Kan man kura syskon samtidigt?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mamma till två

Kan man kura syskon samtidigt?

Inlägg av Mamma till två »

Hej! Är ny här! :D

Har två små flickor, J blir 3 i augusti och E blir 1 i slutet av juli. Vi sover alla i samma sovrum pga utrymmesbrist - men nu ska vi flytta! Då tänkte vi fixa ett sovrum och ett lekrum för flickorna, dvs de skulle sova tillsammans. Men, till frågan - kan man kura dem samtidigt, eller ska vi ta en i taget? Storasyster sover överlag bra, men kan strula vid läggningen (ska kissas, drickas etc). Lillasyster sover bra, men vaknar ofta vid 3-4 tiden och behöver hjälp med att somna om.

Så, min fråga blir - kan man kura dem samtidigt då de ska börja sova i samma rum? Eller blir det för stökigt? Eller helt ogenomförbart? De är alltså aldrig "kurade" förut, men nu behöver vi nog bättre nattsömn allesammans.

Tacksam för råd!
Mamma till två tjejer 0308 :heart: & 0507 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Absolut. Det är det enda raka :!:

Dra dem båda över en kam. Dvs dra ramsan för dem båda, vare sig den ena sover eller ej. Den fungerar betryggande i dubbel bemärkelse: dels ger den besked till vakna barnet om vad som gäller, dels förmedlar den bakvägen till det sovande barnet att någon har koll på vargen, dvs tar hand om syskonets diverse frågor så att inte andra barnet behöver göra något alls utan kan slå dövörat till för sin beskyddarinstinkt :wink:

Lycka till! Så skönt med lite mera plats, äntligen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till två

Tack, Anna! :D Precis vad jag ville höra!

Då ska jag (och maken) ta och läsa på, så att vi hittar den rätta attityden! 8) Ska bli SÅ skönt med mer plats, att sova 4 personer i ett litet utrymme i denna hetta är en pärs...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lycka till :lol: Det blir skönt.

Och välkommen är du, skulle jag ha sagt också :wink: :!:
Mamma till två

Tack för välkomnandet! :D

En sak har jag funderat på, nämligen hur ska vi göra med läggningen? Ska de lägga sig samtidigt, eller ska lillasyster lägga sig först och storasyster sen. Tänkte mest på om de stör varann då de ska somna, så att det blir allmänt stoj i sovrummet, men kanske det går om efter en tid? Mest praktiskt vore det ju att lägga dem samtidigt, kanske? Och då vi börjar kura, ska ena föräldern ta bägge barnen, eller ska vi båda (föräldrarna) kura samtidigt? Eller ska vi hjälpas åt vid läggningen och sen tar den ena natten? :?

Har beställt boken, men ska få den via en väninna som bor i Sverige, så det kommer att ta sin lilla tid innan jag kan läsa på ordentligt. Å andra sidan är det helt okej, eftersom sovrummet måste inredas först. 8)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ta dem samtidigt. Och med lika lång natt, tycker jag.

Stojas och skrattas och lekas får de göra utanför sovrummet, före läggdags - ett slags förmerat "skrattet-till-go'nattet" :lol: Och det är förstås lika viktigt med deras stoj med varandra som med ert med dem.

Hantera dem sedan som om de vore tvillingar. En vuxen i taget alltså, inte två samtidigt. Gå efter kuren, som det står :wink: :!:
Mamma till två

Tack för svaret! :D Väntar med spänning på boken :!:
Mamma till två

Har fått min bok idag! :D Så nu har jag ungefär en månad på mig att läsa, läsa och öva :!:

Har funderat lite på det där med antal timmar sömn i dygnet. Lillasyster sover ännu två gånger dagssömn, men det skall snart ändras, då hon börjar få svårare att somna, speciellt på förmiddagen. Så, om flickorna lägger sig samtidigt och har lika lång natt, dvs 12 timmar, blir det bara 1½ timme för lillasyster på dagen, behöver hon kanske längre dagsvila, kanske 2-2½ timme? Eller kan natten vara 11½ timme för bägge flickorna, med ½ timmes vila på dagen för storasyster (hon sover inte, men lyssnar på sago-CD) eller ska det vara sömn? Tips och goda råd? Jag kanske funderar lite FÖR mycket ibland... :oops:
Mamma till två

Även om vi inte kan påbörja kuren riktigt än (förhoppningsvis har flickorna sitt gemensamma sovrum i slutet av augusti), så snurrar tankarna för högvarv! Har läst SHN-boken och känner mig peppad! Läser här dagligen och begrundar och lär mig och funderar kring lillasysters schema. Ska bli så skönt att sen få köra igång "på riktigt"!

Hade i samma veva som vi påbörjar kuren, tänkt införa en dagslur, då är ju lillasyster 13 månader ungefär. Så som läget är idag sover hon ibland en, ibland två, beroende på vad vi gör - tex tar hon sig ofta en liten fm lur i bilen. Är det klokt att införa många nya rutiner på samma gång, eller borde vi försöka få till en dagslur innan vi flyttar? Å andra sidan så vill jag ju ha ett schema som håller sen, och i det ingår en dagslur. Och dagsluren ska väl vara densamma sen när vi påbörjat kuren? Har för mig att jag någonstans läst hur långa dagslurerna ska vara medan man kurar, men hittar inget sånt nu... Har jag drömt?

Frågan om hur lång natt flickorna ska ha kvarstår fortfarande, är det för litet med 11 timmar natt för storasyster, vilket jag hade tänkt ha för lillasyster. Annars är alternativet att de lägger sig/stiger upp vid olika tidpunkter.

Någon med erfarenhet av att kura syskon samtidigt? Vore roligt att läsa!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du tänker högt med dina schemafunderingar och det kan man verkligen göra :lol: Men schemat måste du ändå göra själv. Det finns mängder med tips, inte minst i schematråden. Fast de gäller kanske mindre barn. Som sagt, ta fasta på dina egna tankar kring dina egna barn och känn efter vad du tror på och till slut bestämmer dig för :wink: Så genomför du det, i den beramade Attityden, och utvärderar inte det minsta förrän efter tidigast en vecka.

Jag skulle införa alla förändringar över ett bräde. Ju tydligare desto enklare för barnet/barnen :idea:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "