Min dotter bits och jag behöver råd...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Vilmasmamma

Min dotter bits och jag behöver råd...

Inlägg av Vilmasmamma »

Hej Jag har ett stort problem min dotter 1 år och 3 mån bits, det började med att hon bet mig och min sambo vi markerade genom att säga nej och så får man inte göra....detta hjälper inte och nu har hon även börjat bita andra barn detta är jätte jobbigt hur ska jag göra för att hon ska sluta?. en del sägar att man ska bita tillbaka eller sprätta henne på munnen hur har ni gjort om ni nu varit i denna sits???snälla ge mig råd!!!! hon börjar på inskolning på dagis den 17/1 och jag är så orolig att hon ska bita dom andra barnen där... :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har du Barnaboken? Där finns massor av tips!

8) Min ena son bet också i den åldern - så hon är i fint sällskap :P !

:idea: Försök att undvika sådana situationer då det kan hända. Om det händer så stoppa huvudet med händerna och säg "Oj då, inte bitas - man PUSSAS med munnen!" och så överöser du henne med pussar och ser till att hon "pussar" tillbaka! Alltså - du stoppar en inte så bra handling och visar en bra handling! Inget argt eller förmanande eller - :evil: Gud förbjude :evil: - bitandes tillbaka! Då visar du ju att det är ok - eller hur!? Nej, stoppa henne och visa henne i HANDLING hur man gör istället! Hur ska hon veta - hon är ny på jobbet Livet! Det är din uppgift att visa hur man gör här i världen.

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag har skrivit om detta på forumet, vill jag minnas, flera gånger - kanske kan du hitta "bitas" via search :?:

Det står också om saken i Barnaboken.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"