Tack Anna för ditt engagemang i lördags
Här kommer vår förlossningsberättelse:
Som ni vet så var det ju en lat liten rackare det här som valde att ligga kvar med den naturliga AC:n i värmeböljan.
Vi kunde inte vänta längre än till nästa dag sa de på Spec. MVC men eftersom de redan hade 3 planerade igångsättningar dagen därpå undrade de om jag kunde ställa upp samma kväll?
Sagt och gjort
Ut och gå i korridoren ungefär en timme. Ingen skillnad på sammandragningarna, fortfarande ganska oregelbundna och inte särskilt smärtsamma.
Vid 21-tiden var jag öppen 5 cm, då hade de ökat droppet ca en gång i halvtimmen. Den närmaste timmen ökade värkarna i styrka och blev täta. Hade fortfarande full koll med andningen och support av mannen. Bebisen mådde bra enligt övervakningen.
När de kom in strax efter 22 för att höja droppet en gång till så frågade jag om det verkligen var nödvändigt? Det kändes som om det började gå så väldigt fort
Jag trillade av banan några gånger på grund av detta (värkstimulerande =
Här kan jag ju passa på att tillägga att jag verkligen är förbluffad över att det föds så pass många barn som det gör med tanke på att många inte använder sig av andningstekniken överhuvudtaget.
När jag råkade röra benet (kramp pga den där j-la britsen) och blev överraskad av en värk så trodde jag att jag skulle slitas sönder under det sista öppningsskedet.
Så här långt var alltså allt under kontroll. Visst, jag påstår inte att det var totalt smärtfritt trots andningen men absolut fullt hanterbart. Jag skulle kunna göra det många gånger igen om jag visste att jag kom rätt på varje värk
Min livmodertapp sitter typ där gud glömde den
Strax efter den sista dropphöjningen (som jag inte ville ha) sjönk hjärtljuden på barnet. Kurvan började gå upp och ned och då kom de in och sa att han "reagerade lite dramatiskt" så att de skulle sänka. Så dags, tänkte jag
Påminde dem att om det började strula så skulle de få snitta mig med tanke på tidigare snitt.
Värkarna fortsatte att vara oerhört intensiva och oberäkneliga och jag började känna mig lätt bajsnödig. Förstod att det inte var alltför långt till utdrivningsskedet då och bad att få prova lustgasen för de sista 1-2 (?) cm. Den funkade helt perfekt. Jag försökte jämka andningen med lustgasen och tog två djupa andetag i lustgasen och flämtade sedan i den för att inte störa livmodern (trots att de tjatade om att jag skulle ta DJUPA andetag). Sedan andades jag syre. Vet inte om detta var rätt sätt att förena profylax och lustgas men jag tyckte att det funkade förträffligt.
Full kontroll alltså, inte utan arbete och inte helt utan smärta men jag är övertygad att om jag hade haft naturliga värkar hade det varit ännu lättare.
Jag lämnar min egen kropp, ser mig själv utifrån. Kan inte fatta hur i hela h-vete de ska kunna få ut en bebis med sugklocka när jag inte ens hunnit komma till krystningen
En person höll mig på varje ben och varje arm, två låg och tryckte på magen och läkaren manövrerade sugklockan. Jag skrek nej och ville inte men inom mig sökte jag ändå efter någon värk att krysta på och när det kom en och sedan en till kändes det som en befrielse.
Tre tag med sugklockan och han var ute. [-o< Apgar på första mätningen var 2
Jag känner mig så oerhört besviken på att förloppet forcerades, med stora bristningar som följd förstås. Den enda alternativet - för Viktors skull - var ju övervåld.
Jag kände mig så på banan och är säker på att detta hade blivit en jättebra förlossning annars. Vi var ju så nära målet!
Självklart kan jag aldrig medicinskt bevisa att detta inte skulle ha hänt i alla fall men en förlossning på 6 timmar trots kemisk igångsättning, det tycker jag är FORT. Tycker också att det stod ganska klart att det var droppet han reagerade mot men de menar att överburna barn också är känsligare.
Först var jag arg över att de inte fattat beslut om snitt tidigare men efter samtal förstår jag i efterhand att sugklockan var det snabbaste och bästa alternativet när hjärtljuden föll.
Jag är SÅ ÖVERTYGAD om att profylaxandningen gjorde att de inte tog mig på allvar i värkarbetet. De tyckte inte att jag såg ut att ha tillräckligt ont, för de trodde också att de skulle bli tvungna att katastrofsnitta när de till sin stora förvåning när kaos och panik utbröt upptäckte att jag var helt öppen och stod redo att börja krystningsarbetet.
Kanske hade jag fått mer gehör för min upplevelse om de fått göra tätare vaginalkoller....? Profylaxen var helt enkelt för effektiv....
Först hade jag sådan ångest över att jag inte hjälpte till utan i chock bara tänkte att det skulle vara omöjligt men förlossningläkaren har övertygat mig om att det INTE GÅR att få ut en bebis med sugklocka om inte mamman krystar aktivt. Förutsättningen för det är ju krystvärkar
Efter det traumatiska slutet på förlossningen bröt h-vetet loss på riktigt. Utan att man s a s får någon som helst belöning.
Jag förlorade 1,5 liter blod och fick därför ligga kvar några dagar, men nu är vi pigga!
Oj, det här blev en hel roman.
Träna, träna inför förlossningen tjejer
Se bild på våra prinsar nedan, mer om annekteringen på annan plats!
Kramar från Mindy och återigen tusen tack för all support här!