minskat sömnbehov? - lång insomningstid

Skriv svar
Kristin

minskat sömnbehov? - lång insomningstid

Inlägg av Kristin »

Hej!

Konstigt, det var inte länge sedan jag skrev in och frågade hur mycket era 2-åringar sover om dagen och jag själv sa att vår sover 2,5 på dagen samt 12 timmar natt.

Hm.....tider förändras och sen senaste veckan har plutten tagit lååååång tid på sig att somna in om kvällen och genast kommer en liten varg/undran om han månne sover för länge på dagen? ELLER om det är för honom så som för många av oss andra vuxna: det är så himla VARMT ute att det påverkar sömnkvaliteten. Själv sover jag uruselt och det beror nog både på min graviditet och värmen (fast plutten sover non stop om natten bara han somnar in). N

Nu har jag börjat med att väcka honom efter 2 h middagssömn. Får se om det "hjälper". Han är inte ledsen eller så, ligger mest och snackar, men att ligga upp till 2 h (ja, det hände för några dagar sedan :shock:), DET känns inte rätt. Efter som vi inte kompenserar honom med mer sömn på morgonen eller middagsluren så går han ju "miste" om sömn....

Vad tror ni? Hm....jag avvaktar och se om det är något tillfälligt (i snitt tar det väl numera ca 30-45 min innan han somnar in, ibland längre, ibland kortare. Han kan även ta tid på sig att somna in på middagsluren, men oftast sover han inom 20 min - dock ej på dagis, men han skall inte sova några lurar där mer :D ).

Kan tillägga att jag denna vecka befinner mig hos mina föräldrar och det kan ju också påverka sömnmönstret..??

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
T.P

Inlägg av T.P »

hej kristin..här är det desamma..igår tog det 1.5 timma innan dottern somna

hon sover 19.30-07.30 1.5-2 timmar på dagen
Tror att det har mkt med värmen att göra..kan tyvärr inte få det svalt i denna lägenheten..men har en liten fläkt på hela natten och på dagen.
Jag kommer fortsätta med 1.5 tim passet på dagen iallafall...sen om hon vill ligga och babbla och sjunga :D som hon gör på kvällarna så är det ok..

mvh t.p
barn födda 04/06/08
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Såg att jag skrev denna tråd 4 juli och jag kan säga att "problemet" med lååååång insomning KVARSTÅR :shock:. Skall vi agera på något sätt :roll:? Det har ju hållit på ett tag nu.

Det som händer när vi lägger honom att sova (BÅDE på dagen och på kvällen) är att han ligger och ropar (läs:vrålar) antingen "MAMMA", "PAPPA", "AJ" eller "BAJS". Aldrig några tårar. Insomningstid på en timma :shock: :shock: är vanligare än ovanligt. Vi brukar gå in första gången han ropar "BAJS" och många gånger har han då faktiskt bajsat. Nu när vi har haft en del gäster hemma har vi gått in oftare :oops: av någon konstig hänsyn till dem :evil: (osäkerhet hos oss :evil: :evil: :oops: ). Man får ju alltid den där skall-ni-inte-göra-något-blicken :evil: .

Vi har förstått att han har satt detta i system. Jag menar, han VRÅLAR ju dessa ord. Det är lättare att "ignorera" hans skrik när vi är ensamma hemma.

Nu på sommaren har vi följande tider: sova natt 19.30-07.30, sova middag 12.30 + ca 2 h. Vi väcker honom senast 15 om han har haft svårt att somna in. Det har inte hänt ännu att han inte har somnat in så sömnbehovet finns ju där.

Vad göra?

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag tycker att det verkar som om lille barnet sover för mycket. AW rekommenderar 13,5 för barn upp till två år, sen är det väl 13 om jag inte minns fel (kolla i forumet, det finns en lista på rekommenderad sovtid). Om jag var du skulle jag nog senarelägga dagsinsomningen lite och göra luren kortare. Men- :wink: , jag kan tillägga att min 21-månaders också har haft svårt att sova gott i sommar, på dagarna. Han verkar vilja sova lite mer på natten just nu och lite mindre på dagen, så vi har faktiskt justerat i schemat lite.
Åsa B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Kristin :D

Håller med Åsa B, jag tror din gosse erbjuds för mycket sömn :wink: = 14-15 timmar :?:
13 timmar sammantaget borde räcka för herrn.

Prova att minska ner dagssömnen, så ska du se att det blir lättare att somna på kvällen :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hej Kristin, ÅsaB och T.P!

Vad har ni gjort för justeringar och hur har det funkat? I veckan har Simon haft lång insomningstid på kvällarna, 45-50 minuter ligger han och surrar och rabblar sitt ordförråd. :lol:

Han har natt mellan 19.30-7.30 och sover 1,5 timme mellan 13-14.30.
På dagen somnar han inom 15-20 min och vi får oftast väcka honom. Det känns lite kort med 45 min dagslur men det kanske är vägen att gå trots allt? Vi har faktiskt lagt honom vid 20.00 någon kväll också för att vi varit borta eller så och det har inte blivit någon skillnad. Han surrar ändå så där länge.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

hej mindy..det var ett tag sen jag var å kollade här... :D
vi har fortsatt med 1.5 på dagen hon har fortfarande 30 min babblande innan hon somnar..som du säger det spelar ingen roll om läggningen försenats eller så men det är nog dags att göra ngt nu för hon vaknar tidigare oxå nu och ligger å babblar :)
barn födda 04/06/08
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ok, tack T.P. :D
Vi har ändå beslutat att inget göra ännu. Eftersom vi får väcka honom vid middagsluren varje gång så anser vi att han nog behöver den. Vi får i så fall lägga honom en halvtimme senare om det spårar ur totalt.
Ligger man och surrar i sängen så vilar man ju benen någorlunda i alla fall :wink: , han är ju trots allt inte missnöjd.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"