Dottern blir tre veckor om två dagar. Standardmodellen funkar överlag väldigt fint. Oftast vaken 1,5 timme och sover 2,5 timme, nån gång sover hon 2 och nån gång 3 timmar. På natten ammar jag vid två tillfällen.
Dock, i snitt en lur per dag har för tidiga uppvak skett, typ efter en timme, och jag har betraktat det som törst pga värmen och tankat med ett bröst för att sedan lägga direkt igen. Funkat fint.
Men igår och idag har hon vaknat redan efter 20 min under första luren och då har jag vagnat istället (det har inte känts lika varmt så jag har inte gått på törstlinjen). Har fått vagna var 20:e minut halva sovpasset (själva vagning går effektivt på en halv minut). Nu känner jag mig osäker på om det är rätt att vagna, vi är ju fortfarande kvar i smekmånaden antar jag, men samtidigt är den egentliga födseln uppenbar.
Jag vet alltså inte riktigt hur jag ska förhålla mig till för tidiga uppvak så här i skarven mellan smekmånad och egentlig födsel. Hur mkt ledning ska jag börja ta? Dottern har ju hittills visat väldigt regelbundna vanor tack vare standardmodellen, så jag tror mig veta ungefär när hon behöver sova och när hon behöver äta, men jag vill ju inte styra för hårt än så länge utan mest se till att underhålla det fina bygget. Tar tacksamt emot synpunkter
Dessutom undrar jag om uppvaken kan vara kopplade till ökningsbehov av bröstmjölk (3:e veckan ju) och om jag isåfall bara ska tutta på och lägga i vagn igen för fortsatt sömn eller dra igång ett helt nytt mål vid varje uppvak (med sömnbrist som resultat)