Bilbarnstol för 4 månaders??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jennie27

Bilbarnstol för 4 månaders??

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Har just avverkat halva semestern och tog bilen hem (33 mil - sonen och jag tog tåget upp, pappa och hunden bilen) och vi lät resan ta hela dagen (nästan) men trots detta var det mycket mycket tårar. Det gör verkligen ont i mig att han absolut avskyr att åka bil. Vi påbörjade resan under lunchsömnen (sov dåligt, blev övertrött och så ledsen, fick stanna och lugna och försöka igen), rastade 1,5 h under vakentiden och fortsatte under eftermiddagssömnen. Sista sträckan (efter ny kortare rast, amning och byte) på 40 min var han vaken och mer arg än glad. Han hatar att vara fastspänd och jag tycker att han sitter dåligt i stolen.

Min fråga är om ni har någon erfarenhet av för små barnstolar?
Vi har en Akta Graco Duo med bas som ska gälla upp till 6 mån eller 12 kg. Hur är detta ens möjligt? Vår son är inte ens 4 mån ( ca 67 cm och 6,8 kg)och får alltså ännu inte åka i nästa modell men är för stor för spädbarnsstolen, säkerhetsbältet sitter för tajt och sittställningen är inte bra. Hur är detta tänkt? Nästa storlek på stolen är ju från 5 (eller 6?) månader?

Därtill sover nog ett magsovande barn extra illa sittande bakåt i bilbarnstol eller vad är era erfarenheter? Tips hur man håller liten plutt nöjd? Mer än roliga leksaker, sång, bus, mat, mat och mat?? Sonen har "bil-napp" (endast napp i bilen) men när han är riktigt ilsk duger det bara att bita i mammas knoge.

När andra halvan av semestern ska påbörjas blir det tåg för sonen och pappa så tar mamma och hunden bilen. :roll:
En goding till son född 0603 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Jag hade bytt till en annan bilstol. Kan inte tänka mig att det skulle göra något om man byter när barnet är 4 mån istället för 5 mån :?

Min kusins barn fullkomligt hatade att åka bil och de hade det så tills han var 9 mån och skulle byta stol. Det ändrade sig över dagen 8) :lol:
Det var alltså bilstolen han inte tyckte om.

Jag hade alltså bytt. Det är ju definitivt inte sämre säkerhet i de andra stolarna, men nånstans måste ju tillverkarna sätta rekommenderad åldersgräns.

mvh Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

samma här, äldste sonen fick en britax freeway att sitta i vid 5 månaders ålder, och då blev han nöjd. Den gick att ändra läge på med ett enkelt handgrepp, så att han kundeliga lite mer tillbakalutad. Tidigare satt han i en akta babystol och kände sig nog lite ihopvikt..
Lillasyster däremot trivs kanon i babyskyddet och vi använder det fortfarande till henne, och hon är 11 månader. Men nu funderar vi på att byta till en stor stol till henne.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
epona

Inlägg av epona »

Jättedum fråga, men har du tagit ur nyföddhetsinsatsen ur babyskyddet? Vår kille gillade inte heller att åka bil helt plötsligt, blev varm och svettig och bara grät. Och de blir ju inte mindre svettiga när de gråter... Fattade ingenting, men fick tipset att ta ur nyföddhetsinsatsen (behöll dock huvudgrejen för att stabilisera nacken vid ev sidokrock). Sagt och gjort, tog ur den och numera åker lillkillen nöjd och glad och betydligt luftigare! Han har inga problem att somna och sova halvsittandes heller, trots att han sover på magen annars. Vi höjde även remmarna till det översta läget. Om inte detta fungerar så är det nog bättre att byta till ny stol.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej och tack för alla svar! :D Forumet är verkligen osvikligt hur varierande frågor man än har!! :D

Epona, det var inte alls någon dum fråga för det hade vi inte! :oops: :oops: Vi hade testat det tidigare men tyckte att sittställningen blev ännu mer "makaron" utan lilla kudden. Nu plockade vi ut allt ihop och det blev klart mer plats!!

Nej själva åldersgränsen för stolarna är väl bara vägledande men det handlar väl lite om vikt, längd och att barnet ska ha nått till en viss nivå, tex kunna sitta själv etc.

Vi ska ändå titta på en ny stol imorgon och prata lite med försäljarna i butiken. :wink:
En goding till son född 0603 :heart:
epona

Inlägg av epona »

Så bra! Har ni testat att köra med insatsen ute nu? Vår kille är rätt stor, vägde drygt 7,4 kg till 62 cm längd vid tremånaders i torsdags. Hans ben börjar bli för långa för babyskyddet, fötterna sticker ut. Men det spelar kanske inte så stor roll? Men han tycker det är helt ok att åka bil numera! Trots värmen ute :D

Å andra sidan är det en stadig kille vi har, han sitter upp i knäet med bara pyttelite stöd i midjan och sitter själv i soffan enbart lutad mot ryggstödet. Huvudet håller han upp själv och ryggen är rak. Han vrider och vänder på huvudet utan problem. Men så lyfte han sig upp på underarmarna och lyfte på huvudet första gången vid 9 dagar.... :shock:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"