Ny här och skulle behöva lite hjälp med min 5

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amie

Ny här och skulle behöva lite hjälp med min 5

Inlägg av amie »

Hej alla! :D

Har precis varit inne på "mat, mage, barnakropp" och frågat lite och fick då tipset att här inne kan jag få hjälp med sömnfrågor, dax för hela nätter :sleep:

Jag har en liten Noah på 5 månader och 5dgr. Han får mjölkersättning sen han var ca 4 veckor. Som det är nu så äter han 200ml/gång MEN han äter fortfarande 1 mål/natt. Det vill inte jag längre :wink:

Så nu behöver jag lite hjälp från er. Hur gör jag för att slippa stappla upp vid halv fyra varje natt? Jag skulle gärna vilja att han äter sitt sista mål (kanske i sömnen?) allt mellan 21.30-23.00 och sen vill jag att han äter nästa gång vid 07.30, 08.00. Visst ska väl detta vara möjligt, lite bra tips och trix skulle sitta fint. :heart:

En annan grej jag kan fråga om på en gång, han är så orolig på nätterna. Han sover i egen säng sen han var 3 månader och det har inte varit några som helst problem. Men senaste 3-4 veckorna har han börjat ligga och gny oroligt och kastar sig från sida till sida ibland låter det nästan som att han ska börja gråta :( . Han vaknar inte men då han sover i samma rum som oss så vaknar självklart vi. Man går upp och stoppar in nappen och då blir han lugn. Men detta blir ju jobbigt för en själv som istället för 1 gång/natt går upp kanske 4-8 ggr istället. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra?

Amie
LC

Inlägg av LC »

Hej och välkommen Amie! :D

Angående många uppvak nattetid. Jag har samma problem som du, men min son är nu 7 mån. Jag har hamnat i nappträsket :evil: :!:

Det kändes som om nappen underlättade till en början. Han sov bra och det kändes lättare att bara stoppa in nappen än att sätta sig och amma. Nu börjar det bli rätt jobbigt när jag vet att han säkert skulle kunna somna om själv om inte nappen var där och spökade.

Ethan sover i samma rum som vi och det blir lätt att vi ingriper för tidigt och stör. Just för att vi vet att det blir tyst och får sova vidare när nappen kommer in.

Försök att avvakta. Det är inte säkert att Noah börjar gråta. Han kanske somnar om av sig själv efter att ha bökat runt och gnytt ett tag. Vi har börjat vänta ett tag med att gå upp och blir lika förbluffade varje gång Ethan lägger sig till rätta och somnar om av sig själv.

Jag ska snart börja "kura" min son och ta bort nappen. Har du funderat något på "Sova-hela-natten-kuren"? Jag har delvis använt mig av verktygen sedan min son var 4 mån. Det har funkat bra! Tänk om jag bara hade tagit bort nappen i tid :oops: :x :!:

Jag hoppas du får ordning på nattsömnen!
Lycka till!
Mvh Linda
Mamma till Ethan f 21 okt-05 och Anna f 11 jun-08
clart

Inlägg av clart »

Hej Amie och välkommen!

Oh ja visst är det möjligt \:D/ ...mer än möjligt :!: för lilla sonen att sova hela natten utan mat. Ja t o m 12 h i sträck t ex 19-7 eller vilka tider nu passar er familj (12-12 :?: :wink: )

Mitt råd till dig är att snarast läsa här på forumet i "Sova hela natten-kurens filosofi och metod" och alla andra trådar med blommor på. Där finns massor med nyttig och nödvändig information.

Lite tankar dock såhär rakt av är att sonen kanske bör få lite annat än bara tillägg...lite banan, välling...smakportioner! Inför fasta rutiner...det är nestintill magi detta med rutiner :!: :lol: Och ta bort nappen redan nu.

Men framförallt LÄS nu först så du får lite mer kött på benen :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, clart :wink: :D och välkommen, Amie :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Noahs mamma

Inlägg av Noahs mamma »

Tack Linda och clart för svar och tack Anna för en grym sida. Har hittat massor med svar sen Noah var bara några veckor (innan jag registrerade mig så jag kunde ställa egna frågor :D )

Jag har börjat med lite mat för jag vill just komma bort så mycket som möjligt från ersättningen. Noah är en riktig liten kräkmaskin och spyr nästan alltid kaskader när han har ätit, vilket kan kännas jobbigt om man sitter ute nånstans och matar honom (och som förmodligen är jobbigt även för honom).

Skulle då behöva lite hjälp med ett matschema för att kunna byta ut så många NAN2mål som möjligt under dagarna och bara köra det som nattslurk.

:arrow: Hur mycket behövs för att det ska vara ett riktigt mål? Han är som sagt 5 månader lite drygt och äter för tillfället 200ml/mål.

:arrow: Hur kan jag lägga upp hans måltider?
gröt
mat/dessert
gröt eller färska banan
mat/dessert
NAN2 som nattslurk
eller hur ska jag göra????

tacksam för alla svar jag kan få så vi kan komma igång ordentligt :P
Mamma till Noah f?dd 051218
Bild
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, nu är du tillbaks på Mat, mage och barnakropp :shock: :lol:

Skämt åsido, jag ser inget fel på ditt eget förslag. Fyra "mat"måltider och så nattslurk på det.

Vanligt är annars med välling på morgonen också, men det är ju inget måste.

Ett av grötmålen kunde vara riktig havregrynsgröt, alltså inte den söta pulvergröten. En smörklick och kanske en halv mosad banan i gröten gör den till en mättande orgie i njutning :wink: (Fast det tar några dagar säkert, så ha tålamod.)
Noahs mamma

Inlägg av Noahs mamma »

Tack igen Anna, då ska jag prova detta.
Har inte riktigt lärt mig att hitta här än :oops: , men det kommer - jag lovar :D
Mamma till Noah f?dd 051218
Bild
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Alla är vi barn i början och har inte en aning :shock: :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Amie / Noahs mamma! :D

Jag har svarat på dina matfrågor på "mat, mage..." om du vill/behöver så hojta vidare i din tråd där, så får du sömnråden här!

Kram!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"