Om hon behöver hjälp att somna om på natten när vi flyttat över till sängen - hur gör man bäst för att inte fastna/vänja vid buffandet innan hon är tillräckligt stor för ramsan? I dagsläget vaknar hon till nån gång kanske två nätter i veckan och då vagnar vi bara några korta tag eller skakar i handtaget så somnar hon om. Tänker att tillrättaläggande kanske räcker om hon inte frågar väldigt mkt? Är det någon som har erfarenhet av detta?
Blanda vagning och buffning?
Blanda vagning och buffning?
Det är dags för lilltjejen som sär 2,5 månad att flytta från vagn till spjälis på natten. I samband med det tänker vi introducera henne för den ljuvliga buffningen
Tanken är sedan att hon en vanlig dag ska sova natt + 2 av 3 lurar i sängen och en lur i vagn ute. Visst är det ok att både använda buffning och vagning samtidigt? Är det viktigt att vara konsekvent med vilka lurar som sovs i vagn resp. säng? 
Om hon behöver hjälp att somna om på natten när vi flyttat över till sängen - hur gör man bäst för att inte fastna/vänja vid buffandet innan hon är tillräckligt stor för ramsan? I dagsläget vaknar hon till nån gång kanske två nätter i veckan och då vagnar vi bara några korta tag eller skakar i handtaget så somnar hon om. Tänker att tillrättaläggande kanske räcker om hon inte frågar väldigt mkt? Är det någon som har erfarenhet av detta?
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
-
Nancy
Hej Åsa
Du har säkert goda skäl att vilja låta Jane sova i spjälsängen men jag tycker ändå att det är att göra det lite extra krångligt för sig.
Tipsar om vårt tillvägagångssätt:
introducerade ramsan genom att "smyga" in den, lät den avsluta nattningen. Vi vagnade några korta tag som markering, avslutade med kort "skak" i handtaget och smög ut med ramsa x1.
vi lät Leia fortsätta sova i vagnen tills dess att hon var tillräckligt stor för ramsan och fortsatte med det tills ramsan "tog".
den kväll då vi lade Leia att sova i spjälsängen (hon var knappt 6 månader men född 2 månader tidigt) buffade vi några få kvällar för att hjälpa henne till denna nyordning. Snart ersatte vi helt buffningen med ramsan och buff förlades till lådan för kristilldelning
Vill reservera mig för att vårt sätt kanske inte är det bästa men det fungerade bra

Du har säkert goda skäl att vilja låta Jane sova i spjälsängen men jag tycker ändå att det är att göra det lite extra krångligt för sig.
Vill reservera mig för att vårt sätt kanske inte är det bästa men det fungerade bra
Senast redigerad av Nancy den tis 13 jun 2006, 06:52, redigerad totalt 1 gånger.
hej
vill bara säga att smyga in ramsan är verkligen bra. vi har haft vår ramsa från start. innan jag lägger honom så tittar jag honom i ögonen (eftersom att de annars bara letar efter ansiktet till rösten) och drar ramsan. det har resulterat i att nu så fort jag drar ramsan så jäspar han stort
Håller med Nancy, om det går så låt henne sova i vagnen ett tag till.
vill bara säga att smyga in ramsan är verkligen bra. vi har haft vår ramsa från start. innan jag lägger honom så tittar jag honom i ögonen (eftersom att de annars bara letar efter ansiktet till rösten) och drar ramsan. det har resulterat i att nu så fort jag drar ramsan så jäspar han stort
Håller med Nancy, om det går så låt henne sova i vagnen ett tag till.
Hej,
Anledningen till att flytta över i säng är att vi under delar av semestern kommer att ha svårt att få plats med vagnen där vi ska sova på natten (det är för trångt). men hon får sova i vagnen så länge det går så löser vi det när det behövs. Ska inte stressa
Vi har också smugit in ramsan sedan hon var i princip nyfödd, ramsar i samband med att hon läggs att sova och jag märker också att hon redan kopplar ihop ramsa med sova

Anledningen till att flytta över i säng är att vi under delar av semestern kommer att ha svårt att få plats med vagnen där vi ska sova på natten (det är för trångt). men hon får sova i vagnen så länge det går så löser vi det när det behövs. Ska inte stressa
Vi har också smugit in ramsan sedan hon var i princip nyfödd, ramsar i samband med att hon läggs att sova och jag märker också att hon redan kopplar ihop ramsa med sova
Åsa R