Vad äter era små?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Jessinell

Vad äter era små?

Inlägg av Jessinell »

Hej!

I dag frågade en vän till mig hur länge AW rekommenderade att man gav barnet välling. Själv har jag aldrig ställt mig frågan utan har väl tänkt att "köra" på tills lilleman inte vill ha det längre.... :roll: men det kanske är helt fel av mig? :?:

:?: Finns det någon rekommendation gällande detta?

Lilleman äter dåligt när det kommer till riktig mat och jag börjar "se" att det nog beror på att jag stoppar in mellanmål som stoppar hungern. Men nu har jag läst på i BB så nu blir det stopp för bananer mellan målen. Men jag har likväl en fråga angående detta.

Vi ger honom välling när han vaknar. Sedan får han sitta med vid vår frukost någon halvtimme/trekvart/timme senare :oops: . Då får han i sig lite fil och och en liten smörgås.
:?: Är detta att betrakta som ett mellanmål :?:
:?: Bör jag försöka strama upp morgonmålet så att välling och den resterande maten hamnar mer ihop :?: Han äter knappt något till lunch och det beror kanske på "den senare frukosten" :?:

Hepp!
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Jessinell!

Jag har för mig att jag läst att Anna rekommenderat att man ger välling så länge barnet vill ha. Man kan ju ge den i mugg också.
Sen när det gäller mattider så är det bra med 3-4 timmar mellan målen. Jag tror att det är bättre med en frukost, och nästa mål efter minst 3 timmar.
Hur gammal är lilleman?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Oj sorry, det stod ju hur gammal han är. Ja då är han ju över ett år, det borde passa honom bra då.
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Vi har också en liten ettåring som älskar sin frukostvälling så den tänker vi fortsätta med så länge hon vill... det finns ju vuxna som dricker det till frukost så varför sluta :D

Vi har ungefär samma ordning som ni, välling när hon vaknar och lite frukost med mamma senare (cirka 30min efter) men för att inte förstöra aptiten till lunchen har vi skjutit den lite så hon hinner bli riktigt hungrig
Mamma till världens sötaste tjej född Juli-05 :heart:
SHN- kurad Januari -06
Jessinell

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Tack för era svar. Jag ska fortsätta med välling för det älskar han verkligen.

Idag skippade jag dock förmiddagsbananen och han åt sin lunch som hade han aldrig sett mat förr :D
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"