Treveckorsbebis - vagna eller mata mer?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lena

Treveckorsbebis - vagna eller mata mer?

Inlägg av Lena »

Hej alla goa!

Dottern blir tre veckor om två dagar. Standardmodellen funkar överlag väldigt fint. Oftast vaken 1,5 timme och sover 2,5 timme, nån gång sover hon 2 och nån gång 3 timmar. På natten ammar jag vid två tillfällen.

Dock, i snitt en lur per dag har för tidiga uppvak skett, typ efter en timme, och jag har betraktat det som törst pga värmen och tankat med ett bröst för att sedan lägga direkt igen. Funkat fint.

Men igår och idag har hon vaknat redan efter 20 min under första luren och då har jag vagnat istället (det har inte känts lika varmt så jag har inte gått på törstlinjen). Har fått vagna var 20:e minut halva sovpasset (själva vagning går effektivt på en halv minut). Nu känner jag mig osäker på om det är rätt att vagna, vi är ju fortfarande kvar i smekmånaden antar jag, men samtidigt är den egentliga födseln uppenbar.

Jag vet alltså inte riktigt hur jag ska förhålla mig till för tidiga uppvak så här i skarven mellan smekmånad och egentlig födsel. Hur mkt ledning ska jag börja ta? Dottern har ju hittills visat väldigt regelbundna vanor tack vare standardmodellen, så jag tror mig veta ungefär när hon behöver sova och när hon behöver äta, men jag vill ju inte styra för hårt än så länge utan mest se till att underhålla det fina bygget. Tar tacksamt emot synpunkter :!:

Dessutom undrar jag om uppvaken kan vara kopplade till ökningsbehov av bröstmjölk (3:e veckan ju) och om jag isåfall bara ska tutta på och lägga i vagn igen för fortsatt sömn eller dra igång ett helt nytt mål vid varje uppvak (med sömnbrist som resultat) :?: Borde det inte öka bröstmjölken lika bra med påfyllnad mitt i luren som att dra igång ett helt nytt mål :?:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Vår kille har jag fått vagna lite även de första tre veckorna då han haft svårt att komma till ro (tror lite besvärliga rapar etc - som faktiskt ofta kommit med vagningen :wink: ).
Nu vid 3-veckorsskarven är förändringen markant. Prick på sin födelsedag (3 v) :shock: började han sova ytsömn och ställa frågor. :lol: Jag har vagnat som besked, men inte behövt stå länge var gång. Ett par/tre gånger kan det bli på en 2 timmarslur. Jag ser det som "utbildning" :wink: och har bjudit in 15 bebisar till hit. :wink:

Någon gång blir man förstås osäker och då har jag tagit upp och fyllt på med lite mat. Så är det ju innan man lärt känna de små och som du tänker jag att inte styra så hårt riktigt ännu. Gå på intuitionen.
För oss känns det som om vi är väldigt nära att kunna sätta ett schema men hans matkrånglande (som ibland sträcker ut målen till 2 timmar tyvärr :cry: ) ställer allt på ända en eller ett par gånger per dag.

I mitten på veckan kom vårt ökningsbehov på mjölken. Då släppte jag tankarna på schema och ett par dagar har han ibland ätit varannan timme på dagtid och ibland hållit sig till 2+2.
Nu har det balanserat sig och han klarar oftast 1,5-2 + 2 timmar sömn bara han äter som folk :roll: (en liten matkrånglare det här....). Apropå det så stimulerar ju all amning oavsett. :D

:idea: Jag bara funderar kring de här 17 andra bebisarna. :roll: :? Nu med barn 2 så känns det verkligen som om man inte ens behöver "simulera"...men med 17 bebisar är det ju oundvikligt att någon måste skrika en liten stund. Man skulle ju inte hinna :shock: Hur är det egentligen menat?
Tänkte verkligen på det idag när jag försökte utföra mitt helgstädjobb samtidigt som Viktor skulle sova och fick springa ut och vagna kort i omgångar parallellt som jag körde dammsugaren. :lol:
Det bär ju emot att han ska få skrika om så bara för 10 sekunder men HADE man 16 bebisar till så skulle det ju vara ett faktum. :? Jag är fast besluten att inte bli fast i vagningsträsket. :x

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Jag körde också helgstädet när lillen sov. Men att du inte lät lillen sova inne när du städar just? Det finns ju inget bättre sömnpiller än dammsugaren. :lol: :lol: Jag möblerade även om i rummet där han sov, inkl hans säng medan han sov. 8)

Undrar också över de 17 bebisarna... ibland är de välkomna, men när man ammar och samtidigt måste torka rumpan på en som bajsat, då känns det som om de räcker med två... :wink: Har inte fått till det där med att gå och amma samtidigt. :roll:

Jag har buffat vid något enstaka för tidigt uppvak men då är det 15-20 min efter läggning. Då *vet* jag att han ätit bra, tillräckligt och är tvärmätt. Så det måste vara en fråga eller en jättejättestor luftbubbla som mäktat med att övervinna herrns avslappnade och sömniga tillstånd.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :lol:

De 17 andra bebisarna är till för tre saker:

1. Minska överkoncentrationen. (Bebis som fått allt den behöver får lugna sig, punkt :roll: )
2. Uppöva avlyssningens konst. (Vilken bebis behöver verkligen vad, mest och genast, NU :?: )
3. Förädla akrobatiken. (Vadå amma gående, stående, matlagande :?: Nema problema :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

:arrow: Städar hästklinik :wink: ....vagnen skulle börja lukta häst. 8) :lol:

Tack Anna! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Hej igen!

Har analyserat läget sedan i förrgår. Dottern har som sagt ändrat sömnmönster och vaknar efter 20 min på flera dagslurar sedan en halv vecka tillbaka. Jag utgår från att det har att göra med den egentliga födseln, men att det också kan ha att göra med ökningsbehov av mjölkproduktionen. Till saken hör även att hon just de senaste tre dagarna blivit missnöjd ganska snart efter bröst 1, så att jag ibland känt att jag fått gå på omgång tre och fyra ur bröst 2 tidigare än tänkt och sedan erbjuda en femte och möjligen sjätte omgång ur bröst 1 i slutet av vakenpasset.

Alltså har jag valt följande strategi vad gäller för tidiga uppvak: vid första uppvak efter 20 min tar jag upp henne och ammar från ett bröst och lägger sedan åter för vidare sömn. Ibland räcker det för att hon ska sova fint sedan, men ibland vaknar hon på nytt efter 20 min. Då väljer jag att vagna hastigt så att hon får sova vidare. Ger alltså en chans för mer tuttning, men sedan blir det vagning vid ev ytterligare uppvak.

Låter det vettigt med tanke på ev behov av att öka mjölkproduktionen :?: Finns det risk att jag fastnar i fel mönster om detta får pågå fler än några dagar, dvs när bör jag gå över till att vagna redan vid första uppvak :?: Tar gärna emot synpunkter på denna fundering :!:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Lena

Inlägg av Lena »

Vill bara berätta att det nu i efterhand känns tydligt att den unga damen blev missnöjd snabbare under vakenpasset just pga att det var en mjölkökningsperiod. Det pågick under tre dagar, sedan har hon åter kunnat vänta längre på bröst nr 2 och inte behövt ytterligare omgångar. :D

Tack Mindy för att du nämnde att du upplevt en sån period också för det stärkte mig i att våga tutta på ett par dagar och inte bekymra mig under tiden. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"