Nu har jag tappat bort mig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Piggelins mamma

Nu har jag tappat bort mig

Inlägg av Piggelins mamma »

Nu sitter jag här mitt i natten och bläddrar bland sidorna och är alldeles borttappad och trött och ledsen... Min lilla piggelin gör inte alls som jag har tänkt... Han är tredje barnet och jag trodde att jag kunde det här nu. De två första sover snällt i sina sängar och har gjort det enligt konstens alla regler sen de var fyra månader gamla. Men lilla piggelin, som nu är drygt 4 månader krånglar och krånglar. Och nu är jag så trött så jag vet inte hur jag ska få rätsida på det hela.
Jag har kört standardmodellen från dag ett och de två första månaderna gick allt ungefär som det ska. Sen fastnade det. Jag minns inte exakt när jag slutade ge honom mat när han vaknade vid 02-tiden, men det var länge sedan. Men han har aldrig slutat vakna den tiden. I flera veckor fick jag honom att somna om på en kort stund och så vaknade han igen vid 05-tiden och fick mat då och så bara la jag ner honom och han somnade om igen och sov till ca 07. Sen började han vakna hipp som happ mellan 02 och 06 och dessutom började han krångla med dagssömnen ute i vagnen. Ute sover han bara 45-minuters pass, ingenting annat. Oftast sover han inte heller inne längre än 45 minuter utan att vakna till och behöver hjälp för att somna om. För en vecka sedan slutade jag med 05-maten också, för jag tänkte att det skulle bli klarare och tydligare för honom, nu när han borde klara sig hela natten utan mat, att han kanske skulle börja sova hela natten när han lär sig att han ändå aldrig får mat när han vaknar. Men nu är allting helt upp och ner... Mellan 02 och 06 vaknar han hur många gånger som helst och jag kan ibland få natta honom i en timme innan han ger sig. Mitt stora frågetecken är hur jag ska göra, eftersom han lärde sig att svänga sig från mage till rygg när han var tre månader (de äldre syskonen har sovit hela natten redan då de börjat svänga sig) och nu är han snabb som ögat. Jag lägger honom tillrätta och han svänger sig från mage till rygg, jag lägger honom tillrätta igen och han svänger sig om osv osv osv. Om jag INTE lägger honom tillrätta igen och han är på gott humör kan han ligga och jollra för sig själv och snurra i sängen på rygg i upp till en halv timme innan han ilsknar till och vill bli svängd till mage. Är han på dåligt humör blir det sprattel och skrik direkt. På kvällen somnar han rätt bra, kan t.o.m somna på rygg eller på sida när han ligger för sig själv och då brukar jag gå in och svänga honom tillbaka på mage innan det har gått 45 min, för annars vaknar han på nytt. Då sover han från ca 19 till 02.30 alldeles prickfritt innan rumban börjar.
Vagning känns helt omöjligt just nu, eftersom han är snabbare på att vända sig till ryggläge än jag är på att lägga honom till rätta och börja dra vagnen med stadiga tag. Buffning är det enda som håller honom på plats, men våra sessioner tar evigheter och de blir inte kortare.
Jag har försökt göra ett schema som utgår från att han ska sova 15,5 timmar per dygn och natten är mellan 19 och 06 (hellre 07 men så länger har vi inte klarat det sen han slutade med nattmålet), men ibland har han sovit för lite på dagen pga att jag inte får honom att sova mer än 45 minuter fast han borde sova 1,5 h och nätterna är så hackiga att jag blir tokig. Så fort han är NÄRA att vakna vänder han sig på rygg och sen är det kört...
HJÄÄÄÄLP!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"