Blöjan är kastad...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Alexandra
Kontakt:

Blöjan är kastad...

Inlägg av Alexandra »

... men det funkar inte riktigt som jag tänkt mig.

Kissandet är inga problem, redan innan vi tog bort blöjan gick hon regelbundet på pottan. :thumbsup:
Men bajsandet... jag misstänkte att det skulle bli problem eftersom hon oftast är hård i magen, trots katrinplommon, russin, kiwi och linfrö dagligen.
När hon ska bajsa stänger hon oftast in sig i tv-rummet för att få vara ifred. Sen gör hon i trosorna och kommer bredbent ut till mig och ber att få tvätta rumpan :roll: :?
:arrow: Jag har försökt leda in henne till toaletten när jag märkt att hon är påväg att stänga in sig, men det verkar som om det låser sig för henne om jag avbryter henne på något sätt, då kommer ingen bajs alls och den blir bara ännu hårdare.
:arrow: Har försökt sitta hos henne när hon sitter på pottan, hon gråter och säger att bajsen är stenhård. vi kan sitta en halvtimme utan resultat.
:arrow: Har givit henne microlax men utan större effekt... hon tycks ha en ringmuskel av stål!
:arrow: Vi tjatar som bara den här hemma: "var ska kissen vara? -I pottan" och "var ska bajsen vara? - I pottan" osv men ändå...

Jag känner att jag är påväg till stadiet "men så bajsa då för :evil:helgutte :oops: . Jag vet inte hur jag ska hantera situationen...

Ska jag låta henne fortsätta bajsa i trosorna och se tiden an.
Ska jag återgå till blöjor när det är dags att bajsa, oftast efter frukost?
Finns det nått mer knep att hjälpa henne vara mindre hård? Linfröolja? var köper jag det??

Hjälp behövs... jag har kört fast...
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
mia75

Inlägg av mia75 »

Hur är det med maten i övrigt? Äter hon tillräckligt mycket fibrer? Grönsaker och frukt? Dricker vatten? Jag skulle nog se över kosten först och se till att jag verkligen gjorde allt för att bajset skulle bli lösare.
Sen kanske flytta pottan till tv-rummet när det är dags och låta henne sitta där det brukar komma, kanske med en liten bok, tills det funkar som det ska igen, då skulle jag prova i badrummet igen.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Fibrer äter vi ganska bra med... å hyfsat med frukt å grönt... Kanske slarvar jag något med dricka... Ska verkligen skärpa till mig med maten så hon slipper ha ont. Fast när jag tänker efter så är proceduren ungefär den samma även när magen är normal.
Ska testa att sätta pottan i tvrummet i morgon. Bra tips!
Nu har hon just varit ute och bajsat ner sig så det runnit ända ner i skorna! Trosorna var i tvätten så hon hade bara stora mysbyxor på sig... Mysigt!
Men vi hann vara ute i 10minuter i alla fall...
Vill inte känna mig såhär... men just nu är jag mest arg...på bajsen... hur svårt ska det vara att komma ut i pottan egentligen!?
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
mia75

Inlägg av mia75 »

Hur går det? :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Vi har haft ungefär samma problem med vår kille till och från och det blev värre ett tag nu i samband med att han fick syskon...

För oss löste det sig genom att vi:
:arrow: tänkte till på mat/dryck
:arrow: slutatde tjata...det var framför allt jag som var på honom hela tiden - är du bajsnödig? Vart ska bajset komma? osv. Det vet han ju mycket väl! Tror att det bara gjorde att han kände krav på sig att "lyckas" bajsa i toan vilket förvärrade situationen.
:arrow: Först sade vi alltid med käck röst "Men, vilket knasigt bajs som kom i byxorna, vart ska det komma?" Vi började istället göra det till ett gemensamt problem som vi också löste tillsammans: "Ojdå, kom bajset i byxorna då måste vi ju byta kalsonger innan vi kan fortsätta leka, vad jobbigt! (Följt av teatraliska suckar och gemensamt himmel med ögonen). "Lägg kalsongerna i tvättkorgen så hämtar vi nya."

Med den nya attityden gick det över på några veckor och nu funkar det som det ska igen. Vi var också noga med att prata med dagis så att de hade samma förhållningssätt som hemma.

Vet inte om det hjälper er, men det funkade för oss!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Iritea

Inlägg av Iritea »

Hej!
Vi har också haft "bajsjox" :? men bestämde tidigt att inte tjata och att låta dottern bajsa i blöja. Pratade då och då helt neutralt om andra barn kusiner och oss själva - Å när man blir stor då är det så skööönt för då kan man sitta och läsa och slipper lukten för då hamnar bajset i vattnet osv osv´Men utan att försöka skuldbelägga tjata på henne. Märktes att hon längtade efter att "bli stor tjej" :D men det tog tid och hon var ofta jättehård i magen men så en dag PLOPP :lol: och sen den dagen är det bara potta eller toa som gäller. Så mitt råd helt klart blöja, inget dåligt samvete till barnet utan lite neutral pepp så kommer snart bajset i toan :D :D :D
Lycka till/Iritea
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Just ja, så har vi också gjort! Dvs varit övertydliga "Oj, jag behöver bajsa, ska bara gå på toa. Kommer snart". För att visa att bajsnödig, det blir alla och bajsar gör man på toaletten.

Det finns en rolig bok som heter Bajsboken som är kul att läsa för lite större barn(och inte minst föräldrar)!

Att övertydligt visa att man själv gör det man vill att barnet ska göra funkar ju förträffligt på allt annat man vill att de ska göra också. De gör ju som bekant som vi gör - inte som vi säger. men det är lätt att glömma bort.... :oops: :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
LivsMamma

Bajsboken

Inlägg av LivsMamma »

Håller med om allt som tidigare skribenter påpekat. Vill bara betona BAJSBOKEN. Mycket bra redskap minsann! :P
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
Natalie

Inlägg av Natalie »

Hej!
Linfrö varje dag är inte bra, ville jag bara påpeka, ifall du verkligen ger det VARGE dag. Det innehåller nåt ämne som blir giftigt med tiden i för stora doser och kan ge mera magproblem (hälsoprodukter/mat bör man ibland veta mycket om innan man använder nåt som medicin helt regelbundet varje dag). Läste det i Andrew Weils hälsobok tror jag. Hoppas jag minns rätt nu, men iallafall är det ju trevligt att byta grejer lite ibland. Om hon inte blir bra av det, kan du ju prova nåt annat. Man kan ju ibland låsa sig på nåt som "borde" hjälpa, men man måste ju se att det hjälper i verkligheten också, inte bara på nåt papper.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"