Konstigt, det var inte länge sedan jag skrev in och frågade hur mycket era 2-åringar sover om dagen och jag själv sa att vår sover 2,5 på dagen samt 12 timmar natt.
Hm.....tider förändras och sen senaste veckan har plutten tagit lååååång tid på sig att somna in om kvällen och genast kommer en liten varg/undran om han månne sover för länge på dagen? ELLER om det är för honom så som för många av oss andra vuxna: det är så himla VARMT ute att det påverkar sömnkvaliteten. Själv sover jag uruselt och det beror nog både på min graviditet och värmen (fast plutten sover non stop om natten bara han somnar in). N
Nu har jag börjat med att väcka honom efter 2 h middagssömn. Får se om det "hjälper". Han är inte ledsen eller så, ligger mest och snackar, men att ligga upp till 2 h (ja, det hände för några dagar sedan
Vad tror ni? Hm....jag avvaktar och se om det är något tillfälligt (i snitt tar det väl numera ca 30-45 min innan han somnar in, ibland längre, ibland kortare. Han kan även ta tid på sig att somna in på middagsluren, men oftast sover han inom 20 min - dock ej på dagis, men han skall inte sova några lurar där mer
Kan tillägga att jag denna vecka befinner mig hos mina föräldrar och det kan ju också påverka sömnmönstret..??
Kram Kristin