Detta var ingen bra start......

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenita

Detta var ingen bra start......

Inlägg av lenita »

Har påbörjat kuren i kväll...lilla Elina 22 månader var väldigt arg/ledsen och det tog 1 timma och 20 minuter innan hon somnade :!:

Det kändes inte riktigt som att ramsan tog. När jag skulle ge besked blev hon hysterisk av att jag höll henne med solfjädern, hade stora problem med att hålla henne överhuvudtaget. Så småningom lugnade hon sig en aning men direkt jag släpte blev hon hysterisk igen....detta var mkt svårare än vad jag föreställt mig.

Ska man påminna fastän det varit tyst ett tag och sedan kommer frågor för att sedan bli tyst igen? Ska jag stå utanför dörren och påminna i ett?

Men hon sover alltså nu och det är väl bra, men det tog lång tid. Alldeles för lång tid, eller :?:

Nu ska jag fortsätta att läsa...
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hon är en stor dam och ifrågasätter stora förändringar. Det är viktit att du svarar tydligt på hennes frågor. Det kan ta ett tag innan hon litar på att du menar allvar med det nya.

Jag förstår inte riktigt sambandet mellan ramsa och solfjäder i din fråga. Ramsar gör man på väg ut ur rummet och som påminnelse eller bekräftelse utanför rummet.
Solfjäder lägger man snabbt efter att ha lagt tillrätta, ev. buffat och innan man går ut med ramsan. Öva gärna solfjäder på någon annan (pappan t.ex.). Håll på axlarna eller låren. Känn efter i magen vilken känsla du vill förmedla. Känn i fingrarna att de ändrar sig beroende på vilken känsla du har i magen.

Lugn och rygg känsla ger fasta, men mjuka händer. Stressad känsla i magen ger hårda fingrar. Det är viktigt att känna skillnaden och kunna ta till de mjuka fasta händerna även i stressade situationer.

Påminnelsen ska komma när den behövs. Alltså, lugnar hon sig för att skrika lite och lugna sig igen så behöver/ska du inte påminna. Däremot kan du bekräfta när hon är helt lugn, men en tyst ramsa i dörröppningen, att hon gjort rätt och att allt är bra. På så sätt får du sista ordet.

Stå inte utanför hennes dörr. Det skapar överkoncentration och on känner sig övervakad. Så fort du lämnat rummet så gå och gör något (ta hand om de övriga 17 barnen som inte heller kan komma till ro).

Kommande natt ska du backa lite till. Inte gå in vid minsta pip utan låta ramsan ta över. Förmedla budskap med ramsan. Kraftfullt, betryggande och punktsättande på en gång. Du måste tro på det du säger annars gör inte hon det heller.

ill slut kommer det att gå betydligt fortare att somna. Alla somnar inte så fort de lägger huvudet på kudden. En del behöver en stund att filura innan de somnar. Hur den saken är med din dotter vet vi ju inte förrän kuren är färdig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lenita

Inlägg av lenita »

Tack för svar LO!

Har nu avverkat andra natten och om ett tag är det läggning inför tredje natten. Förra natten sov hon hela natten utan att jag behövde ramsa :D :!: :!: :!: Se tråden "Nu går det bättre..."

Frågan ang ramsan hade inte koppling till solfjädern, utan jag syftade på då man lämnat rummet och befinner sig där ute och tar hand om alla andra små barn :D Ursäktar om jag var otydlig.... Känns som att jag börjat få kläm på det där med påminnelse, jag ger den då det känns att det behövs, alltså inte efter minsta gnäll.

Tillrättaläggandet och solfjädern är en svårare historia när man handskas med ett i princip hysteriskt barn. Men hysterin börjar som smått avta.... Tack för tipset om känslan i magen och fingrarna vid solfjädern. Ska träna lite inför kvällens nattning :D

Har inte fått svar på frågan om det är möjligt att bara sätta ner henne i sängen och gå med ramsan, dvs utan att solfjädra? Har för mig att jag läst om den varianten i forumet :?

Tack än en gång för responsen, det är guld värt! :heart: Kör dessutom kuren själv utan destomera hjälp från min sambo, så det behövs uppmuntran och hjälp!!
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

DU kan låta bli solfjäder, men gör gärna något. Lägg ner och klappa på huvudet eller ryggen några sekunder. Gå sedan med samsan.
Bra jobbat!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "