Huvudet...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mary78

Huvudet...

Inlägg av Mary78 »

Hallå igen,

Jag har en fråga om tillrättaläggandet. När jag ska lägga min 5-månaders son lägger jag ner honom på mage, armarna över huvudet, rätar ut benen och lägger huvudet åt höger. Det går jättebra första gången. Men han sover alltid med huvudet åt vänster och vänder på det direkt när man har lagt ner det. Ska man hålla emot då? Jag har gjorde det och det krävs verkligen styrka för han är jättestark i nacken. Det känns inte så bra att trycka ner huvudet med den kraften som man behöver för att han inte ska vända det åt vänster sida medan jag gör solfjädern. Om jag måste gå in igen och lägga till rätta spjärnar han emot jättehårt med huvudet när jag ska lägga det åt höger. Är det viktigt att han ligger enl. tillrättaläggandet (alltså med huvudet åt höger och benen uträtade) under hela tiden jag gör solfjädern till han har lugnat sig och jag går ut med ramsa? Han drar även upp benen under kroppen så fort jag har rätat ut dem.

Tacksam för svar

Trevlig helg!

Marie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tillrättaläggandet är en markering, ett besked: "Dags att sova! All aktivitet upphör!"

Drar han upp benen under solfjädern tycker jag nog du ska räta ut dem, snabbt, igen, eftersom det inte går att solfjädra särskilt bra annars.

Men lilla huvudet vänder de flesta små barn strax åt andra hållet, eller borrar ner i underlaget. Att det "ska" läggas åt höger är mest för att man då vänder det bort från sig själv och därmed försvinner ur synfältet (förutsatt förstås att man står vid barnets vänstra sida.) :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej Mary78!

Vill bara göra ett litet inlägg; min flicka lade hela tiden sitt huvud åt vänster - "fel håll", jag gav snabbt upp den kampen! :wink: (Men ställde mig själv på andra sidan, som Anna skriver.)

Det finns de som hävdar att det skulle vara ett mycket tidigt tecken på att hon blir vänsterhänt, det återstår att se! :thumbsup:

Lycka till!
Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"