Hur får jag huvudet att ligga åt sidan?

Skriv svar
malin79

Hur får jag huvudet att ligga åt sidan?

Inlägg av malin79 »

Hej!

Har funderat på prova hela natten kuren. Har än så länge bara testat "lite grann". Problemet är att hon vill ligge med huvudet rakt ned så hon inte får luft... hon somnar med huvudet åt sidan men vaknar efter en stund och lägger det med näsan i madrassen. Hur får jag henne att fortsätta sova med huvudet åt höger? Och varför just åt höger?...
Appropå det så förstod jag inte riktigt hur kudden skulle se ut. Ska man alltså vika ihop ett lakan och använda det som kudde?

Sen har jag en till fundring ang dagsömnen. Vår lilla tjej (5 mån) vill bara sova ca 2 timmar på dagen uppdelade i 4 halvtimmar. Måste jag försöka få henne att sova 1,5 timmars pass åt gången eller hur gör jag?

Hmmm.... tufft med dessa små ibland 8)
Malin
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Malin!
Välkommen hit. :)
Det är inte meningen att bebisen ska sova med huvudet åt höger, hon ska förstås ligga som hon väljer att ligga. Att huvudet ska läggas åt höger vid buffningen är bara för att om man står på vänster sida om bebisen så försvinner man ur synfältet då och stör mindre, har jag förstått. Är man vänsterhänt borde det bli tvärtom.

Man kan ha ett lakan om man vill som dregelskydd i huvudänden, vikt på tre, lätt att byta. Ingen kudde. Det är inte skönt när man sover på mage.

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=52

Här kan du läsa om hur mycket sömn som behövs. Försök utgå från de vanor hon har när du gör ett schema, t.ex sover gärna mycket på fm eller på em. Det är bra att ha en eller två längre pass under dagen. Hon hinner bli ordentligt utsövd och pigg.

Anledningen till att hon bara sover halvtimmar är inte att hon inte vill, utan att hon vaknar till då och inte känner sig trygg med att somna om. Det är det du kan lära henne att vara! :)

Ett tips, läs alla de låsta forumen grundligt :!: lusläs dom :!: Om verktygen, tips på vägen, osv. Sen är du redo att genomföra detta.

Kom ihåg att det är du som "är" kuren, jag menar att det är din förmåga att använda verktygen på ett sätt som lugnar och förmedlar trygghet som utgör kuren. Därför är attityden viktigast av allt.

Lycka till :D :!:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej och välkommen! :D

Först får jag tipsa om att du förmodligen borde ha lagt tråden under forumet "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år" - i det här forumet behandlas de barn som redan sover gott om nätterna, men har ett tillfälligt trassel.

Men, till dina frågor:
När du bestämmer dig för att köra SHN-kuren så måste du vara rejält påläst, ha ett schema som du inte kommer att ändra på i närtid och ha övat in verktygen (ramsa, buffning/vagning, solfjäder) så att de sitter som berget - och ha odlat Attityden 8) - det går inte att "testa lite grann". Kolla i forumet "Verktygslådan...": http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... 2cc77345d4 - läs på, gör ett schema, öva och ställ frågor :D

Att lägga huvudet åt höger är bara något man gör vid själva läggningen - huvudet åt höger, armarna upp, benen läggs tillrätta - för att ge barnet signalen att nu är det dags att sova. Om du kört avspänningsprogram (t.ex. Uneståhl) så använder de sig av samma typ av triggers, avspänningen inleds alltid med att ex.vis knyta vänster hand. Det gör att kroppen reflexmässigt slappnar av när man - efter att ha övat avspänningsprogrammet tillräckligt många gånger - knyter vänster hand. Att just höger nämns är för att de flesta är högerhänta och man hamnar då på barnets vänstra sida vid ex.vis buffning, och stör då inte barnet eftersom det inte kan se dig.

Hon måste alltså inte sova med huvudet åt höger :D. Och oroa dig inte för att hon kör ner näsan i madrassen, de får luft ändå (prova själv :wink:). Och de vänder huvudet själva från att de är mycket små.

Kudde används inte alls då barnet ligger på mage. Däremot skriver Anna om att man kan vika ihop ett lakan och lägga under för att slippa byta i sängen varje gång barnet sovit och dreglat ner. Man viker istället fram en torr del av det vikna lakanet och byter då alla sidor är använda.

Schemat lägger du så att det passar er, hela familjen. Nattsömnen läggs vanligtvis till 12h, med variation ner till 11h. En femmånaders bebis behöver c:a 15h per dygn, så med 12h natt har du 3h att fördela över dagen.

Man måste inte välja sovpass på 1.5h, det är valfritt. Men du kan hjälpa henne att sova längre pass, det är inte så att hon inte "vill" - hon vet bara inte hur man gör :D. Enklast är att välja en tid som stämmer med kroppens sömnrytm. Då blir passen 5, 20, 45 minuter; 1.5, 2 eller 3 timmar. Kroppen fungerar så att man sover olika djupt under olika perioder från det att man somnat, så man vaknar alltså till efter dessa tider. Femminutersluren är kanon - den piggar upp det grinigaste barn, men påverkar inte nattsömnen.

Här är ett exempelschema, från den tiden då vår dotter var fem månader. Vi valde, som du ser, då att ha elvatimmarsnatt. Numera har vi tolvtimmars för båda.

06.00 Morgonmål, uppstigning, morgonsysslor.
07.00 Åter till sängen, med leksaker, för ensamlek 30 min.
07.30 Sova 1h
10.00 Förmiddagsmål.
10.30 Morgonsömn 1.5h
14.00 Lunch.
14.30 Eftermiddagssömn 1.5h
18.00 Middag, bad, bus & skratt och i säng vid
19.00 för nattsömn 11h

Och, om du inte har andningslarm - skaffa det!

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
malin79

Inlägg av malin79 »

Tack så jätte mycket för era tips! Dom gjorde mig mycket klokare. Ska prova redan imorgon :)
Malin
MarieH

Inlägg av MarieH »

Halloj!
Med risk för att vara tjatig... "Prova" inte, gör förarbetet ordentligt. Annars ger du er inte förutsättningarna för att lyckas :!:

Jag vet att det kan kännas lite motsträvigt att lägga ytterligare dygn på att läsa in sig, när man hittat en lösning på sovproblemet - men det är nödvändigt! Och vad spelar två-tre dagar till för roll efter fem månader, när man sedan kan se fram emot obrutna nätter "för evigt"?

Så läs på, gör ett schema och öva, öva, öva! Då funkar det! :D

Kram,
Marie

malin79

Inlägg av malin79 »

Du har rätt. Jag bör nog läsa på ordentligt innan jag börjar. Har redan läst det mesta men det känns inte som att det sitter riktigt ännu. Ska man försöka så bör man nog göra det till 100% och inget annat!
Malin
MarieH

Inlägg av MarieH »

Jättebra!

Och glöm inte att det inte finns några dumma frågor när du börjar fundera på olika saker inför kurandet :wink:.

/Marie

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"