han vägrar vagnen : (

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
evaeng2

han vägrar vagnen : (

Inlägg av evaeng2 »

ngn mer som har problem med att er bebis skriker i barnvagnen??
min lille pojk har gjort det från första gången jag anv vagnen!
han är nu 5 veckor och jag har väl provat 5 ggr - men blivit less på det, då han skriker efter en stund! han är väldigt beroende av närhet och jag får vagga och vyschja en del om kvällarna!
använder nu bärsjal, så jag/vi iallfall få komma ut - den stormtrivs han i, skönt det! men om ngn har tips på hur man kan få honom att gilla vagnen, så är jag mkt tacksam :lol:
eller är det bara så?så man får vänta in tills han gillar vagnen??
Jonathan 8/6-06 min ?lskade son
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Vill bara säga en sak: små barn gör som vi lär dem :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej evaeng2 :!:
Tänk så här: det finns bara vagnen att sova i, inga andra alternativ! Du visar väg, gossen frågar genom att skrika, du svarar honom genom att fortsätta vagna...
Sen undrar jag: är du förtogen med barnabokstänket :?: T ex magsovning (med larm!), standardmodellen etc... :D
Att i längden bära omkring honom i bärsjal, hjälper du varken honom eller dig med, jag lovar :!:
Efter några gånger i vagnen sover han som en stock i den :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
evaeng2

Inlägg av evaeng2 »

nej, det vill jag inte påstå direkt :o
har iof inte läst något om det - bara hört att bebisar ska sova på rygg ...
varför skulle mage vara bättre då?
Jonathan 8/6-06 min ?lskade son
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

tänk dig att ditt barn är som en sköldpadda på rygg, när det sover på rygg. De vaknar av att de tappar balansen, rycker till och får samma känsla som en själv när det känns som om man faller ur sängen.

Att sova på mage räknas som kontroversiellt, ja visst, men använd andningslarm. Det finns att få köpa begagnat av andra mammor här på forumet vars barn blivit för stora för larm. lägg in en blänkare under barnasaker. Att sova på mage är tryggt för barnet och det sover längre.

Har du läst Barnaboken eller sova hela natten av Anna Wahlgren?
Mitt tpis är att skaffa den, låna på biblioteket om ert bibliotek har barnaboken, läs igenom förbered dig genom att lägga upp ett schema för hur du villatt dagarna ska se ut, dvs när vill du ha morgon, när vill du ha kväll, och placera däremellan in mat plus nattslurken.

Du skriver att det är sovandet i vagnen som är ditt problem, hur är insomningen i spjälsängen/vagggan?? fungerar det? Kanske vagnen känns för stor för litet pyre, och lite mjuka filtar ihoprullade så att vagnen känns mindre rymlig skulle hjälpa till.

Lycka till
// Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Evaeng :)
Jag får tipsa dig också om den här krönikan, där står det varför barn ska ligga på mage. Med larm naturligtvis!
http://www.annawahlgren.com/kronikor/feb_2005_mage.htm
Förstagångspappa

Inlägg av Förstagångspappa »

Har en synpunkt på detta inlägg
"Vill bara säga en sak: små barn gör som vi lär dem "

Hur länge ska en liten bäbis (spädbarn) ligga och skrika i en vagn då? Tills han somnar av utmattning av allt skrik, eller? (vilket kan ta ca en timme säkert om man låter honom ligga)? Klarar en sån liten bäbis (spädbarn) detta utan några som helst men? Menar dom ska ju inte bli hysteriska sägs det ju men det blir dom efter en stunds skrikande och ingen tar upp dom. Hur blir det med tilliten till världen?

Sedan kan jag säga att ABSOLUT gör man som man lär dom men HUR lär man dom
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D förstagångspappa - poängen med Sova hela natten-kuren och med lugnande av små barn överhuvudtaget är att de ska lugnas där de ligger.

Lugnas aktivt :idea:

Till den änden har jag arbetat ut SHN och med den ett antal s k verktyg som man kan använda för ändamålet. Bland de verktygen ingår sannerligen inte 5mm, som rekommenderas av bvc, där man lämnar barnet åt sitt öde som du beskriver.

Förr i världen (liksom än i dag i diverse kulturer, dock inte vår) ansågs det högst normalt och naturligt att vyssja och vagga små barn; det konstruerades vaggor som hängde i taket, gungvaggor, vaggor med längsgående och sidogående medar, tygstycken som hängde över en balk i taket etc etc. Men folk tog inte upp små barn hur som helst under natten, eftersom man ansåg att små barn, i likhet med större modeller av släktet mänsklighet, behövde sova om natten. Dessutom fanns det oftast ett antal småbarn till. Det går kanske an att bära omkring på ett litet barn tre timmar om natten eller fem (vem det nu skulle betjäna) men det går inte lika bra att bära omkring på, trösta. sjunga för, mata, underhålla fem stycken.

Så spädbarn blir inte "hysteriska efter en stunds skrikande och ingen tar upp dom" utan de ska alltså omedelbart lugnas och de ska lugnas där de ligger. Jag har noga förklarat i boken Sova hela natten både varför och hur.

För mig får inga små barn skrika alls, vara så du vet :idea: :lol: Jag sätter en ära i att kunna få tyst på det mest vrålskrikande barn inom två minuter.

5mm vill jag bara mörda. Och det ska jag :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag kan inte förstå att så många blandar ihop fem-minuters med AW-metoden :?

De ligger ju så långt ifrån varandra som det bara går...
Jag tror det åligger oss som är införstådda med hur det är, ett jättejobb i att förklara skillnaderna där :!:

MASSOR av gånger, när AW kommit upp på tapeten i olika sammanhang, har jag hört kommentarer som "nä, jag har inte hjärta att låta min unge skrika sig till sömns ensam i ett rum, som AW säger..." och liknande.

Att folk kan sitta och säga så, utan att ens läsa barnaboken eller shn-boken, har jag så svårt att förstå :?
Så förstagångspappa - läs in dig! Inte nåt av mina barn (förutom ettan, då, innan jag visste om det här!) har någonsin skrikit sig hysteriskt till sömns, tvärtom :!:

Att lära sina barn att själva somna och sova gott, är väl en helt UNDERBAR gåva, som kommer att följa dem hela livet. Och gör man det, orkar man skaffa sex stycken också - minst :wink: :oops: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"