vill inte krypa..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
fjällström
Kontakt:

vill inte krypa..

Inlägg av fjällström »

Har en underbar liten dotter på snart 11 månader :heart: Äter och sover bra och kan säga några ord, men hon kan inte krypa :!: Hon har aldrig gått ha på mage på golvet. Inte ens som riktigt liten. Hon blir så förtvivlat arg när hon hamnar i magläge :evil: Hon har suttit stadigt sen hon var ungefär 5 månader, och alla tyckte då att hon var så snabb för sin ålder.. Sen har det då stannat där :roll:
Har någon nåt tips på hur vi kan få henne att komma igång :?: :!:
Hon sitter så nöjt och lekermed sina saker på golvet, och hamnar en sak för långt bort, ja då blir man lite arg och sen tar man en annan sak :?
Ibland (ganska sällan) trycker hon ifrån sig bakaåt, men kommer ju då bara längre bort från allt :twisted:
Vad gör vi :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Om du lägger lilltjejen på mage vad händer då? Ligger hon kvar i samma position och är arg, eller blir hon arg och rör sig tex runt sin egen axel i cirklar?
Vid 11 månaders ålder brukar de flesta barn behärska att krypa eller åtminstone åla sig fram. Några är tom stadiga på foten och går utan stöd.
Det jag kan ge som tips är att läsa Anna Wahlgrens februarikrönika från 2005 http://www.annawahlgren.com/kronikor/feb_2005_mage.htm och att gå in under länkarna om IAHP längre ned på sidan. Där kan du få jättebra tips av mammor och pappor som övar alla möjliga motoriska övningar med sina barn. De behöver inte vara IHAP barn för att träna, då alla barn har nytta av övningarna..
och du..... om hon inte gillar att vara på mage, varför ge henne minsta motståndets lag? Hon blir sur för att hon inte behärskar krypandet,och hur ska hon lära sig om hon inte får öva? Öva korta stunder tillsammans varje dag, såkommer snart krypandet ska du se.
Hoppas du hittar något av värde i krönikan eller på sidorna om IAHP

Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Ska läsa länken!
Om jag lägger henne på mage så ligger hon så i några sekunder, sen rullar hon över till rygg :?
Sara 0507 och Elin 0702
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej! :D
Det låter precis som min dotter var- hon avskydde också magläget och satt tidigt istället! Visst var det lite frustrerande när "alla" ens kompisars barn kröp som de skulle. Man ska ju inte jämföra men.... :oops: Vid elva månaders ålder tyckte hon det var superkul att gå med mamma och pappa. Visst blev det en del ryggskott :D men det var det värt för att se stoltheten i henne! Och efter ytterligare en månad gick hon när man bara höll en hand- betydligt skönare för ryggen 8) och efter en månad till kunde hon konsten själv [-o< ! Kan tillägga att krypkonsten dröjde ytterligare någon månad innan hon berhärskade...
Kanske kan vara värt att testa om din dotter är "gåsugen" redan? Hon kanske också hör till den exklusivare skaran som helt enkelt hoppar över krypandet! :lol:
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Själv gick jag vid ett års ålder och började krypa bara någon vecka innan, så kanske är hon lik mig där. Men man blir lite stressad när man ser jämngammla som springer :!: Har fått för mig att ett barn antingen utvecklar talet eller motoriken, att dom inte kan lära sig det samtidigt. Har inget belägg för detta, men det syns tydligt i vår mammagrupp. En av barnen (14 mån.) klättrar och springer, men säger inte ens mamma. Våran tjej säger mamma, pappa, kisse, och kan låta som olika djur - men kan inte krypa. Ibland händer det att hon kan ligga på mage en kort stund och trycka sig bakåt, men det leder ju ingen vart eftersom hon bara blir frustrerad när sakerna hela tiden kommer längre ifrån henne :evil: Det löser sig nog, men ibland tänker jag att hon kanske aldrig kommer ur sin sittande position :!:
Sara 0507 och Elin 0702
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej fjällström :D

Din dotter har nog inte förstått att hon har möjlighet att ta sig framåt på golvet. Du kan hjälpa henne att förstå detta genom att ni tillverkar en "kravelbräda".

Vår dotter Leia lärde sig via denna bräda att hon med sin kropps rörelser kunde ta sig framåt på golvet :D

Vi fick hjälp via Hege och IAHP-forumet :D

Jag berättar gärna mer om du vill.

Nancy
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Vill gärna veta mer :!:
Sara 0507 och Elin 0702
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ok :D
Brädan tillverkas i plywood och har storleken 1,5 m x ca 45 cm. Den skall ha kanter på långsidorna som bör vara ca 15 cm höga. Brädan kläs invändigt och över kanterna med skumgummi (tunn) och "skai" (konstläder).

Brädan placeras på golvet med ena änden förhöjd med ex telefonkataloger under. Barnet placeras på mage med fötterna där brädan är som högst. Det skall inte vara lika högt som en rutchkana utan bara tillräckligt för att barnet skall glida ned då det rör sig.

Framför barnet, på golvet, placerar sig föräldrarna och lockar med något trevligt föremål (vi använde mobiler och fjärrkontroller :wink: ).

Då barnet sprattlar och rör sig kommer det allt närmre målet och lyckas slutligen få tag i föremålet. Föremålet får inte flyttas längre bak utan barnet skall känna att ansträngningen är mödan värt.

Barnet blir efterhand medvetet att "om jag rör foten så händer si och om jag tar i med handen händer så".

Upprepa detta flera ggr/dag och i takt med att barnet tar sig snabbare ned för brädan sänker man den upphöjda delen för att så småningom ha brädan i plant läge :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. hoppas att Hege läser detta och korrigerar om jag sagt något tokigt :wink: ds.
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Nancy- Det där med brädan låter häftigt. Jag får testa det om sonen blir lik syrran... :roll:
Fjällström- Vad gäller motorik och tal. Min dotter har också varit tidig med språket så nog kan det finnas en koppling. Någon klätterapa har det aldrig varit och springa kan hon knappt än..... :shock: Men göra sig förstådd- det kan hon! :D
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Tusen tack :!:
Nu ska min store älskling få snickra :wink: Kanska lilla älsklingen kryper snart :)
Sara 0507 och Elin 0702
Nancy

Inlägg av Nancy »

fjällström: om du behöver mer info/coachning så hjälper jag gärna till :D Hör av dig om du behöver :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :wink: :lol:

Krypandet får inte slarvas bort. Och små barn ska inte "tränas" i att gå (med de ömma ryggskottsföräldrarnas hjälp). Det behövs inte alls, om man bara har fått åla/kräla respektive krypa i fred, först :idea:

En liten älskling som rullar runt får väl göra det, tills hon/han tröttnar (för vad kan man göra på rygg :?: ). Det roliga ska vara tillgängligt från magläge, inget annat. Spegel, balla prylar (kökslåda :?: ), mutor (smörgåskex :?: Fullkornsskorpa :?: ) och annat. Precis utom räckhåll, men verkligen inom synhåll.

Små människor "avskyr" inte magläge. De har bara inte fått korn på det, eftersom de lagts på rygg hela tiden :cry:

Och ryggläget för en liten människa är inte naturligare, eller roligare, än det är för en sköldpadda att ligga på sitt skal och sprattla.

Men lite tålamod får man ha :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
systernegativ
Kontakt:

Inlägg av systernegativ »

En kategori bebisar verkar ju börja krypa från sittande också? Vika in benen under sig och ställa sig i krypställning från det.

I min ankomstgrupp på Familjeliv.se är det tre bebisar som verkar välja den här vägen. Det är gåstilen som gäller för dem, och luta sig framåt från sittande. En har nu börjat krypa från sittande, de andra två är på gång. (8½-9 mån)

Bebisar är så himla olika. Vissa är av den nöjda typen som trivs så bra där de är. Men när plutten din kommer på grejen så bär det nog av! :D
Julia med Isak, 8 m?n.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst, bebisar är "himla olika". Men utvecklingsgången är det inte. Den är densamma för oss alla.

Innan man kan gå, måste man kunna krypa. Innan man kan krypa, måste man kunna kräla/åla.

De som påstår att deras barn aldrig krupit utan började gå direkt, ljuger. Kanske kröp barnet bara en enda dag, men det kröp.

Det är t ex under krypningen som djupseendet utvecklas.

Så sannerligen, detta är ingenting att slarva bort med att bebisar är så "himla olika". Vi ska ge dem förutsättningarna att utvecklas så som naturen, Gud eller de själva tänkt, så som finns inskrivet i dem som ett oåterkalleligt imperativ.

Bästa förutsättningen är naturligtvis magläge. Dag som natt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"