2-åring som vill gå på toaletten mitt i natten!

Skriv svar
JH

2-åring som vill gå på toaletten mitt i natten!

Inlägg av JH »

För ca 2 veckor sedan började Elsa vakna ett par gånger per natt och bestämt hävda att hon måste bajsa. Ibland med arga rop och ibland med tårar. Vi har i sommar så smått börjat låta henne gå utan blöja och nu både kissar och bajsar hon på toaletten. Blöjan är dock fortfarande kvar men hon säger alltid till när hon vill bajsa och ibland när hon vill kissa.

När hon då började ropa om att få gå på toaletten mitt i natten kändes det både svårt och dumt att neka henne detta. De första gångerna så bajsade hon också, men efter det så ropar hon mest bara för att få komma upp, tror vi, eftersom inget händer när hon går på toaletten.

Nån som har tips på bästa sättet att handskas med detta? Känns jättedumt att "säga åt henne" att hon snällt får ligga kvar och bajsa i blöjan när hon nu börjat gå på toaletten, men å andra sidan så inser vi ju att hon börjat använda detta för att få komma upp ur sängen mitt i natten :evil: :oops: Tilläggas kan att hon pratar bra för sin ålder, och verkligen står och ropar och förklarar för oss vad det är hon vill göra - det känns svårt att ignorera detta tycker jag, som inte är van att ha ett barn som vaknar och pratar mitt i natten! :shock:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
K-ina

Inlägg av K-ina »

När jag började skriva här på forumet så hade jag en treåring som bajsade i blöjan i sömnen mitt i natten... Utan att vakna! Vilken stank på morgonen när man öppnade hans dörr! :roll: Då var jag ganska desperat ett tag... Vi kämpade på med att bla. försöka ställa om hans "bajsrytm" (eller vad vi nu ska kalla det) till dagtid istället.

Eftersom att er tjej inte bajsar när hon får komma upp till toaletten så tror jag att jag skulle försöka ignorera försöken att få komma upp mitt i natten! Hon testar väl om det går?! :D

:D Försök med att svara henne "det kan du göra i morgon bitti! Sov så gott" eller något liknande...
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
JH

Inlägg av JH »

Visst har du rätt! :D Det bara känns som att det är dumt mitt i "toalettträningen" :? att neka henne att gå på toa när hon vill....

I alla fall, vi har "minikurat" i 2 nätter och det har gått bra. Hon vaknar och är jätteledsen, som vanligt men i natt gick jag bara snabbt in, la henne ner och ramsade ut. Efter det var hon tyst! Inget tjat alls! :shock: :D

Det enda jag är orolig för är att jag verkligen känner att jag vill gå in när hon vaknar och "skräckskriker". Att "bara" ramsa då gör henne helt vild. Om hon bara vaknar till lite grand så funkar ramsan utmärkt, men när hon är så här ledsen så tar hon inte ramsan alls.... Är alltså rädd att fastna i att gå in även om hon somnar om direkt när jag gör det.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej
Tänkte bara påminna om attityden så ni inte glömmer bort den och släpper in bajsvargen... Kom också ihåg att på natten händer ju faktiskt ingenting.
Hon vaknar nog inte för att hon är bajsnödig utan har vaknat till ändå och kommer att tänka på det eftersom det är träning på det just nu. En tanke bara. Det här verkar ni lösa bra!!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
JH

Inlägg av JH »

:D :? :D "Bajsvargar"! Nä, det vill vi ju verkligen inte ha in i huset!! Verkar äckligt... :D

Men visst har du rätt, lite vargar har nog släppts in eftersom vi gått in till henne så mycket. :oops: Nu är det attityd som gäller!

Hon har vaknat ungefär varannan eller var tredje natt nu sista veckan och ropar inte längre att hon behöver bajsa. (Vi har fått in rutin att gå på toa innan hon lägger sig och det funkar bra. :D ) Dock ropar hon på oss och är ibland väldigt ledsen... :( Har sagt en snabb pangramsa, men som jag skrev förut så reagerar hon vid dessa uppvak väldigt negativt på den - hulkar och gråter och ropar mer och mer. Vi har känt oss tvugna att gå in och då brukar hon oftast somna av att vi bara lägger snabbt tillrätta och ramsar ut. Men vi vill ju inte fastna i det här!!

Hur gör ni andra om era barn är så uppenbart ledsna, hulkar, gråter och ropar och ropar efter er? Det har aldrig hänt oss förut...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Hampus i Lit :wink: :D Tack, K-ina :D
JH skrev::Har sagt en snabb pangramsa, men som jag skrev förut så reagerar hon vid dessa uppvak väldigt negativt på den - hulkar och gråter och ropar mer och mer.
:D Pangramsan hör till små kurbarn, inte alls till så här gamla damer :wink: :lol:

Hon ska ha en älskvärd, glad, småhurtig, självklar ramsa x2, 3 eller 4, till betryggande svar på varje fråga hon ställer (rop, hulk, gråt). A la goddag-yxskaft. Lugnt och fint, oföränderligt densamma, liksom oavsett allt.

Till slut tar hon emot den eftersom hon inte har så mycket annat att välja på, om man säger. Så det gäller för dig att ha lugnt tålamod och bara fortsätta, tills ramsan faktiskt får sista, lugna, glada ordet. Då kommer hon att reagera med lättnad :wink: Och sova så gott.

På natten händer ingenting. Man bajsar inte på natten. Och man vaknar inte för att man bajsat, utan man bajsar för att man vaknat, om man nu ö h t kommer på idén att bajsa då och inte bara kissa. Så det som gäller är att få henne att sova så gott, så kommer hon inte att bajsa särskilt länge till på nätterna utan 10 i 10 på förmiddagarna (mitt heta tips :lol: :lol: ). Lämna ambitionerna om toaletträning därhän :!: Budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Så sluta verkligen genast för Guds och lilla barnets skull med trafiken in på nätterna :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"