Problem med sovpass under dagsutflykt/8-mån ånge

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Problem med sovpass under dagsutflykt/8-mån ånge

Inlägg av Novas mamma »

Jag har hållit hårt på rutinerna och varje sovpass sker (oftast) på samma ställe på samma tid.
Kortpassen (fm och em) sker i vagn på promenad och långpasset sker i spjälisen inne. Det fungerar bra tycker jag.
Men nu undrar jag om jag har försvårat för oss genom att inte alternera sovplatserna.
Vi har nämligen gjort en dagsutflykt till Kolmården idag och jag var faktiskt inte als orolig för sovtiderna (hör och häpna :lol: )
Nu gick det dock inte så bra som jag hoppats så jag undrar om jag kan få en förklaring till varför...
:arrow: Fm skulle idag ske i bilen på vägen dit - lillan sov 5 min av 20 , verkade trött men kom inte till ro.
:arrow: Långpasset (1,5) skulle sovas i vagn och jag la på rygg ( hon sover på rygg i vagnen och på mage i sängen för det fungerar bäst för henne)
Hängde för mörkläggningstyg och fortsatte att gå.
Protest direkt och jag vagnade några drag -->tyst och fortsatte gå --> skrik osv - hon somnade på ett par min vilket ju är OK.
Sedan vaknade hon efter 20 min och samma procedur upprepades ( vagna, gick, vagna osv) Tog 15 min cirka innan hon sov igen.
Vaknade efter åter 20 min och samma procedur igen.
Så kontentan av detta sovpass blev ju att hon inte sov så mycket men var relativt glad ändå.
Vad gjorde jag för fel :?:
Skulle jag väntat längre innan jag började gå igen eller kanske har jag fel vagningsteknik (det var ju ett tag sedan sist men hon blir ju tyst på ett par drag :roll: )
Min egen teori är att det var fel av mig att ständigt köra samma "sovställe" och jag har nästan alltid varit hemma på långa sovpasset så hon är inte van att sova så länge i vagnen.
Kan detta vara en anledning eller är det fel att dra några slutsatser efter endast en gång :?:
Senast redigerad av Novas mamma den tis 06 jun 2006, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag tycker inte att man egentligen ska behöva tänka på att alternera sovplatser. Med mina har det varit så att de från femmånadersåldern inte sovit längre än 45 minuter i vagnen. Långa sovpasset har fått bli hemma i spjälsängen och dagar med utflykter har det blivit mindre sömn, och då kan man ju lägga tidigare på kvällen istället.

Sen kan det ju ha varit en "sån där dag" också...och då går det säkert bättre nästa gång :D Det handlar nog inte så mycket om vagningstekniken.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Idag fick vi ett nytt problem. :roll:
Var borta när lillan skulle sova natt så vi tänkte att hon skulle sova i bilen och sedan flyttas till spjälsängen hemma.
Annars har vi alltid (nästan) varit hemma till sovdags ( natt)
Vi satte henne i bilstolen fem i sju ( natt 19) och åkte hem . en resa på cirka 25 min.
Lillan sov i fem minuter och grät resten av vägen.
Väl hemma ( mörkerskynke över bilstolen så hon såg inget) flyttade jag henne till spjälsängen utan att prata och i mörkt rum ( endast ljust från dörren)
La henne i sängen och gick med nattramsa.
Det blev tusen frågor och 15 min gick innan lillan somnade :cry: :cry:
Dessa dagars resultat får mig att undra om jag verkligen inte gjort fel som hållit på fasta sovplatser och rutiner så länge.
Spelar ju mindre roll nu - frågan är hur vi komer ur problemet.
Förmodar att alla frågor uppkommer då hon ju är van att alltid sova på samma plats.
Bör jag då träna på andra platser för att undvika att hon blir förvirrad och underlätta hennes sömn :?:
När det gäller attityden och själva genomförandet dessa två tillfällen tycker jag att den har varit rätt och jag har agerat som om det vore självklart, hjälpte dessvärre föga och nu kan jag ana små vargar i hasorna :cry: :twisted:
Hjälp oss tack
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen, jag igen... :lol:

Du, är inte Nova omkring åtta månader nu? :? Jag kan tänka mig att det är där du hittar kruxet... :roll: Allt som är annorlunda/främmande är för tillfället väldigt icke-pop, märker du inte av någon åttamånadersångest annars..? :-k

Jag kommer ihåg hur det var för oss: Hugo, som är en väldigt lugn herre, hade ingen så farlig åttamånadersangst, så jag bedömde det OK att åka och hälsa på hos en väninna som Hugo senast träffat som tremånading... 8-[ JA vilken bra ide! :D :roll: Han skrek sig igenom hela besöket... :cry: Att åka bil i den vevan var också en pärs: minsta lilla utflykt på 20 minuter var anledning till storgråt och sorg. Jag lärde mig fort: inga förändringar alls under angsten, och inga besök hos främmande människor... det var ju över på en månad, rätt så exakt.

KAN det vara detta som spökar tror du? :-k Efter att Hugo kommit över sin åttamånadersångest var dt inga problem att lägga honom på andra ställen än sin invanda säng. Jag hade inte heller "vant" honom vid annat...
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Jo, kan det vara så enkelt ( och så svårt :? )
Har läst på i BB och viist visar hon tydliga tecken på 8-mån ångest.
Plöstsliga gråtattacker utan anledning som går över lika fort som de kommer, vill vara nära och samtidigt inte :shock: Aningen mer mammig men inte rädd för nya okända människor.
Fler uppvak under sovpass samt strul med läggning inför natten igen.
Jo, nog kan det vara ångesten som spökar.
Kanske bäst att hålla sig till "ordningen" och inte ändra alltför mycket.
Men hur gör vi på midsommar :?:
Vi ska sova borta under 3 dagar i husbil - något vi som sagt inte provat tidigare och dessutom på camping med ljud och mycket folk.
Det var med anledning av detta som vi provade att byta sovplatser för det kan ju vara praktiskt att ha henne sovandes i vagn på långa dagspasset när vi kommer att vara borta och förmodligen ute en hel del.
Nu blir jag ju lite oroad eftersom hon reagerar så på förändringar och jag vill ju inte äventyra den fina nattsömnen.
Resan är dock planerad sedan länge och betald.
Hur ska vi göra :?:
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

Helt spontant skulle jag nog säga: gör det så snällt som möjligt: se till att hon har just den filten som hon brukar ha när hon sover, om du boar in henne med någon särskild filt eller annat ha med det - kort sagt: allt annat omkring är tryggt och invant - förutom sängen...

samma med dagen: favoritleksakerna, de trygga, kanske en välkänd filt att sitta på, osv. osv. "Ta med hemmet" så mycket du kan. :wink:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Det är inte så att det börjar bli dags med 2 sovpass istället för tre. Vår äldsta började med 2 vi ca. 6 månader. Det blir inte lika duttiga pass då. Kanske behöver hon inte sova 3 ggr?
Vi la också det långa passet i sängen när han var så stor. Det korta kunde vi alternera.
Marie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Marie-d och tack för ditt råd.
Vi kommer inte att byta till 2 sovpass ännu - idag har vi tre fördelade under dagen ( 20min, 1,5tim, 20 min) och min"plan" är att ta bort 20-min passen när hon är redo.
Just nu är hon väldigt trött inför varje sovtillfälle så jag har t.om utnyttjat marginalkvart för att hon ska "orka".
Detta trots att det inte är så långa vakenpass men hon hade så svårt att somna när hon var "övertrött" så därav tidigare läggning. som brukar fungera mycket bra. :lol:
Så tyvärr skulle inte 2 sovpass fungera för Nova i dagsläget.
Tack iallafall
Kram
Alexandra - mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"