Jag fattar ju att krysttekniken/övningarna är det avgörande men är det någon som anser sig ha haft effekt av att smörja mellangården med olja i förväg?
Någon effekt av att smörja mellangården?
Någon effekt av att smörja mellangården?
Jag fattar ju att krysttekniken/övningarna är det avgörande men är det någon som anser sig ha haft effekt av att smörja mellangården med olja i förväg?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
-
Novas mamma
Jag smörjde mellangården med Mandelolja de sista veckorna och jag vet inte om det hjälpte men jag fick endast få bristningar trots stor baby och jobbig förlossning där all andning var som bortblåst!!
Det skadar ju inte att smörja för "säkerhetsskull".
Det skadar ju inte att smörja för "säkerhetsskull".
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Här är en till som smörjt och jag är HELT övertygad att det var det som hjälpte
behövde inte sys någon gång, lillasyster vägde 4.2kg
//N
behövde inte sys någon gång, lillasyster vägde 4.2kg
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Visst tror jag det kan vara bra att smörja sig, men jag har aldrig gjort det
Jag tror INTE det har så stor betydelse om man brister eller ej, jag sprack då jag fick min förste, som var minst av dem alla, och jag tror det har mer med tekniken att göra. Sedan har de fyra efterföljande vägt mellan 4-4,3 kg, och jag har inte spruckit
Men som sagt, det skadar väl inte att smörja sig, om man vill det
Jag tror INTE det har så stor betydelse om man brister eller ej, jag sprack då jag fick min förste, som var minst av dem alla, och jag tror det har mer med tekniken att göra. Sedan har de fyra efterföljande vägt mellan 4-4,3 kg, och jag har inte spruckit
Men som sagt, det skadar väl inte att smörja sig, om man vill det
Hej!
Jag smorde inte i förväg, men hade med mig en mandelolja i BB-väskan, och bad barnmorskan smörja in mig. Hon verkade förvånad, men gjorde det. Jag profylaxfödde ju Ida, och jag tror att det, och säkert även oljan gjorde att jag inte sprack alls!
kram anna
Jag smorde inte i förväg, men hade med mig en mandelolja i BB-väskan, och bad barnmorskan smörja in mig. Hon verkade förvånad, men gjorde det. Jag profylaxfödde ju Ida, och jag tror att det, och säkert även oljan gjorde att jag inte sprack alls!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jag tror på smörjning
Jag både profylax-tränade och smörjde sex veckor innan förlossningen och jag hade förutom en helt fantastisk förlossningsupplevelse, ett helt underliv utan minsta lilla bristning. Rätt andningsteknik i kombination med smörjning gör susen!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
-
kattklo
det hjälpte!
säger jag som inte har nått att jämföra med
andningen och avslappningen gjorde den största susen förstås men oljan kändes skön. barnmorskan fick smörja före krystning och jag hade smort i åtta veckor före.
jag inte bara smorde utan masserade, ganska hårdhänt, och töjde. vad som verkligen hjälpte då var att jag blev vän med mitt underliv- som ett födande organ så att säga- och tänkte mig slidan som ett stort rör som med lätthet skulle låta en beibs passera.
andning-avslappning-massage-mental träning..å jag längtar tills nästa gång!

säger jag som inte har nått att jämföra med
andningen och avslappningen gjorde den största susen förstås men oljan kändes skön. barnmorskan fick smörja före krystning och jag hade smort i åtta veckor före.
jag inte bara smorde utan masserade, ganska hårdhänt, och töjde. vad som verkligen hjälpte då var att jag blev vän med mitt underliv- som ett födande organ så att säga- och tänkte mig slidan som ett stort rör som med lätthet skulle låta en beibs passera.
andning-avslappning-massage-mental träning..å jag längtar tills nästa gång!
En till smörjare!
Smörjde i flera månader innan, varje kväll. Min förlossning slutade med att barnmorskan fick trycka ut lilla Elsa genom att lägga sig på min mage (mina krystandningar a la profylax fick jag tyvärr aldrig använda
), ändå sprack jag ingenting alls. Barnmorskan var VÄLDIGT förvånad!
Så jag ska absolut smörja mig även inför födelsen av nr 2 (i april, hurra!
)
Smörjde i flera månader innan, varje kväll. Min förlossning slutade med att barnmorskan fick trycka ut lilla Elsa genom att lägga sig på min mage (mina krystandningar a la profylax fick jag tyvärr aldrig använda
Så jag ska absolut smörja mig även inför födelsen av nr 2 (i april, hurra!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Här i Schweiz är mellangårdsmassage ett STORT tema. Barnmorskorna är nästan besatta av att förespråka detta. Men det handlar just om att massera och tänja - det räcker inte med att bara "smörja" enligt dem. Jag fick strikta order om att börja i v. 34 (tidigare ska man tydligen inte försöka sig på detta) men måste erkänna att jag inte varit riktigt så flitig som min BM hade velat... Mina vänner i Sverige blev förvånade när jag började prata om mellangårdsmassage för de hade aldrig hört talas om detta när de var gravida
Konstigt att det kan skilja sig så mycket - vem berättade för er om denna mellangårdsmassage?
Weleda har, by the way, en förberedelseolja som är speciellt framtagen för detta syfte.
Weleda har, by the way, en förberedelseolja som är speciellt framtagen för detta syfte.
Med trollungen Siri, född 11/11-06.