Hur många här har INTE genomfört SHN?

Samtalsforum med barnen i fokus
Helene

Hur många här har INTE genomfört SHN?

Inlägg av Helene »

Jag undrar hur många, med mig, som inte "vågat" genomföra någon SHN-kur på sina småttingar? Själv känner jag att jag helt enkelt inte klarar av att uppbåda den säkerhet och det övertygade förhållningssätt som krävs för att verkligen GENOMFÖRA kuren och inte bara "försöka" genomföra den?
Jag använder mig av verktygen och har ammat efter "standardmodellen" mm, men vågar inte ge mig på kuren.
Försökte få den lille att sova över ett av sina mål men gav upp efter tre månaders noll-resultat... :oops:
Funderar nu på att ta och köra kuren innan sonen kommer in i 7-månadersrädslan men vågar faktiskt inte då jag är rädd att förstöra de lilla sömnrutin som sonen faktiskt har.
Jag känner helt enkelt att det inte är SÅ illa än att kuren är ett måste...
Hur resonerar ni andra?

Försöker verkligen, i övrigt, sköta sonen efter alla konstens, och "Barnabokens", regler.
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Gör en poll av frågan? :D Skulle vara intressant att se.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Bra val du har gjort! Det är ju så -du BÖR och ska inte genomföra kuren om du är osäker :!: Och känner du dessutom att det inte är så illa sa det behövs, då är det ju givet! Det är många som använder sig av enbart verktygen då och då! Och det funkar :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Man ska alltid göra som man själv vill. Själva kuren är till för de som har stora bekymmer och måste vända på hela steken. I övrigt går det utmärkt att använda verktygen i kuren där man vill ha det annorlunda.

8) Själv gjorde jag som så att jag körde standardmodellen och "hoppades och trodde på det bästa" de första fyra månaderna. Det fungerade utmärkt; vilket innebar att de sov som de "skulle" även om det ibland blev ett nattmål då och då, vaknade tidigare/senare i lurarna eller på morgonen. Inget som jag funderade över alls. Att somna själva tyckte jag ändå var viktigt och det gjorde de från första början.

:!: Vid fyra månader drog jag dock en gräns och då var det 12 timmar natt och fasta tider på dagen som gällde. Hade det inte blivit så per automatik så använde jag verktygen för att få till det.

:D På detta vis blev det inte mycket "jobb" utan allt har bara flutit på utan att jag har behövt bekymra mej om sömn för varken min egen eller barnens del. Ett väldigt behagligt liv som småbarnsmamma!

:idea: Jag gjorde dock hela själva kuren på son nummer två då allt havererade; då han opererades för förträngning på nedre magmunnen vid 5 veckors ålder. När kan var uppe i fulla matmängder och friskförklarats så gjorde jag kuren med snabbt och lyckat resultat!
Senast redigerad av Gäst den lör 27 nov 2004, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
br

ang kuren

Inlägg av br »

Hej
Sonen hade problem med sömnen från början! Ha nblev sjuk i RSvirus vid tre veckors ålder och då började eländet.. Men vi hoppades hela tiden att det sklle lösa sig av sig själv! MIn dotte var det inga problem med hon sov hyfsat bra och vi hade rutiner från första stund med henne. Men när situatonen nästan blev ohållbar då genomförde vi kuren. Jag var rädd att det skulle bli ett fullständigt helvet om i väntade längre så vi körde igång. och ångrade att vi inte gjort det tidigare.

Jag tvekade egentligen aldrig inför själv akuren eftersom jag har ett stort förtroende för Anna och hennes teorier efter att ha läst och levt en del efter Barnaboken redan med barn nr 1

För oss blev det räddningen i en situation där _hela_familjen mådde dålig, i en annan familj kanske vår situation inte alls upfattas som jobbig!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

:D Hej, jag svarade som hastigast på denna fråga i förmiddags innan vi skulle iväg ut. När jag gick tillbaka in här och läste nu inser jag att mitt hastiga svar lätt kan tas som att jag är sugen att gotta mig i hur många som inte orkat eller klarat av att gå igenom shn. :? Jag vill bara förtydliga att så INTE är fallet :?: (jag har själv inte genomfört kuren på min minsting, han sover iofs gott enbart med hjälp av verktygen men har,trots sina 6 mån, inte 12 tim natt ännu pga att jag inte har orkat ta tag i det...)

Egentligen tycker jag väl mest att det kunde vara kul att se hur alla föräldrar gör. Hur många är ni som fixar att gå igenom hela kuren (eller använda verktygen så effektivt att ni går helt i hamn) och hur många är som mig och nöjer sig med ett nästan bra resultat (typ 12 tim natt, med litet matavbrott efter 10 tim, och spikat schema på dagarna)...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej Helene,

jag är just nu i samma staduim som du. Inte tillräckligt mogen för att köra kuren. Detta också för att ja vill vara helt säker på att genomföra den ordentligt när det väl är dags.

Helst vill jag att maken skall göra det (och jag åkre bort med storasyster under natten), men jag tror ändå att lillfröken (som är väldigt mammig) kanske kan lugnas mycket lättare av mig än av maken. Framför allt om det skiter sig helt och hon kommer upp ivarv. Vad tror ni andra om detta? Maken har dock inte läst varken barnaboken eller en massa diskussioner på forumet utan endast läst lathunden (från förra forumet) och sett "filmsnutten" (!!) som någan länkade till här. Den var verkligen peppande förresten!!

Jag vill också "köra" så snart som möjligt medan man fortfarande har spjälsängen i "högt" läge och innan dottern kommer in i 8-månaders krisen (fast jag tror hon har kommit in i den redan - ungefär vid 5-månaders ålder då hon började ropa i högan sky så fort jag fösvann iväg..)

Helst vill jag bli av med nattamningen FÖRST för att vara säker på att hon inte börjar skrika under kuren av hunger utan isådanafall av ren protest och/eller rädsla. Då vet jag hur jag skall hantera den. Hunger skrik vill man ju helst fixa med mat - så där bär det emot... Jag har dock läst förut att det rekommenderas att köra hela rasket på en å samma gång. Somna själv, bort med napp, bort med nattamning...

Vi får se. LÄser vidare i boken....

Gonatt

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Mamma Tesked

Inlägg av Mamma Tesked »

Inte för att jag inte "vågade"... utan för att några dagar innan som vi skulle köra igång så började han sova bra *skakar på huvudet och ser ut som en fågelholk*
/Magdalena

????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

Jag har inte "vågat", kan jag säga. Däremot så har jag kört verktygen under de senaste två månaderna och nu när lillan har fyllt 4 månader, så somnar hon av sig själv i sin säng, både under dagen o nattningen. Men hon vaknar fortfarande under natten, men det är inte så mkt av hunger, utan mer att för att snutta sig till sömns igen, så jag borde nog göra kuren.
Jag vet ju att hon kan somna om själv. Härom morgonen vaknade hon vid sexsnåret, bröstet ville hon inte ha. En trött mor la tillbaka henne i hennes säng och drog några drag, och tänkte: nu får du klara dig själv. Sen låg hon o jollrade och somnade efter ett par minuter. Jag själv var så häpen att jag inte kunde sova mer.
Men som sagt, nätterna har jag inte klarat att ordna för henne (ännu...) Jag tycker att hon är så underbart harmonisk o fin nu, så jag bävar för att hon ska återgå till sitt forna skrik-jag. Det låter kanske både fegt o egoistiskt, men jag känner att jag måste få njuta lite till av denna nya lilla fröken, innan jag går vidare till nästa steg.
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HelBoB skrev:Hej Helene,

jag är just nu i samma staduim som du. Inte tillräckligt mogen för att köra kuren. Detta också för att ja vill vara helt säker på att genomföra den ordentligt när det väl är dags.

Helst vill jag att maken skall göra det (och jag åkre bort med storasyster under natten), men jag tror ändå att lillfröken (som är väldigt mammig) kanske kan lugnas mycket lättare av mig än av maken. Framför allt om det skiter sig helt och hon kommer upp ivarv. Vad tror ni andra om detta? Maken har dock inte läst varken barnaboken eller en massa diskussioner på forumet utan endast läst lathunden (från förra forumet) och sett "filmsnutten" (!!) som någan länkade till här. Den var verkligen peppande förresten!!

Jag vill också "köra" så snart som möjligt medan man fortfarande har spjälsängen i "högt" läge och innan dottern kommer in i 8-månaders krisen (fast jag tror hon har kommit in i den redan - ungefär vid 5-månaders ålder då hon började ropa i högan sky så fort jag fösvann iväg..)

Helst vill jag bli av med nattamningen FÖRST för att vara säker på att hon inte börjar skrika under kuren av hunger utan isådanafall av ren protest och/eller rädsla. Då vet jag hur jag skall hantera den. Hunger skrik vill man ju helst fixa med mat - så där bär det emot... Jag har dock läst förut att det rekommenderas att köra hela rasket på en å samma gång. Somna själv, bort med napp, bort med nattamning...

Vi får se. LÄser vidare i boken....

Gonatt

/Helena
Hej Helena.
Jag tycker definitivt att du ska ge dig av två nätter och låta maken ta hand om lilltjejen. Jag tror att han kan lugna henne bättre om du inte är med.
Det förutsätter givetvis att HAN vill.
Om hon har fått så mycket mat som det bara går att få i henne innan hon lägger sig så är hon inte hungrig när hon vaknar på natten - hon kan tro att hon är det för att hon är van vid att få mat, men det går över på en eller två nätter - då du ju helst ska vara borta...

Å andra sidan så bestämmer du dig för att plocka bort nattamningen, så kan det ju lösa sig och hon sover sött hela nätterna och då behöver ni ju ingen kur.

Lycka till hur du än gör!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit

Inlägg av Kit »

8) Jag har inte gjort kuren på mina små... 8)
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Linda

Inlägg av Linda »

Jag har inte gjort SHN kuren fullt ut men jag har plockat en del bitar ur den och gjort min egna variant som har fungerat väldigt bra!
Vår åldsta dotter började sova av sig själv när hon var 6 veckor gammal så där behövdes ingenting, vår andra dotter körde vi min variant när hon var ca 5 månader gammal.
Jag tror att det finns många olika sätt som kan fungera, men har man problem och VILL VARA HELT SÄKER på att få det att fungera så är det SHN kuren som gäller!!!
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Vi har inte gjort kuren, men använder verktygen om det behövs.
Vår son har alltid haft en tendens att vara steget före oss :D
Före 10 veckor sov han med avbrott för en liten slurk. Vi började prata om att plocka bort nattmålet - Då sov han plötsligt över själv :shock: :D

Standardmodellen (Schema) löste det mesta för oss.
Ska börja jobba in ramsan i jul :D
Fido

Inlägg av Fido »

Jag fegade länge med kuren. Lillan (5 mån) sov från åtta till åtta med avbrott för mat kl. 04. När det sen tenderade att bli ytterligare snuttande både kl 02 och 06 (med följd att lillan var tröttare och inte lika solskensglad som hon brukar på dagarna)så tog jag tag i saken - och ångrade att jag inte gjort det tidigare.
Det gick väldigt lätt.
Mitt råd: gör kuren, men KOM IHÅG det är INTE SYND OM BARNET SOM SKA FÅ SOVA EN HEL NATT: DÄREMOT ÄR DET SYND OM BARNET OM DEt TVINGAS VAKNA FLERA GGR/ NATT
Mia

Inlägg av Mia »

Hej!!!

Har inte heller kurat min lilla Evelina,som egentligen verkligen skulle behöva det!!! Hon är 7 mander och när hon sover som bäst vaknar hon ca 4 ggr per natt,som sämst kan det bli uppemot 10 ggr per natt. Känner mig inte tillräckligt paläst och peppad för att kunna genomföra kuren (fortsätter dock att drömma om att lillan kanske börjar sova bättre självmant snart). Kram/Mia
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"