Här om dagen

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
inger
Kontakt:

Här om dagen

Inlägg av inger »

Här om dagen kom jag på att det alltid har varit lätt att gå i affärer med mina barn. Och att jag alltid tagit det för givet också :!: .
Från början i mitt föräldraskap hade jag inte heller tillgång till Barnaboken.
Så jag har funderat över varför det gått så lätt.
Aldrig att de kastat sig ner o tjutit efter godis o dylikt.
Jag har tre förklaringar.
1. Jag har svårt att hitta i affärer och pratar hela tiden högt med mig själv om vad jag inte hittar. Var står det där förbenade hushållspappret nu igen.
Vid mycket späd ålder har barnen förstått att man får hjälpa mamma om man ska ut från affären samma dag som man kom in :D . De är ena hejjare på att hitta i alla sorters affärer.
2. Jag pratar högt för mig själv om priser på varorna. Varför har de höjt mjölken med en hel femtioöring igen. Detta har nog gjort barnen prismedvetna. De vill bara ha det nödvändiga :D .Dottern diskuterade med en av mina vänninor om vilka affärer i närområdet som har bra priser och vilka man bör undvika. Väninnan var stum av beundran.
:D 3. I en av affärerna låter ägarna mina barn själva få slå in priserna i kassaapparaten! :D Mycket populärt :!:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Känner igen mig själv! Babblar på om priset och kvalitet och extrapriser mm mm... Och det verkar gå i arv!

Mor min berättade att jag var prismedveten som liten. När andra mammor väjde för affären och våndades för att barnen skulle tigga kunde mamma parkera mig framför en hylla med saker. Där stod jag och tittade noga! Vred och vände på prylar för att titta på prislapparna. Fast jag inte kunde läsa ställde jag tillbaka sakerna med viktig min och kommentaren: - Oj! Den var för dyr!!! :lol:

Som sagt... Det verkar gå i arv! Axel håller hårt i sin börs och väljer med STOR omsorg om han ska köpa något... Senast skulle han köpa en present till en kompis tillsammans med sin pappa.
Pappa ville vara snäll och sa: - Om du vill Axel så får du en sån här...
Sonen: - Nej pappa! Inte idag! Det är en present vi ska köpa!

Själv har jag försökt att leda in samme son på dåliga vanor som tex. glass efter snabbköpet och fått svaret: - Nej mamma! Inte innan maten! :shock: :lol:

Ibland verkar det som om man lyckas litet FÖR bra med sin uppfostran! :shock:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"