igen dagssömnen....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ab73

igen dagssömnen....

Inlägg av ab73 »

Hej alla kloka mammor som gått denna väg före mig.
Jag skulel behöva lite råd och peppning för min son Rasmus.

Jag har ännu inte fått ordning på dagssovandet för Rasmus 5,5 mån(född 14.12.05).Vissa dagar sover han långa pass och vissa sover han kortare. Med nattsömnen funkar det på ett vis bättre, här är det numera mest vargtimmen som spökar hos oss.Efter att ha sovit noll, de två första månaderna, pga av "kolik" .
Nu har han oxå börjat med att drömma tror jag för, han gråter i sömnen. Ska jag låta honom göra det ? har gjort det hittils..

Min fråga angående dagsömnen: om jag bestämmer att ett sovpass ska vara tex 1,5 timme långt och Rasmus vaknar efter 20 minuter och skriker och verkar hur pigg som helst. Ska jag då lugna honom i sängen/vagnen och "tvinga" honom att somna om eller .... ? Detta lyckas jag nämligen inte med utan han jagar upp sig till den milda grad att han alldeles vrålskriker om han inte kommer upp då han vaknar..

Hjälp och råd av era kloka mammor som gått vägen före mig, mottages med tacksamhet.
Ann-Sofi
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.
Bra att han sover bra på nätterna. Det underlättar ju både för er och för honom. :D

Jag tänkte att du kanske skulle kunna vända lite på resonemanget. Hur vet du att han skriker för att han vill komma upp? Han kanske skriker för att han är otroligt frustrerad över att han vaknar och inte kan/får möjlighet att somna om igen. Att han tystnar och verkar nöjd när du tar upp honom beror ju på att han tror (vet) att du har koll på vad han behöver och ser till att han får det. Så tar du upp honom måste det ju betyda att han inte behöver sova mer...

Han behöver ungefär 15 timmars sömn per dygn. Planera in det och gör ett schema för sömn och mat. Dessa ska sedan infalla samma tider varje dygn. Håll tiderna! Det underlättar för honom och för familjen i övrigt. Läs på om kuren och dess verktyg (ramsa, buffning, solfjäder). Du behöver ju inte direkt kura på natten eftersom han sover då, men verktygen är bra att ha och kunna ta till. Läs på tills du känner dig säker på att du tror och vet att det kommer att funka. Använd sedan dessa verktyg för att hjälpa honom att komma till ro och somna om när han vaknar efter 20 minuter.

Beskrivning av kuren finns här och på hemsidan (www.annawahlgren.com).

Att han gråter lite i sömnen behöver du inte bekymra dig om. Han drömmer lite, men han blir inte lugnad av att någon kommer in och stör hans sömn.

Och givetvis -> välkommen med fler frågor :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ab73

Inlägg av ab73 »

hej och tack Lotta för att du tog dig tid att svara. Det känns redan lättare :) Det jag undrar över ännu är när jag lägger Rasmus på dagarna för att sova (även vissa kvällar) så bökar han runt i sängen/vagnen smågnällande ibland storvrålande.Det är oftast dagarna, som storvrålen kommer på.Han kan hålla på ända upp till en halvtimme innan jag får honom att somna. Ska jag då räkna tiden från att jag lägger honom eller från det att han somnar ?

Ann-Sofi
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
På långa lurar håller du tiden, ska han vakna 12.30 så väcker du 12.30 +/- 15 minuter.
På kortare lurar (20 eller 45 minuter) ska han sova 20 eller 45 minuter. Tar han lång tid på sig att somna på en 45-minuterslur kan man dra ner den till 20 minuter för att inte förstöra schemat. Sedan kan man istället lägga 15 minuter tidigare vid nästa sovtillfälle.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"