Kompis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Louise

Kompis

Inlägg av Louise »

Delikat fråga
Min dotter, snart sex år, har under fyra år gått på en föräldrakooperativ förskola. Under alla år har hon varit bästis med en rar flicka. De vill gärna leka med varandra även på fritiden. Tidigare har det fungerat då de bott nära oss och vi har kommit någorlunda överens med kompisens föräldrar.
Familjen har sedan flyttat och vi har kommit att tycka ganska illa om föäldrarna och de tycker antagligen lika illa om oss. Det handlar om grundläggandse värderingsfrågor.
Problemet är att barnen vill leka och jag kan inte tänka mig att kontakta flickans föräldrar för att avtala detta,. Hittills har det gått att styra genom att jag talat med flickan och sagt att: du är välkommen att följa med vår dotter hem (som går hem 14) och så kan dina föärldrar hämta dig när de hämta ditt syskon vid 17. Dina föräldrar får ringa och komma överens om detta. Föräldrarna har inte ringt.
Nu har barnen slutat förskola och kommer inte att
mötas mer om föräldrsrns inte tar kontakt. Jag brukar inte vara långsint eller hårnackad, men här kan jag faktiskt inte tänka mig att ringa föräldrarna. Barnen har ingen möjlighet att träffas utan förädrarnas samverkan.
Snart kommer min dotter att fråga mig. Jag har lust att svara som det är: Jag ocg pappa tycker inte om din kompis mamma och pappa: därför kan ni inte leka.
kan man svara sin barn på detta sätt?
Eller vad ska jag säga istället som kan framstå som någorlundra rimligt för min dotter?
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är ett problem jag känner igen :cry: Men att inte låta barn träffa varandra för att föräldrarna inte kommer överens, är ett dåligt alternativ. Under alla år framöver, när er dotter växer upp, kommer det att finnas barn som har föräldrar man har VÄLDIGT svårt att komma överens med, och med åren märks sånt allt tydligare, t ex vad gäller uppfostran och regler.

Jag skulle, om jag var er, låta flicka ringa till kompisen själv, för att höra om det vill lekas. Om ni vill att de ska vara hos er, så bestäm då detta före samtalet med er dotter, så kan kompisen själv tala med sina föräldrar.
De är ju trots allt sex år, och kan förmedla budskap mellan sina föräldrar. :wink:

OM nu kompisens föräldrar inte går med på att skjutsa till er, så kanske ni får böja er, skjutsa flickan, bestämma en tid när ni hämtar och kolla så det är OK. Man MÅSTE inte umgås med barnens kompisars familjer, då skulle jag ha väldigt lite tid över till annat :!:

Tänk på att den här tösen inte valt sina föräldrar, bit ihop och se till flickornas väl och ve!
Lycka till
Kram Mia :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"