Insomnings problem

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
uLarsson

Insomnings problem

Inlägg av uLarsson »

Hej!
Min underbara son är 4-år och har alltid varit duktig när det gäller att sova. Men nu så har det uppstått ett problem. Det kan ta upp till 1,5 timmar för honom att somna! Han har miljoner frågor som han vill ställa, han vill ha vatten och att jag gör i ordning hans täcke. Jag blir bara mer och mer irriterad så vid 6 gången som han roppar så är jag INTE en glad mamma. Jag VET att det inte är hans fel utan att jag ska hjälpa honom att komma över det här men nu är frågan HUR jag kan hjälpa honom.
Snälla, har fler råkat ut för det här och hur löste ni det?
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Läs här på forumet under shn-kuren för äldre barn.

Det du ska göra är att ge honom en kur på några nätter.
Jag antar att när han väl somnat sover han?
Han behöver sova 12 timmar natt, se till att han får det, och ha samma läggtid och samma gå-upp-tid varje dag, vardag som helg.
Se till att det är riktigt ( :roll: nåja, just nu är det svårt...) mörkt i rummet, skaffa mörkläggningsgardiner.

Under dagen pratar du då och då om att "-I natt ska du sova så gott hela natten, DET blir skönt"
Plantera in det i huvudet på honom, med ett självklart leende.

Första natten: Innan nattningen busar du och skojar med honom, så han är glad och på gott humör.
Du lägger honom, kort och odramatiskt med en liten ramsa. Min är t.ex "Nu är det natt, nu ska vi sova"
Sedan sätter du dig på en stol utanför dörren.
VAD han än säger sedan, svarar du honom med ramsan, och inget annat. MÖJLIGEN "Det tittar vi på imorgon" följt av ramsan igen.
Sedan får du sitta där och ramsa, och ramsa, tills det är tyst. Oavsett vad han säger. GÅ INTE IN!
Kommer han upp ur sängen, led tillbaka honom direkt, ramsa och gå omedelbart ut igen.

Och så fortsätter du några kvällar, och du ska få se att det vänder!! :D

Visa ingen oro och ingen ilska. Bara genomför i en akt av självklarhet! :wink:

Lycka till! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
sasssyy
Kontakt:

Fråga om detta

Inlägg av sasssyy »

Min son blir 2 år nu i september och har legat i "vanlig säng" (dock utan ben) sedan december. Jag vet att du propagerar för att barnen ska ligga i spjälsäng längre än så men vi fick problemet att efter att han sovit i stort sett hela natten ( i bland vaknade han till någon gång vid 23 vilket inte var så konstigt eftersom vi hade det som sista matningstid innan vi drog in på det målet) men det räckte oftast att man strök honom över huvudet ett par tre gånger så somnade han om...sen hände det något.Han vaknade och var otröstligt, inget funkade och han rev och slet i spjälorna och såg rädd ut. Panikslagen. Vi hade redan den här benlösa sängen i hans rum då eftersom han varit lite krasslig ett par nätter och jag sovit inne hos honom så vi testade att lägga ner honom i den...och vips så blev allt bättre. Han sover väldigt bra nu sedan han började dagis för tre veckor sedan och vaknar någon gång mellan 6-7 ibland tom efter 7 vilket är en ren frjöjd eftersom han tidigare oftast vaknade mellan 4-5 !!!!!!!! Han kommer intassande till oss någon gång mellan midnatt och 3 vilket vi faktiskt tycker är ganska okej, det var lite jobbigt ett tag när han kom in redan vid tio men det har han slutat med nu och kommer senare och senare.
Vad är då problemet?? Jo det här med insomningen....Vi har varit oförsvarligt lata och nattat honom i knät framför TV:n, det funkar inte längre av flera anledningar...bla har jag en skada som gör att jag får kramp i ljumsken om jag sitter som som situationen kräver*AJ AJ* och sen så tar det ibland över 2 timmar...man sitter ju fast där och han somnar ibland inte förrän kl 21.
Nu har jag börjat med att bära in honom i hans säng efter barnprogrammen. Jag tycker att mellan 19-20 är en bra tid för honom att somna. Idag tog det nästan 1,5 timma!!!! Det går inte att gå ut ur rummet för då sätter han sig bara upp och antingen 1) börjar pilla sönder tapeterna på väggen 2)hämtar sin brandbil och sätter på sirenen eller 3) -om han är riktigt trött-sätter sig och dunkar huvudet mot väggen...ajaj.
SÅ jag måste alltså sitta där..har några kvällar lyckats med att sjunga vår egen sång 5-6 gånger (den är jättejättekort) sen börjar jag sakta sakta smyga ut ur rummet medan jag "hummar" sången och det har funkat, men först som han suttit i mitt knä framför TV:n tills han är så där...jättetrött .
Maken är inte hemma så mycket på kvällarna men han har lovat att hjälpa till mer med nattningarna men han är oerhört negativ till "proffsrekomendationer" och vad han anser om dig vågar jag inte ens tänka på att skriva här så jag har dubbla problem kan man säga. Han tycker att det är jättemysigt att sitta 2-3 timmar med sonen i knät framför TV:n o mysa...grejen är den att sonen är oerhört mammig och när pappa nattar får jag inte ens visa mig i vardagsrummet utan måste sitta instängd på vårat kontor (kan inte ens gå på toa då jag måste passera vardagsrummet) eller gå och lägga mig...annars blir det kalabalik med skrik och panik.Mannen säger att om han ska natta sonen måste han göra det på sitt sätt...han har inte riktigt fått grepp om att barn behöver fasta rutiner. Vet f*n inte hur jag ska göra men min prioritering är ju sonens nattning eftersom det är för hans eget bästa....i värsta fall får väl jag fortsätta natta honom hela livet ut om vi någon gång ska få ordning på detta.
Detta blev oerhört långt...som vanligt när jag skriver..men jag hoppas att du kan utläsa min frågeställning. Ska jag lägga ner honom (sonen alltså inte maken) i sängen och gå därifrån för att i stort sett genast återvända för att lägga ner honom och fortsätta så tills någon av oss somnar :twisted: ? Eller ska jag sitta med honom tills han somnar? Eller..ska jag sitta hos honom tills han blir så där mosigt trött? Eller ska jag låta honom vara vaken längre på kvällen så han blir tröttare? Eller ska jag återigen be dagis slopa hans middagsvila. Vi bad dem om det under inskolningsveckan (han började för 4 veckor sedan) men de envisas med att han ska sova efter lunchen trots att det finns stora barn att leka med som är vakna. Under en tredagarsperiod (då han var ledig från dagis) förra veckan sov han inte middag och han somnade som en liten ängel tio minuter efter barnprogrammens slut, i sin egen säng, utan gnäll eller sparkande.
Hur ska jag göra?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag har svarat dig på andra tråden :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "