2 årig finsmakare....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LivsMamma

2 årig finsmakare....

Inlägg av LivsMamma »

Hej !

Skulle behöva lite råd angående min tvååring som har speciella ideer vad gäller mat. Först av allt så bara råvägrar hon smaka saker som hon inte känner till. Hur gör man, för att övertala henne till att faktiskt smaka liiiiite i alla fall? :?

Så är det yoggin. Det kan bara vara en enda sort, med jordgubbssmak. De andra tycker hon inte om, även om hon ALDRIG smakar... Hon går hellre hungrig. Hur gör jag för att få henne att äta den yoggi som faktiskt bjuds? :?:

Sen så är det gröna saker. Gröna saker kan man inte äta tycker Liv (men hon äter grönsaker som inte är gröna). Och hur gör jag för att få henne att äta gröna saker? :roll:

Och så ska maten absolut inte blandas. Olika saker får inte ens röra vid varandra på tallriken. Fast det gör väl egentligen ingenting. :wink:

I övrigt så äter hon väldans "vuxna" saker... älskar t ex oliver (svarta) och stark ost... Men så har hon dessa fixeringar... Helt underbar är hon, såklart! :P
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
För det första så avtar aptiten mer och mer (ett tag) - tänk om de skulle äta lika mycket och därmed växa som när de var nyfödda :shock:
För det andra så utvecklas smaken och stora små barn vill se och känna skillnad på maten. Att det sedan går till att inte maten får vidröra varandra - det går över till hon flyttar hemifrån ;-) skämt åsido, så låt det vara så, det gör ju inget.

Varför inte jordgubbsyoggi? Det är ju gott. Gör det inte till någon prestigekamp om just det. Vill ni nu att hon ska äta det (istället för t.ex.naturell yoghurt med frukt :wink: ) så kan hon väl få den hon vet att hon gillar - eller?

Vad gäller gröna grönsaker så skulle jag lägga fram det varje gång det bjuds, äta och mumsa själv och säga till någon annan (tex pappan) att det är jättegott. Ingen uppmärksamhet på barnet. Om hon inte äter, gör ingen affär av det. Nyckeln, tror jag är att väcka hennes nyfikenhet, utan att hon känner någon som helst press.

Och till sist - den bästa kryddan är hunger. Det ska gå minst 3,5 timme mellan målen. Utan något emellan. Då äter man det som bjuds, och gör man inte det så är man VÄLDIGT hungrig till nästa mål (som man ju kan lägga lite närmare än 7 timmar från det förra, men inte så mycket).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"