Ska natten börja kl.19.30 hos 6 veckors?!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Ska natten börja kl.19.30 hos 6 veckors?!

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej alla !

Är så fundersam hur jag ska göra..... :cry:

Min Lilla Victor har följt Standardmodellen sedan BB. Han är nu 6 veckor på onsdag. Han är numer vaken 2 timmar och sover 2 timmar. Vi är ganska aktiva på dagarna, tyvärr kanske för mycket :?: :?: de senaste fyra dagarna har vi hälsar på släktingar och jag har gjort ärenden på stan och ammat honom ibland ute på caffeer, sammanlagt har vi varit borta i 3 timmar åt gången.
De senaste 3 dagarna har han påbörjat "natt" redan vid 3:e målet som börjar kl.17-18 och avslutas kl.19-20 sen vaknar han inte för det fjärde målet som borde påbörjas ca kl,21-22 för att sedan ha natt 23-23.30.

Jag är lika rådvill varje kväll, ska jag väcka honom för det 4:e kvällsmålet eller ska jag låta honom sova de 5 timmarna som det har blivit med följden att det blir två nattmål kl. 01.00 och sedan kl.04.30 ca (nattslurkar). :?: :?:

Så här har vår dag sett ut i dag (långt):
07.00 MÅL 1: Vaknar och ger mat och byter bjöja och sitter i babysitter när
jag äter frukost, är också hos pappa en stund. Vaken 2 timmar.
09.00 Somnar fint på mage i vagnen och sover 2,5 timme (vaknade dock kl.10.00 med magont, hjälpte ej att vagna, tog upp honom en stund och han
rapade och gaser kom la honom i vagnen och han somnade om).
11.30 MÅL 2: ger mat och han är vaken i 2 timmar, sitter i babysitter när jag
äter lunch, byter blöjan etc.
13.30 Somnar utan problem på magen i vagnen. Jag passar på att gå ut och
gör några ärenden på stan. Han vaknar 20 minuter tidigare dvs efter
1 timma och 40 minuter men är lugn och väntar på att jag kan ge
honom mat.
15.30 MÅL 3: går in på ett cafe och ammar honom där i en lugn miljö. vaken och
ligger i vagnen och tittar på vägen hem där jag ger ytterligare mat
innan han ska sova.Vaken i 2 timmar 15 minuter (somnade dock ca 15
minuter i vagnen innan vi kom hem).
17.45 Somnar i vagnen på mage. Sover endast 45 minuter :shock:
18.15 Vaknar och han skriker (ovanligt) benen drar han under magen och
vagna hjälper inte. Tar upphonom och ger mer mat och magen sköter
sig rejält. Vi byter bjöja och han är pigg en stund, men börjar gny
efter mer mat. Ger så mycket tills han nästan vill kräkas. Han bli dock
ledsen :cry: (övetrött :?: :?: ) Lugnar sig och jag lägger honom.
Skriker igen :( , vagning hjälper inte. Tar upp honom för att ge mer
mat men han vill inte ha, han slutar skrika och slumrar i min famn.
Lägger honom i vagnen igen och han börjar skrika. NU har jag bestämt
mig för att här ska VAGNAS. Vagnar i 15 minuter tills han somnar.19.30.
22.30 han sover fortfarande :shock:
Frågan är: Ska jag väcka honom eller ska han sova :?: :?: Skulle jag ha väckt honom kl. 21.30 dvs efter 2 timmar. När han vaknar efter 5 timmar ska jag vagna gonom tills det gått 6 timmar eller ska jag acceptera att han själv valt att sova just 5 :?: :?:
Är han överstimulerad :?: Borde vi vara mer hemma :?: Ska jag ge honom 20 minuters lur, i så fall när :?: :?:

Hoppas någon klok här på forumet kan ge mig och Lilla Victor ett gott råd. Har bläddrat i Barnaboken fram och tillbaka och tillbaka igen. Jag är rådvill.

Kramar
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
emb

Inlägg av emb »

Hejsan!

Vill komma med några kommentarer:

-> ja tycker att d låter sent att börja natten 23.30. Jag skulle rekommendera att han sover sin natt tidigare. Han verkar ju vara en trött liten filur på kvällarna. Så tidigarelägg natten och gör morgon tidigare.

-> han behöver få sina mål om dagen. Se till att hålla honom vaken då han skall vara vaken och skall det sovas o han vaknar upp får du se till att vagna. Håll alltså tiderna på dagen och strukturera upp enligt standardmodellen.

-> Se till att han rapat ordentligt innan du lägger ner honom.

Du skriver:
Tar upp honom för att ge mer mat men han vill inte ha, han slutar skrika och slumrar i min famn.

du skall se till att han äter då när han skall äta. Se alltså till att proppa i honom mat enligt standardmodellen dagtid. Då målet är slut och det är dags att sova och du laggt honom i vagnen är det inte läge att ta upp för att ge mera mat..

Hoppas att mina kommentarer får saker och ting att klarna lite mera för dej, hör av dej om du behöver mera hjälp.

Kom också ihåg att njuta ;)

Kram Eva
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Inget svar från någon klok :(

Igår kväll efter att han ätit i ca 3 timmar och sovit 2 timmar blev kl.21.00 och jag beslöt att väcka honom trots allt trassel med maten passet innan. Vi höll på i 21/2 timme innan han blev nöjd och av den tiden var han social 20 minuter :shock: . Sov dock i 6 timmar i natt :sleep: , fock en natt slurk kl. 04.45 och somnade om, dock med muttrande från och till fram till 07.45.

Just nu helt i otakt på dagarna (nätterna inget problem). Se ny tråd.

Kram Lillsprudlis
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Eva!
Hann skriva ett inlägg innan jag såg att du svarat...

Har gjort en ny tråd för vi kan inte ha det så här på dagarna :cry:
Jag försöker verkligen att ge honom massor av mat men som idag så kaskadkräks han upp hela sista matpåfyllnaden :cry: . Sen är det igång. vi byter kläder, han vill ha mer mat men är då så trött att han inte orkar äta så han slumrar. Lägger honom och han vaknar är hungrig etc. Se gärna min nya tråd och snälla, hur ska jag hålla honom vaken när han äter och är det något fel när han kaskadkräks så (gör det inte varje måltid dock). Hur ska jag rapa honom på bästa sätt och hur lång tid ska det ta, han hinner ju somna i min famn innan rapen kommit (om den kommer) eller så blir det en kaskadkräkning. Ger jag honom för mycket mat :?:

Kram
Lillsprudlis
Yvonne
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"