Jag hoppas få lite hjälp här, för både bvc och mormor till min 4,5 månaders flicka menar på att jag ska genomföra 5-mm och jag vill inte utsätta henne för det! Har nu läst och funderat kring sova hela natten kur men hittar inte riktigt den problematik jag upplever nu. Lillan började sova 6-7 h sammahängande när hon var 1 månad, sedan har hon själv ökat på med fler timmar och från ca 2,5-3 månader sov hon 10 h, numera till och med 12 h.
Men så hände nåt (VAD?) för ca en vecka sedan alltså, och hon vägrar somna på kvällen. Vi har ej ändrat några rutiner, men hon började kinka och skulle inte sova på dagen till att börja med, iallfall inte utan att vagna och ändå sov hon inte särskilt länge. På kvällarna har jag ju märkt hur övertrött hon är, hon gnider sig i ögonen och visar tydligt att hon behöver sova, men hon kan inte komma till ro! Hon är flaskbarn f.ö, och efter badet har hon fått sista målet och somnat i min eller pappans famn tidigare - har vi gjort fel
Iallafall så har hon gått från att somna in vid halv åtta, senast halv nio, till att grina, kinka och gnälla och absolut inte vilja somna. Igårkväll var rekordet; 23,00
Kanske det är dags nu då? Att börja buffa och ramsa för att få henne att komma till ro
Hon använder napp, men har hittills somnat utan den till natten, och jag ser ju helst att den försvinner helt. Vi har inte så noga lagt upp något schema, utan följt henne från start, med mat och så, och det har fungerat rätt så väl, men nu, nu vet jag snart inte vart jag ska ta vägen om kvällarna, jag blir så grinig och trött själv, och ju argare jag blir desto gladare verkar hon
Dessutom behöver jag ju tid på dagen också för att pyssla med annat istället för att vagna henne hela den tid jag tycker hon ska sova!
Ska tillägga att hon började få fast föda som smakis/tillägg när hon var 3,5 mån, och att hon börjat kryphasa - kan utvecklingen ha nåt att göra med sömnstörningen
Jag behöver hur som helst råd om hur jag ska göra, ska jag köra en sova hela nattenkur- light dvs dagsschema med mat och sömn, och sen buffning till natten
(Det blev ett långt inlägg, tack för att du orkat läsa!
Mamma till 4,5 mån tösafia