förstagångspappa - poängen med Sova hela natten-kuren och med lugnande av små barn överhuvudtaget är att de ska lugnas där de ligger.
Lugnas aktivt
Till den änden har jag arbetat ut SHN och med den ett antal s k verktyg som man kan använda för ändamålet. Bland de verktygen ingår sannerligen inte 5mm, som rekommenderas av bvc, där man lämnar barnet åt sitt öde som du beskriver.
Förr i världen (liksom än i dag i diverse kulturer, dock inte vår) ansågs det högst normalt och naturligt att vyssja och vagga små barn; det konstruerades vaggor som hängde i taket, gungvaggor, vaggor med längsgående och sidogående medar, tygstycken som hängde över en balk i taket etc etc. Men folk tog inte upp små barn hur som helst under natten, eftersom man ansåg att små barn, i likhet med större modeller av släktet mänsklighet, behövde sova om natten. Dessutom fanns det oftast ett antal småbarn till. Det går kanske an att bära omkring på ett litet barn tre timmar om natten eller fem (vem det nu skulle betjäna) men det går inte lika bra att bära omkring på, trösta. sjunga för, mata, underhålla fem stycken.
Så spädbarn blir inte "hysteriska efter en stunds skrikande och ingen tar upp dom" utan de ska alltså omedelbart lugnas och de ska lugnas där de ligger. Jag har noga förklarat i boken Sova hela natten både varför och hur.
För mig får inga små barn skrika alls, vara så du vet

Jag sätter en ära i att kunna få tyst på det mest vrålskrikande barn inom två minuter.
5mm vill jag bara mörda. Och det ska jag