Har just avverkat halva semestern och tog bilen hem (33 mil - sonen och jag tog tåget upp, pappa och hunden bilen) och vi lät resan ta hela dagen (nästan) men trots detta var det mycket mycket tårar. Det gör verkligen ont i mig att han absolut avskyr att åka bil. Vi påbörjade resan under lunchsömnen (sov dåligt, blev övertrött och så ledsen, fick stanna och lugna och försöka igen), rastade 1,5 h under vakentiden och fortsatte under eftermiddagssömnen. Sista sträckan (efter ny kortare rast, amning och byte) på 40 min var han vaken och mer arg än glad. Han hatar att vara fastspänd och jag tycker att han sitter dåligt i stolen.
Min fråga är om ni har någon erfarenhet av för små barnstolar?
Vi har en Akta Graco Duo med bas som ska gälla upp till 6 mån eller 12 kg. Hur är detta ens möjligt? Vår son är inte ens 4 mån ( ca 67 cm och 6,8 kg)och får alltså ännu inte åka i nästa modell men är för stor för spädbarnsstolen, säkerhetsbältet sitter för tajt och sittställningen är inte bra. Hur är detta tänkt? Nästa storlek på stolen är ju från 5 (eller 6?) månader?
Därtill sover nog ett magsovande barn extra illa sittande bakåt i bilbarnstol eller vad är era erfarenheter? Tips hur man håller liten plutt nöjd? Mer än roliga leksaker, sång, bus, mat, mat och mat?? Sonen har "bil-napp" (endast napp i bilen) men när han är riktigt ilsk duger det bara att bita i mammas knoge.
När andra halvan av semestern ska påbörjas blir det tåg för sonen och pappa så tar mamma och hunden bilen.