När (och om) kan nykurad flytta in till syskon?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jonna73

När (och om) kan nykurad flytta in till syskon?

Inlägg av jonna73 »

Vi är mitt i uppföljningsveckan för sexmånadersplutten. Kurandet har gått strålande! Han vaknar fortfarande oftast vid fyratiden, men då räcker det med en ramsa för att han ska somna om igen. Oftast får jag väcka honom när det är morgon.

Jag skulle gärna flytta in honom till Storebror ganska snart, men undrar när det är dags att göra det. Är det bäst att vänta tills nätterna är helt obrutna och hur länge bör de i såfall ha varit det?

Eller är det kanske riskabelt att flytta ihop två så små? Storebror är inte ens två år och skulle nog kunna få för sig att hälsa på i sängen hos älsklingsbrorsan... Hur har ni andra gjort som har barnen tätt?
Storebror, f?dd 04
Lillebror 051119
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart jobbat! Pris och beröm :lol:

Det är nog mest lille storebrorsan som är "problemet". Sover han som folk :?:

Generellt kan man säga att så fort nätterna sitter och man har en liten SS - Säker Sovare - så kan man flytta barnet vart som helst.

Klart de ska bo ihop, höll jag på att säga. Ramsan kan du dra för båda, över en kam. Men vi vill ha en storebror som somnar snällt, till att börja med :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jonna73

Inlägg av jonna73 »

Tack för svar!

Jo, storebror är en liten sömnsäker typ. Han har i och för sig nyligen haft en svacka men är nu tillbaka i gamla goda vanor.

Jag är mest lite rädd att han ska få för sig att det vore kul att sova ihop och dimpa ner på lillplutten om han vaknar till på natten. Han kan klättra ur sin egen säng men har bara gjort det ett par gånger.

Fast det löser sig nog. Då ska jag bara låta sömnen sätta sig ett litet tag för lillputten och flytta ihop dem sen. Kul för killarna som verkligen skrattar så fort de ser varandra. Och så ser jag fram emot att få mitt arbetsrum tillbaka...
Storebror, f?dd 04
Lillebror 051119
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Åh, vad jag känner igen mig.

http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... um&start=0

Våra pojkar sover bättre tillsammans och har stabilare nätter ihop än utan.
Första veckan somnade inte Sonen den äldre (då ca 20 mån) utan att ha ropat på Sonen den yngre (då ca 3 mån)..."Hoho?! Hoohoo?!". Det var livat vill jag lova :lol: . De vande sig snabbt.

Lycka till!

/ Mamman till sönerna :D
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej!

Kan bara hålla med föregående talare; barnen sover ÄNNU bättre...hur nu det kan vara möjligt... :wink: , nu när de delar rum. Lite mysigt syskonbus tillsammans då de ser varandra genom spjälorna, sen somnar de sött :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
jonna73

Inlägg av jonna73 »

:D Tack så mycket för råd och pepp!

Klart killarna ska få bo ihop.

Låter ni era sova middag tillsammans också? Lillebror kommer att få ensamleka och sova förmiddag i resesäng i vårt sovrum eftersom deras rum är upptaget av Storebrors ensamlek just då. Kanske lika bra att lillplutt har middagsluren också i resesängen?
Storebror, f?dd 04
Lillebror 051119
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"