Anna Wilsbys bok
Anna Wilsbys bok
Hej!
Har någon läst Anna Wilsbys bok " Innan du föder: en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken" ?
Boken "Att föda utan smärta" är svår att hitta någonstans. Tänkte om den här andra boken kunde vara ett bra alternativ till den.
Bra är Anna Wilsbys bok säkert, men funderar om jag ändå borde försöka få tag på "Att föda..." boken.
Har någon läst Anna Wilsbys bok " Innan du föder: en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken" ?
Boken "Att föda utan smärta" är svår att hitta någonstans. Tänkte om den här andra boken kunde vara ett bra alternativ till den.
Bra är Anna Wilsbys bok säkert, men funderar om jag ändå borde försöka få tag på "Att föda..." boken.
Hej!
Jag kan varmt rekommendera Anna Wilsbys bok "Innan du föder...". Köpte den efter att ha gått hennes kurs men skulle ha uppskattat den även utan att ha gått kursen. Den är mycket bra skriven och tar upp områdena avslappning, andning, vikten av målbilder och coachning på ett fängslande och intressant sätt.
"Att föda utan smärta" har jag tyvärr inte läst. Kanske borde jag. Tycker att titeln känns lite orealistisk och naiv.
Anna Wilsby lovar väl inte guld och gröna skogar runt den biten utan resonerar snarare runt hur man kan förbereda sig för och i skarpt läge hantera och minska smärtan, för att uppleva hela förlossningen så positivt som möjligt.
Varma hälsningar
Carin
Jag kan varmt rekommendera Anna Wilsbys bok "Innan du föder...". Köpte den efter att ha gått hennes kurs men skulle ha uppskattat den även utan att ha gått kursen. Den är mycket bra skriven och tar upp områdena avslappning, andning, vikten av målbilder och coachning på ett fängslande och intressant sätt.
"Att föda utan smärta" har jag tyvärr inte läst. Kanske borde jag. Tycker att titeln känns lite orealistisk och naiv.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Den är jättebra!
Realistisk och rådgivande.
Titta på tråden "att föda utan smärta" nedan, där finns en bra länk också till growinlife (profylaxgruppen).
Jag tyckte att boken "Att föda utan smärta" var svårbegriplig och tungläst. Naiv? AW säger ju att hon faktiskt fött sina barn utan smärta men inte utan arbete.
Så helt naiv är kanske inte titeln.
Titta på tråden "att föda utan smärta" nedan, där finns en bra länk också till growinlife (profylaxgruppen).
Jag tyckte att boken "Att föda utan smärta" var svårbegriplig och tungläst. Naiv? AW säger ju att hon faktiskt fött sina barn utan smärta men inte utan arbete.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Måste nog säga att "att föda utan smärta" gav mig massor mer än "innan du föder".
Men egentligen ska jag väl inte uttala mig än, bebisarna är ju fortfarande kvar i maggen. Så vad vet jag
Anna Ws bok är liksom mer "allmän" och den andra mer handgriplig, de förklarar hur man faktiskt gör. Anna W menar ju att andningen inte är så viktig, inte lika som de andra i allefall.
Men det är helt klart värd att läsa, och så materialet från https://secure.growinlife.se/webapp/com ... rt?tid=116
Men egentligen ska jag väl inte uttala mig än, bebisarna är ju fortfarande kvar i maggen. Så vad vet jag
Anna Ws bok är liksom mer "allmän" och den andra mer handgriplig, de förklarar hur man faktiskt gör. Anna W menar ju att andningen inte är så viktig, inte lika som de andra i allefall.
Men det är helt klart värd att läsa, och så materialet från https://secure.growinlife.se/webapp/com ... rt?tid=116
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Har läst den boken 5 ggr isträck innan jag riktigt kom in i den och förstod den helt..men naiv vill jag inte påstå att den är..Är mäkta imponerad av förlossningsberättelserna i boken...men visst som det står skrivet oxå i boken har inte ALLA kvinnor förutsättningarna att föda helt utan smärta,
men ändå en stor procent av oss har det..
men ändå en stor procent av oss har det..
barn födda 04/06/08
Obs att jag inte skrev att boken "Att föda utan smärta" var naiv.
Jag har ju inte läst den. Däremot har inte titeln uppmuntrat mig att läsa den eftersom just titeln kändes naiv i mina ögon. Kanske för att förlossning ett var allt annat än smärtfri.
Men nu när ni insisterar på att den är givande ska nog ta och försöka få tag på den, för det kan ju inte skada att läsa många källor.
Hälsningar
Carin
Men nu när ni insisterar på att den är givande ska nog ta och försöka få tag på den, för det kan ju inte skada att läsa många källor.
Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Tycker att Wilsbys bok är kanonbra. Och dessutom lovordar hon ju vår kära Anna Wahlgren på många ställen i boken. 
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hej,
Boken "Att föda utan smärta" av Pierre och Aline Vellay finns på biblioteket, men det kan vara lite väntetid på de stackars exemplar som finns. Men dom kan tala om var närmaste lediga bok finns att låna.
Jag läste boken innan jag skulle föda och kände mig framför allt stärkt av alla berättelser i sista kapitlen från kvinnor som tillämpat metoden
. Övriga kapitel är ganska krångliga att läsa, men det finns mycket att hämta.
Tyckte också titeln lät för bra för att vara sant, men efter att ha fött mitt lilla barn så vill jag bara rekommendera alla att ha den inställningen
och träna profylax. Jag hade inte ont under förlossningen, utom när jag vid ett tillfälle råkade spänna benen. Och utdrivningen var helt smärtfri. Det hade jag faktiskt inte ens vågat drömma om
.
Faktiskt så retade jag mig på att alla på förlossningen bara talade om hur ont det snart skulle göra
. Då är risken stor att man blir orolig, spänner sig och då gör det riktigt ont! Till exempel fick jag höra: "Det är nog bäst du äter nu, innan du får allt för ont" och när de såg diagrammet med starka sammandragningar: "Hur ont har du nu?"
.
Fram för mer profylax!
Boken "Att föda utan smärta" av Pierre och Aline Vellay finns på biblioteket, men det kan vara lite väntetid på de stackars exemplar som finns. Men dom kan tala om var närmaste lediga bok finns att låna.
Jag läste boken innan jag skulle föda och kände mig framför allt stärkt av alla berättelser i sista kapitlen från kvinnor som tillämpat metoden
Tyckte också titeln lät för bra för att vara sant, men efter att ha fött mitt lilla barn så vill jag bara rekommendera alla att ha den inställningen
Faktiskt så retade jag mig på att alla på förlossningen bara talade om hur ont det snart skulle göra
Fram för mer profylax!