På sistone har det funnits många frågor och funderingar, i olika trådar, kring "små barn på dagis" här på forumet. Det har fått mig att fundera lite... :-k
Först:
MEN:
Om man känner oro och/eller har funderingar om/kring sitt barn är det så lätt att bli "hemmablind" och därmed "missa" det vidare perspektivet. Kanske uppstår missförstånd i orons kölvatten? Som sen spär på oron, som... och så är en ond cirkel igång.
Och denna färgar i allra högsta grad det lilla barnet. Som har nog ändå
Visst kan det då hjälpa din känsla att fråga/prata och höra sig för...
MEN! -
Många uttryck/begrepp (verktygen, vargen, attityden osv..) är "fikonspråk" för många utanför forumets varma famn...
Lyft istället blicken och se VAD folk gör och HUR de förhåller sig till barna. Kanske du då ser en "AW-variant" in action
Observera
Utan en annan person, med egna "verktyg". MEN likväl en inneboende attityd av självklarhet och en given känsla för barnas väl och ve. Kanske helt omedveten om att han/hon lever och verkar i AW's anda/filosofi.
Om du t.ex. skulle fråga dagmamman/förskolepersonalen om de vid vilan RAMSADE barnen, eller gav en x-tra SOLFJÄDER vid behov skulle du troligen ha ett livs levande
Men om du kunde vara en osynlig iakttagare vid vilodags, en helt vanlig dag hos dagmamman/på förskolan skulle du kanske få se det du frågar efter...
Som exempel -
På de förskolor jag arbetat genom åren går det ofta till så här vid vilan på en småbarnsavdelning (1-3 år). Men nu på "fikonspråk" :
på sin bestämda sovplats, med sin snutte/gosedjur
(ex. Nu ska barna sova, sov gott...ses sen...)
ev. assisterande personal är TYST.
eller
tills lilla kroppen är sömntung... Och får med sig en mjuk
(ex. NU ska Nisse sova, sov gott...ses sen...)
Om man vaknar för tidigt får man
Om man är en sömntuta får man
Så OM du, av nöd, är tvungen att titta på dagis åt ditt lillhjärta -
Stirra dig inte blind på scheman/ verksamhetsberättelser/ lokaler/ planeringar/ utbildningsnivå/ leksaker etc...etc...
SE, med öppna ögon, på personen framför dig.
Vad är det du anar/ känner/ ser när lille Nisse kommer fram och frågar om något mitt i "ert" möte
Är det "Vän av ordning" eller "kärleksfullt visa/vägleda" som ger sig till känna när sen lille Nisse i nästa sekund närmar sig blomkrukan på avdelningen
/Fjällmor