Ramsa / Att störa

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarika

Ramsa / Att störa

Inlägg av Sarika »

Hej
vill bara dela med mig av vad vi lärde oss av vår son Viggo när han var 3 månader.

Vi har alltid sagt dagramsa och nattramsa till Viggo precis när vi lagt ned honom från start (från det att han föddes). Har han varit vaken då vi lagt honom har vi tittat honom i ögonen och sagt ramsan.

Vid 3 månader så behövde vi fortfarande vagna honom en del på det långa dagspasset och jag var så trött på det. Så en dag sa jag till min man att nu vagnar vi inte mer nu kör vi bara ramsan dvs introducerar den som ett verktyg. Och dagspasset kom och han vaknade efter sina 45min som vanligt och skrek och var riktigt högljudd och arg och jag drog till med en ordentlig ramsa. Han blev knäpptyst och somnade om och jag fick senare väcka honom :shock: Uppenbarligen hade han bara blivit störd av vårt vagnande på dagen så han blev nu så lättade att han somnad på stört :D Tänk vad de små liven lär en hela tiden :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Sara! :D

Inspirerande kloka ord från en klok mor :heart: :wink:

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol:

Precis - vad de lär oss :!: De små barnen är våra bästa pedagoger.

Ett av mina barn, mamma till ett litet (världens ljuvligaste, förstås) barnbarn, fick så ont i hemska krämpor att hon helt enkelt inte kunde vagna. Hon kunde knappt lägga lilla barnet för dagslurarna ens. Hon var tvungen att förlita sig på ramsan.

Och vad hände :?: Just det :lol:

Hon har inte behövt vagna sedan dess, och varken hon eller lilla barnet skulle komma på idén :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"