Klättrar ur spjälsängen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Klättrar ur spjälsängen

Inlägg av Jenny K »

Hej!

Då var det dags för herr Kevin att komma på knepet att ta sig ur sin spjälsäng :shock:
I två dagar nu har herrn satt igång med att skrika på oss samt att vi ska öppna dörren (den står på glänt) idag skrek han så högt att jag trodde han skulle tappa rösten. Jag kunde höra hur han hoppade i sin säng. Och helt plötsligt efter 1 timmas skrik så står han där på hallgolvet :shock: Jag gick helt sonika in och la honom i hans säng och ut snabbt med en ramsa. Nu är han tyst men jag tror att han själv blev så chockad av att han kom ur sängen.

Så hur ska jag agera nu :?: :?: :?: snälla massor av råd och tips behövs

Jenny K
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det finns massor att läsa om den hör hobbyn - gå via search på klättrar ur spjälsängen, t ex.

Det är en ball bragd han gör men tyvärr kan vi inte kosta på någon uppskattning i stor stil nattetid. Sina diverse bragder får man förlägga till dagarna. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet. Man sover :!:

Så du gjorde rätt. Låt ramsan ta vid när du lett tillbaka utan ord. Och införskaffa en repstege :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det finns massor att läsa om den hör hobbyn - gå via search på klättrar ur spjälsängen, t ex.

Det är en ball bragd han gör men tyvärr kan vi inte kosta på någon uppskattning i stor stil nattetid. Sina diverse bragder får man förlägga till dagarna. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet. Man sover :!:

Så du gjorde rätt. Låt ramsan ta vid när du lett tillbaka utan ord. Och införskaffa en repstege :idea: :lol:
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej!

Efter det första försöket att klättra ur sin spjälsäng och jag helt coolt 8) gick in och la honom tillbaka och ut med ramsan så har detta inte skett nån mer gång :shock: men det kommer nog....

Det som kvarstår är hans skrikande på oss :roll: ska vi bara fortsätta att ignorera, då vi nattat honom och gått ut ur hans rum :?: Han skriker högt och ropar att vi ska komma eller att vi ska öppna dörren. Även på morgonen sker detta skrikande då han ropar att vi genast ska komma och öppna dörren.

Jenny K
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Jenny K!
Vad bra att han inte har hoppat ur sängen nåt mer! Då verkar det som om han snabbt förstod att det inte var nån god idé! Vi körde en "ligga kvar i spjälisen kur" för några veckor sen, då lillkillen hade börjat hoppa ur först en, sen 2, sen 3 ggr per natt. Jag sov i hallen och ledde in honom med en gång, och det slutade på ett par nätter. Sen dess har den lilla gymnasten inte hoppat ur en enda gång!

JAg tänkte på det där du skriver om att han vill ropa er tillbaka. Om det var jag, så skulle jag nog gå fram och antingen ramsa, eller bara lugnt säga "vi tittar på det där imorgon, nu är det natt", eller nåt liknande. Själv har jag funnit att ramsan irriterar mer än vad den hjälper nu för tiden när han är större. Att säga "allt är bra, du kan sova", eller "vi tar det imorgon", har tagit bättre på honom. Dvs, du säger i klarspråk att det inte är nån idé att skrika, ni är där och han kan lugnt sova vidare. Vet inte om det hjälper bättre, men jag ville bara dela med mig ändå. Annars är det ju Attityden som gäller, han har allt han behöver, ni vakar och visar när det är morgon så att han inte behöver fundera på det!

Och- han har väl inte helt stängd dörr? Jag tycker den ska vara på glänt så att han kan höra och känna er närvaro, det är trygghet.

mvh från Åsa :)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej!

Och tack för lite tips!

Nej nått mer klättra ur sängen har inte hänt :D jag tror nog han förstodd att det inte var någon ide.

Vi har också märkt att han blir jätte irriterad utav ramsan, så efter att ha nattat honom och gått ut med ramsan så yndviker vi att ramsa mer. Vi ignorerar hans skrikande och oftast så märker han att det inte är någon ide. Dörren hans står givetvis på glänt. På morgonen då han skriker i högan sky så väntar vi in morgon och går sedan in. Lite jobbigt då man bor i hyreshus och grannar lätt klagar :evil:

Mvh Jenny K
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, det där att små älsklingar blir "irriterade" av ramsan kanske man ska skärskåda en smula :shock: Vad är det som "irriterar" dem, tro :?: Ramsan eller att mamma/pappa inte kommer och ballar på med lite underhållning, nu när man vaknat till och tycker det vore dags för roliga morgonen att komma :?: :lol: :?:

Så tig inte. Små barn ska ha svar på sina frågor :!: En gång för alla, så att säga - och sedan inte mer (utom när man kurar förstås), om nu inte särskilt envisa upprepade frågor tarvar en eller annan påminnelse också - och de ska ha det svaret med en gång. Som ett enkelt besked :!: Det tycker jag är anständigt.

Som man frågar får man svar, heter det. När det gäller små barn kan man vända på steken: som man svarar, så får man frågor :!: :lol:

Och då är det ramsan som gäller och inga resonemang. Som ramsa kan man naturligtvis ha "Det tar vi hand om i morgon" om man vill, men då ska DET upprepas. Jag tycker det är enklare med en godnattramsa rakt av, kväll och natt som morgon. Den talar om att det (fortfarande) är natt och på natten sover man. (I alla fall små barn :wink: :!: )

Goddag-yxskaft-modellen är oslagbar :idea:

Man ger sig alltså inte in på diskussioner och man går naturligtvis inte in, och öppnar inga dörrar mer än på glänt, och efterkommer överhuvudtaget inga underhållningskrav :lol: Dem tar man - som sagt - hand om i morgon :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Det blev kanske förvirrande det som jag skrev om att "prata" istället för ramsan, jag håller ju fullständigt med om att ramsan är numero uno. Det var bara det att vår kille somnat så gott och lugnt med våra "andra små ord" :D så jag tyckte det känns bra att använda mig av det istället. Men man ska ju inte experimentera utan köra på bestämd rutt!
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "