Tips vid såriga bröstvårtor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillith

Tips vid såriga bröstvårtor

Inlägg av lillith »

Jag vill bara dela med mig av ett fantastiskt tips jag fick av en barnmorska vid Danderyds Sjukhus. Hon sade minst fem gånger att detta INTE är vetenskapligt bevisat men hon har goda erfarenheter av det, mamma efter mamma ringer tillbaka till henne och säger att det funkade kanonbra!
Tipset är rikligt med koksaltlösning från Apoteket på steril kompress direkt på bröstvårtan. Det svider lite, lite grann och man får skvätta på titt som tätt så att kompressen inte torkar (fast på bröstvårtan -aj!) men det funkar kanonbra. Det bästa av allt är att det nästan inte gör ont när man ska amma - bröstvårtan är mjuk och skorpfri, helt annorlunda än om den lufttorkat och fått hårda skorpor som barnet får suga bort vid varje amning... (AJAJAJAJ!)
Jag hade ett h-e med lillebror som sög otroligt hårt och helt annorlunda än storebror. På fjärde dagen var bröstvårtorna helt trasiga och blödande. När jag korrigerat felet med amningsställningen var de fortfarande såriga men på ett par dagar med koksaltlösningen läkte de helt och sedan var det inga som helst problem.
Jag slutar snart amma lillbror och innan jag lämnar amningsvärlden för gott ville jag dela med mig av detta fantastiska tips!
Lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Jag hakar på med ett annat som inte svider. Lärde mig det på Lycksele BB (där ska ni föda! :heart: men det är en annan tråd.. :wink: )

:arrow: Vått-i-vått kallade de metoden.
Lägg uppsamlingskoppar i bh'n (finns på apoteket). Under amningen läcker det ju friskt. Låt kopparna sitta kvar, med bröstmjölken kvar i, mellan amningarna... Och bröstvårtorna är mjuka och skorpfria vid varje amning. Bröstmjölken hjälper också läkningen.

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men - om det är såhär enkelt - varför ropar alla LUFTTORKA :?: :!: :?: :!: :evil:

DÄr jag gick jag och lufttorkade, och såg inte klok ut, och ONT gjorde det dom första 20 sekunderna varje amning. Tills såren läkte, alltså. Nästa gång blir det otorkade bröstvårtor!!

Tack för tipsen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Såriga bröstvårtor behöver vila. Tvätta dem och låt lufttorka. Själva bröstmjölken är läkande. Pumpa ur lite och smörj in vårtorna." (Barnaboken 2004 sid 66.)

Lufttorkandet efter tvätt tänkte jag mig för att man helt enkelt inte ska behöva röra de onda bröstvårtorna med handduk :roll: Fast röra får man ju göra i alla fall när man smörjer in dem, men då gnuggar man åtminstone inte :shock:

Vad jag skulle vilja poängtera här är ordet VILA :!: :!:

Reagerar inte sunda förnuftet eller den enkla magkänslan med stopp och belägg på blotta tanken att stoppa in sårskorpor eller blödande sårigheter i munnen på ett nyfött litet barn :?: :!: :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Jag fick på BB lära mig det många missar. Det är inte bara efter amning som brösten ska smörjas med bröstmjölk - det är framförallt INNAN ammning de ska mjukgöras med bröstmjölk. Inga torra bröstvårtor direkt in i barnamunnen alltså. Detta funkade kanon och jag har aldring haft vare sig sår, sprickor eller annat trassel. :D
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"