Standarmodellen 3,5 månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sammyparents

Inlägg av sammyparents »

Hej.
Har en drygt 3,5 månaders lillskrutta som jag kört standardmodellen på sedan födseln. Funkar superbra, skönt att ha en modell att gå efter och veta att jag gett henne allt vad hon behöver, = mkt nöjd och glad och framåt bebis! Nu en liten fråga - Skall man numera rymma målet med bröst1 x2, och sedan bröst2 x1 inom en timme eller kör man på med 1 1/2 timme emellan ff? Eller skippar man påfyllningen ur bröst 2 nu?

Min tjej har väldigt lätt för att kräkas emellanåt och det känns som att jag fyllt på för mkt då - om man nu kan det :) ? Att då köra i mer mat när det just kommit upp - är det rätta modellen - eller skall man vänta lite till? Måste tillägga att jag rapar noggrannt jämt men det verkar inte göra nån skillnad för kräkandet.

Tips om hur ni gör tages tacksamt emot?
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt svar till lillsprudis idag :wink:

Hon ska äta inom en timme, och snart kommer du ner i 45 min (fast marginalkvarten finns ju alltid). Inom den tiden kan hon få hur många påfyllningar som helst från hur många bröst som helst, höll jag på att säga :wink: :lol:

Men som alltid med små barn får man inte ha bråttom, inte vara otålig. Saker och ting måste få landa. Även maten, bokstavligen. Så fortsätt rapa bra, men låt det också ta sin lilla tid :wink: så att hon hinner smälta undan :!:

Fyll på med social delaktighet sista halvtimmen/timmen, vad du har. På mage. Intressanta saker att titta på och nästan nå. Gärna tjusig spegel (som speglar tjusigt barn). Ljus och ljus omkring och aktiviteter, men inte öberkoncentration (eller koncentration alls, tillsynes) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sammyparents

Standardmodellen 3,5 månaders?

Inlägg av sammyparents »

Hej!
Tack för snabbt svar. Jag blir dock lite förvirrad - inom en timme är ju lätt att fatta men hur många gånger som helst ur hur många bröst som helst? Hur "vet" jag då att det "gått i" så mkt som det bara går under detta? Metoden jag beskrev ovan kändes så säker - man kommer åt grädden i bröst 1 andra gången och fyller sedan på med extraskvätt ur bröst 2. Jag har gett bröst 1 sammanhängande tidigare och väntat med bröst 2. Men jag kanske krånglar till det i onödan eller?
Blev lite velpottig här idag och det är ju ingen vits med att vara så jag tänkte att jag frågar igen. :) :oops: :?:
Har försökt att vila under matningen idag med flera rapar så att det ska sjunka undan och timmen flyger ju bara iväg då. Hinner knappt med någon påfyllning ur bröst 2 och det känns konstigt att skippa den men det kanske är ok? Hon har för övrigt kräkts en del iaf.

Mvh mamman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Ja, kanske uttryckte sig Anna lite luddigt för en gångs skull :wink: . Såklart kan man ge hur många påfyllningar ur hur många bröst som helst (eller så många man nu har :roll: :lol: ) inom timmen.

:idea: MEN: precis som du skriver, Sammyparents, så är det skönt att ha lite system i det hela så att grädden på slutet också kommer med. Alltså, målet skall rymmas inom en timme. Det är vi överens om. Först bröst 1, lite rap, och så bröst 1 igen. Detta kanske tar 20 minuter? Eller drygt om ni ska hinna med att vila lite emellan. Om det känns tight, så vänta med blöjbyte och så till efter mat-timmen. Efter första bröstet gör ni lite mys, sång, prat om dagen, ögonkontakt osv. Alltså umgänget. Sedan bröst 2 med rap och påfyllning. Så gjorde jag iaf, på ett ungefär. Vill hon ha mer, så får hon ju klart det, ur valfritt bröst!

Målet är ju givetvis att hon ska vara mätt inom timmen. Blir hon inte det nu, tror du? Syftet med timmen är ju också att hon ska vara hungrig till näst amål, så hon äter ordentligt då. På detta vis undviker man ju småsnuttande.

Du kan inte fylla på för mycket mat, det kommer ju ut igen. Hon kommer inte äta ihjäl sig liksom :wink: . När hon kräkts, så kan du pröva att fylla på igen, efter några minuter eller så. Men helst inom den där timmen då. I nödfall, kan man ju fylla på efter en storkräk också någr aminuter efter timmen. Säger jag, och får kanske bannor av Anna W 8) :D . Bara lilltjejen är mätt så!

Jahapp, undrar just hur oluddigt detta svar blev... :roll: . :lol:
sammyparents

Standardmodellen 3,5 månaders?

Inlägg av sammyparents »

Hej igen och tack för svar igen.
Dagen har gått väldigt bra även om hon kräkts en del och du undrade om jag inte trodde att hon blev mätt - jo med min "gamla" klara modell visste jag det men att ändra kändes lite osäkert och "hur många gånger som helst" kändes som "snuttande" för mig, eftersom det hela tiden funkat med ovanstående förutom kräkandet då. (Det var väl det som satte griller i huvet kanske :? , att allt ska i på en timme när hon kräker så lätt och att det även kan dröja och komma upp efter en dryg timme eller mer)

Men efter att ha infört timman idag inser jag ju att det inte blir snuttande - bara lite mer utdraget första gången/gångerna och det är ju oxå en vanesak. Lite mindre kräk vid vissa mål var det oxå så det går väl i rätt riktning. Tjihoooo! Snart kanske vi kan dra ned på tvättmedelskontot.... :lol:

Måste även tillägga att dagssovandet funkat mkt bättre idag - vi hade hamnat i ett "somna-till-bröstet-vid-påfyllning-scenario" emellanåt då det gått 1 1/2 timme emellan men idag gick det bättre. Skruttan "trodde" visserligen att det nästan var dags att sova vid sista påfyllningen inom timmen men med lite trix och underhållnig fick hon besked att så är det inte mer! Och sedan somnade hon "själv" till alla lurar, med vissa frågor på eftermiddagen och sov mkt bättre och hela sina pass. :D Kan bara gå i en riktning detta och det är så klart framåt. Tack för råd och stöd! :)

Mvh mamman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Luddigt :?: Que :?: Moi :?: :!: :lol:

Man har ju faktiskt marginalkvarten att ta till, om det skulle vara på det viset :wink: Både före och efter :!: Så då kan det bli 1,5 tim i alla fall, vilket i sin tur innebär att lilla älsklingen ska vara uppe en halvtimme till :shock: :lol:

Låter i alla fall underbart bra som du beskrivit att det går - framåt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sammyparents

Inlägg av sammyparents »

Tack igen för tydliggörandet ... :)
Och tack för att alla ni som finns här hjälper en - det är så skönt att få feedback från någon annan som har erfarenheten ibland. :!: :D

Kram från mamman som kanske återkommer med fler frågor framigenom...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"