Chockad BVC-sköterska!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Gäst

Chockad BVC-sköterska!

Inlägg av Gäst »

:D Idag var jag på 2,5-årskontroll med den minsta. Bröderna var med - såklart! De höll igång rätt ordentligt i väntrummet 8) och så kom det en BVC-sköterska som var ny. Har alltid haft samma innan men hon har gått i pension. Nå, hon ropade upp oss och jag sa att vi var vi.

:D Hon tittade nästan chockat på sönerna :shock: . Jag sa att det var storebröderna och de skulle också vara med på kontrollen. Hon blev märkbart konfunderad och verkade tom besvärad. Då sa hon att det inte var lämpligt att ha med syskon på kontrollen, då de störde för mycket. Så vi kanske skulle ta det en annan gång... Men jag fann mig och sa att vi kunde ju pröva i alla fall, för det är som så att sönerna VET HUR MAN GÖR på årskontroll med syskon! Jahaaaa, sa hon matt.... :wink:

:D Så vi skred till verket! Sönerna satt vid ett bord en bit ifrån oss andra och jag gav dem en varsin penna och papper (och bad till Gud att det skulle fungera :roll: :lol: ). Sedan höll sköterskan en ingående kontroll i 1 timma och 20 minuter :shock: med dottern! Det gick KANON \:D/ !!! Sönerna ritade lite och sedan satt de och lyssnade med spänning på om systern skulle klara "testen". De gjorde :thumbsup: till systern lite i smyg då hon gjorde något som de tyckte var extra bra. Typ berättade allt om sin rumpa för sköterskan :roll: :wink: :lol: !

:D När vi var klara så sa sköterskan till pojkarna att hon var ledsen för att hon inte hade trott på deras mamma när hon sa att de kunde det här med att vara med på årskontroller. Hon sa att hon ju inte kunde veta att det fanns så duktiga pojkar som klarade det så bra - för de var de första hon träffat på :lol: !

:D Det var en sådan härlig känsla! Inte för att det nu råkade :roll: :wink: :lol: gå så bra utan för att jag har ett sådant lugn i Barnabokens förhållningssätt och en sådan säkerhet i dess verktyg att jag har modet att ta med dem överallt. Funkar det så funkar det och gör det inte det så hanterar jag det. Så att de lärt sig något nytt till nästa gång. Livets skola! Och en stor frihet och möjlighet för barnen och mig att uppleva saker och ting tillsammans :heart: !
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Vilken härligt inspirerande berättelse :D

Det bästa av allt tyckte jag var att sköterskan inför pojkarna gav dem sådan fin bekräftelse och var "stor nog" att erkänna sitt misstag :D

Heja Mammutbarnen :thumbsup: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Å, vad härligt!! :D
Vad killarna kunde, va?! :wink:
Vilken stolthet du måste ha haft inför sköterskan!

Tvekade förra året på om jag verkligen skulle ta med flickorna på bilprovningen, som ligger tvärs över gatan. Men tyckte det var onödigt med barnvakt en kvart. Så vi åkte, och jag måste erkänna att jag var lite nervös för hur det skulle gå :shock: :oops: Det är ju inte ALLTID det funkar bra om man säger så... :oops:
Men dom stod blickstilla och tittade på bilar som hissades upp i taket, och gropar man kunde gå under bilen i! Det var som en riktig happening!
De pratade om det i flera dagar efteråt! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Vilka härliga små prinsar :D O:) :thumbsup:
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
K-ina

Inlägg av K-ina »

Även jag har positiv erfarenhet av medföljande barn på 2,5 års kontroll!

:D Hade min store med på Gustavs 2,5 års kontroll... Han satte sig tillrätta i väntrummet med benen i kors utrustad med en korsordstidning + penna med sudd... Med viktig min! Han vet hur man gör när man VÄNTAR! :lol:

Efter avklarad och godkänd kontroll av lillebror kom vi tillbaka ut där sonen satt kvar på sin plats och läste en väntrumsbok för ett okänt litet barn som hade dykt upp. Med stolt min talade han om att han hade visat den lille parveln var leksakerna fanns och att det var bättre om han lekte med bilarna på golvet istället för i soffan där man ju faktiskt ska kunna få plats till att sitta! :shock: :lol: :wink:

Alltså! Det är så skööönt att det bara fungerar så bra! Och precis som du skriver Mammut... OM det inte gör det så löser man det! 8) Jag KAN hantera situationen!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

K-ina skrev:Alltså! Det är så skööönt att det bara fungerar så bra! Och precis som du skriver Mammut... OM det inte gör det så löser man det! 8) Jag KAN hantera situationen!
:idea: :thumbsup: Precis! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbar läsning! :D Det JAG gillade mest var killarnas "tummen upp" för lillasyster - det är så uppenbart är här inte finns någon rivalitet syskon emellan, och det är ju så det ska vara. =D> (Så ska jag också uppfostra mina... :P :wink: )
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Mammuten :lol:

Minns en gång när jag kom till ett ställe där det skulle Sammanträdas och Mötas och Diskuteras (något Författarcentrum, var det nu var) och hade med mig alla de sex. Som var rätt små på den tiden, allihop. Människan som öppnade såg alldeles förskräckt ut. "Å, vad behöver BARNEN, vad ska vi ge till BARNEN, vad ska barnen GÖRA :shock: " osv. "De skulle behöva varsin stol att sitta på, om det går", sa jag, och det fick de, och där satt de, och såg omkring sig och knaprade diskret i sig sina mutor och såg sig omkring igen, och i reserv hade jag precis som du papper och penna. Men det behövdes aldrig :!: :!:

Då var jag själv grymt imponerad. Vi satt där en timme och hade sedan att prata om, fundera över och skratta åt i fyra :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"