Så här blev det! 3 mån idag :-)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
epona

Så här blev det! 3 mån idag :-)

Inlägg av epona »

Numera lever vi ungefär efter följande schema, började så smått när han var 2½ mån gammal.

0630-0800: Vaknar och äter, leker och umgås på olika sätt.
0800-1000: Sover i vagnen. En dag somnade han i babygymmet av sig själv 0755!
1000-1130: Äter igen. Har börjat med smakisar, sen blir det snutt på bröstet och resten flaska.
1130-1300/1330: Sover sött i vagnen.
1330-1500: Mat igen + leka/umgås/vara med när vi gör olika saker.
1500-1545: Liten tupplur i vagnen.
1545-1715: Äta, etc!
1715-1845: Sova i vagnen igen.
1845-2000: Äta etc, badar eller duschar. Han är tämligen kvällstrött av sig.
22/23: Nattslurk, tömmer oftast 200 ml. Har inte vågat prova ge mer än så på en och samma gång.

Pga Raynauds Syndrom i bröstvårtorna kan jag inte amma, mer än den enda gången vid mål 2. Fram till nyss har jag pumpat 4 ggr/dag och gett minst hälften bröstmjölk av dagsransonen. Sonen får nu NAN 2 och vi har börjat med smakisar i måndags. Uppskattat inslag!

Hålltiderna fungerar rätt bra plus minus kvarten, även om vi åker iväg nånstans. Nattsömnen är utan problem. Ibland får jag väcka honom på morgonen, ibland inte.

Fick inte ihop schemat på kvällarna till en början. Funkade inte med 20 min-tupplur och det blev så konstigt och hackat och kinkigt. Lät sonen visa vägen en em och han sov självmant 45 min vid 15 och sen fungerade resten av kvällen hur bra som helst! Trots att han sover ca 1½ timme så sent på kvällen är han urtrött vid 2000 och somnar utan problem.

Nu verkar han vilja vara vaken lite mer dagtid, tidigare har han varit väldigt sömnig av sig, ända från födseln. Lutar åt att korta in sovandet mellan 1130-1330 till 1130-1300 istället. På morgonen går det inte, han sover som en stock mellan 08-10!

Vågar man ge mer än 200 ml som nattslurk? Just nu, dagtid, fjantar han sig rätt mycket med maten, är lite för upptagen med att upptäcka allting runt omkring för att lägga tid på nåt så onödigt som att äta en massa. Så han blir föga överraskande mer hungrig på kvällen och när jag matar honom sovandes vid 22/23 är han oftast rejält hungrig då med. Vad tror ni?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Skönt att det fungerar!
Här kommer ett sent svar och du har säkert svarat på din fråga själv.
Ge honomk så mycket han behöver/vill ha. Det kommer ut i ena eller andra änden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
epona

Inlägg av epona »

Hej! En gång har han ätit mer än 200 (åt 230), men det är inte alltid han äter 200 ens. Så det är väl mest en akademisk fråga :lol:

Tycker vårt liv fungerar bra tillsammans. Värmen tär lite nu, idag har varit hemsk. Men det blir ju bättre! De lovar regn här på fredag...hoppas, hoppas!

Har märkt något trist: "Folk" verkar se en som tyrann eller olämplig förälder (snudd på) för att man väljer att styra upp tillvaron lite grand. Att man har ego-behov och tvingar sin småtting att sova på nätterna, att "de" istället ger trygghet och uppoffrar sig :( Själv sover jag fortfarande inte hela nätter. Även jag längtar efter att få sova fullt ut! Jag vaknar av hans grymtningar och bökande och det känns än så länge ok att ha honom nära (spjälsängen står invid min sida sängen). Känns skönt att kunna se och höra honom, tar ibland igen mig på dagen istället. Jag är varken ego eller har tvingat honom att göra något mot hans vilja! Jag dokumenterade hans egen dygnsrytm först och han hade självmant börjat sova 6-8 timmar i stöten nattetid. Det vara bara det att hans natt kunde börja 1800 likaväl som 0000.

Han vaknar pigg och glad och hungrig. Han växer så det knakar (vägde 7,4 kg på 3-mån-kontrollen) och är snarare en bit före sin utveckling. Han satt tex i vårt knä med bara ett lätt stöd redan före 3 månader. Han sitter jättebra i sittvagnen. Han står t.o.m. med raka ben ganska långa stunder och bara ett lätt stöd i händerna eller runt midjan. Och han älskar det! Älskar fysiska lekar. Ligger han ner och jag håller i händerna och drar upp honom till sittande, så drar han sig själv nästan hela vägen...har jättestarka magmuskler...och fortsätter dra sig upp till stående och sträcker på benen själv och står jättestolt upp! Han är en väldigt lugn och trygg kille, som inte skriker ens 15 min/dag i snitt. Han är nästan alltid glad, ytterst sällan ledsen över nåt, "pratar" och leker och är fullt normal på alla sätt. Han fick börja med grönsaks- och fruktsmakisar några dagar före 3 mån och tycker det är jättespännande. Inget han blir mätt på precis, tar det väldigt långsamt. Men han gillar det!

Varför är det här så otroligt provocerande för så många? Snart slutar jag prata om det alls.
epona

Inlägg av epona »

0630/0700-0800: Vaknar och äter, leker och umgås på olika sätt. Ammar + flaska.
0800-1000: Sover. En dag somnade han i babygymmet av sig själv 0755!
1000-1130: Äter igen. Har börjat med smakisar, sen blir det flaska tills han är mätt.
1130-1300/1330: Sover sött.
1300/1330-1500: Mat igen (flaska)+ leka/umgås/vara med när vi gör olika saker.
1500-1545: Liten tupplur.
1545-1715: Äta, etc (flaska)!
1715-1845: Sova igen.
1845-2000: Äta etc(flaska), badar eller duschar. Han är tämligen kvällstrött av sig.
22/23: Nattslurk, tömmer oftast 200 ml.

Håller inte superstrikt på schemat. Nu när det är så himla varmt är han tröttare tex. Gör mitt bästa, men om han är väldigt trött så får han lägga sig lite tidigare och antingen sova lite längre eller vaknar tidigare och så justerar vi efter det. Men oftast justerar han till det självmant lite senare. Vi är alla så nöjda!

Har börjat amma direkt på morgonen istället. Han suger bättre då (är hungrigare såklart).
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra att det fungerar.

Ja du, varför är det så provocerande. Jag vet inte. Och skulle man nämna det för någon som har äldre barn så får man bara höra att det skulle AAAALDRIG ha gått på min unge. Vi fick alltid ligga hos honom i minst en timme innan han somnade. Eller liknande.

Njut av tillvaron själv och bry dig inte om vad andra tycker.

/LO
epona

Inlägg av epona »

Tack! Jo jag ska försöka det. Men man blir ju så glad över att det faktiskt fungerar och att det inte behöver handla om hårda eller drastiska sk metoder. Så man vill ju dela med sig till andra som har det besvärligt! Men jag ska hålla tyst i fortsättningen. Blir bara lite trött när det gnälls över besvärliga bebisar och att man inte får sova och när man då berättar att det finns ett alternativ, så heter det istället att de minsann är bättre föräldrar för de offrar sig hellre än tvingar sin bebis till något onaturligt schema! Men sluta gnäll då, blir min tanke... Synd att man inte vågar säga det högt bara.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"