Ska jag väcka 1 mån efter 2 timmar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Ska jag väcka 1 mån efter 2 timmar?

Inlägg av Lillsprudlis »

Funderar kring Standardmodellen hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa mig med Victor 1 månad:

Min lille Victor har jag försäkt sköta enl Standardmodellen redan från BB. Tack Anna.W för din Bibel (Barnaboken) :heart:
Han sover ibland fortfarande 3 timmar ibland och orkar ibland bara vara vaken 11/2 fast han "borde" orka vara vaken i 2 timmar. Min fråga är: Ska jag väcka honom på dagtid när han sovit i 2 timmar eller ska jag låta honom sova färdigt :?: ( Vi hinner alltid med minst 4 st omgångar matpass om dagen trots långa sovpass). Jag vill ju gärna att han ska lägga sin mesta sömntid på natten så han kan börja sova över ett nattmål. Kanske ska jag inte vara så slavisk att följa modellen, vad tycker ni :?:

Passar på att fråga en sak till:
När han varit vaken i 2 timmar och ska sova så ligger han i vagnen och bara tittar :wink: (han är en nyfiken liten man). Ska jag vagna honom till sömns då eller ska jag lämna honom och låta honom somna av sig självt :?: Ska jag göra olika om det är en dagslur eller kvällssömnen :?:

Tacksam för råd till en njutande mamma som nu ÄNTLIGEN kan amma utan smärta.
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vad skönt med amningen! :D
Styr upp det lite mer, satsa på 2 timmar vaken, 2 timmar sömn.
Mata fortfarande inom 1,5 timme, ta bort insomningsslurken, och låt sista halvtimmen av vakenpasset bli social delaktighet.
Sova 2 timmar, väck sedan mjukt, och gå på ett nytt matpass.
Passa på att ha denna månad till att utröna hur han är som person.
När han sedan är 2 månader spikar du schema.

Ang. att vara vaken och nöjd, :) jag minns att Clara var sådan :) Hon låg vaken och kikade, sedan somnade hon. Hon var inte missnöjd, så jag lät det vara, och hon somnade av sig själv. :D
Så låt det vara.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej!

Jag låter också vara om lillen ligger vaken när det är sovdags. Nu runt 3 veckor har han varit tvärtrött efter 1,5 tim, lagts att sova, men ibland vaknat till efter ett par minuter och legat och tittat, till synes nöjd. Inbillar mig att det är ett steg mot att orka vara vaken 2 h vilket inte gått hittills. Somnar och sover tungt även på rygg på platta marken efter 1h 29 min. :wink:

Har lagt en liten nalle i ögonhöjd på varje sida i sängen som han ligger stilla och studerar till dess han somnar, 5-20 min senare. Det känns bra att han "lär" sig somna själv och jag försöker ingripa så lite så möjligt. Han får gruffa, smågnälla också. Det är först vid skrik jag hjälper honom lite på traven.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna Tack Carin :!:

Då ska jag prova detta i morgon. Jag ska lägga något i vagnen som han kan vila ögonen på. Jag har fört dagbok sedan han föddes, kul att ha :)
Har idag fått hem andningslarmet och även köpt Annas Sova hela natten bok, den ska plöjas.
Natten som var var första gången han sov över nattmålet, helt otroligt att det fungerar :) Får se hur denna natt blir.......han somnade kl.19.30 och sover fortfarande :sleep:

Kram på er!
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"