Trassel med dagluren, 2.5 år snart. *Långt*

Skriv svar
MarieH

Trassel med dagluren, 2.5 år snart. *Långt*

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi har fått det rejält struligt med daglurarna sedan en veckas besök hos mormor och morfar, för ungefär tre veckor sedan. Det är ljust på kvällen där så hon blev förvirrad och fick inte ordning på om det var dagsvilan eller nattsömnen det var dags för (kvällsbadet gick inte att genomföra pga trasiga rör, så det var inte någon riktig ordning). Dessutom gjorde vi en schemaändring strax innan, som kanske inte hann sätta sig så bra (anpassade våra tider efter dagistiderna som ska hållas i höst).

Tolvtimmarsnätterna sitter hyfsat igen (de trasslade också första veckan), lite babbel innan hon somnar men jag somnar ju inte på studs när jag lägger mig heller. Hon har vaknat några nätter för att meddela att hon minsann inte ska sova, men en ramsa har löst det.

Hon delar rum med lillebror, och väcker följdaktligen honom emellanåt då hon ligger och hojtar. Hon är oftast glad, men ibland är det uppenbar trots (NÄE! NÄE! NÄE! DEJ SKA SOVA INTE! NÄE!... :roll:). Vi kom in i trotsen lite försiktigt i påskas, och det blir mer och mer förstås, men det funkar kanon med verktygen som finns här och i BB.

Trött är hon, så hon behöver sin vila.

När vi kom hem körde jag bara på i schemat som vanligt, förväntade mig givetvis inga problem. Jag har sedan provat några olika saker:

- Ramsa, i lämpliga tonarter (från påminnelse till ilsket).

- Ignorera (försökte vänta ut henne). Hon tjoade 1 1/2 timme i sträck två dagar i rad.

- Hämta ur sängen och låta henne sitta på en pall tills hon tröttnar (vid trots). Funkar bra, förutom att hon är enveten som en röd gris... Kan inte förstå vem hon brås på :roll:

- Gå igenom hur man gör, innan vilodags. Funkar inte alls längre, hon kan svaren men har kommit på att hon har en egen vilja.

- Leda tillbaka om hon kommer upp själv. (Ibland behöver hon gå på toaletten men det har hon skött själv sedan ett tag. Hon går upp tyst och fint, gör det hon ska, och går sedan tillbaka och lägger sig.)

- Och så tänkte jag att det skulle räcka med en minikur, så hon fick sova i annat rum tre dagar. Hjälpte inte ett dugg... Hon tyckte det var buskul att få sova i resesängen :? Dagen efter vi gemensamt packat undan den och vinkat hejdå funkade det bra, men sedan spårade det ur igen.

Jag läste Jenny K's fråga (http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6743) som var likartad, men vi har lite olika förutsättningar, så jag kör en egen tråd.

Tack på förhand,
Marie

Editerar lite... Frågan är förstås vad vi ska göra åt eländet :?: Hon måste inte nödvändigtvis sova, men hon behöver vila och får inte tjoa så mycket att lillebror inte kan sova.
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Marie
Vi har ju två jämngamla flickor. Så jag kan i alla fall känna igen åldern. Dock har vi inga syskon hon kan väcka med sitt tjoande. Hon har också ibland svårt att somna på kvällarna och lurar.

Jag tycker att det låter som om hon har stor säng? Eller är det en liten mysig växasäng? Stor säng kan skapa besvär att komma till ro för inte så stora barn.

Hur eller hur (som de säger här i Småland och som betyder I vilket fall eller hur som helst, typ) så tycker jag att du ger en ordentlig punktsättande lite ilsken hög tydlig ramsa x4 när du får nog. Sedan låter du henne vara. Kör på i samma stuk i några dagar utan att göra några andra åtgärder.
Lillebror får åka med på samma vagn vilket han är vaken eller inte.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Nej, här behåller vi spjälisen så länge det bara går. Det hänger ut någon arm och ben ibland, men det bjuder vi på :D. Vi var sugna på växasäng för att hon skulle kunna gå på toaletten själv, men nu klättrar hon obehindrat i och ur spjälisen så den stannar.

Ja, det har nog blivit för många varianter, även om jag inte bytt varje dag. Jag kör en vecka med bara ramsa så får vi se vad som händer. Får väl pluskvarta lillebror åt alla håll när han får för lite sömn.

De dagar hon har somnat, antingen direkt eller efter en himla tid så har hon sovit stenhårt när det varit slut på sovdagset - så vilan behövs som sagt.

Tack för svar!
Känns lite åpet att komma in och be om hjälp när jag nästan aldrig ger någon hjälp numera :oops: :(. Har dock börjat få hjälp med ryggen nu, så på sikt ska jag nog kunna sitta mer vid skrivbordet igen.

Kram,
Marie

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tur att jag är från Götebrogstrakten så att jag vet vad åpet betyder :wink: Men känn inte så. Forumet kan inte leva utan folk som svarar på folks frågor, men det går ju inte heller att vi bara svarar varandra.
Jag tror på att hålla tiderna och ge förutsättningarna utan att ge förmycket underhållning.

Välkommen tillbaka med frågor och/eller svar när du vill!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hmm, får jag räkna mig som Göteborgare nu - när jag använder dialekt t.o.m. i skrivspråk :roll: :?: Har ju bara bott här i 18 år :D

Jaja, jag ville iaf bara rapportera att allt funkat bra sedan jag skärpte till mig och slutade med underhållningen. Tack för uppstyrningen :D

/Marie

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"