2+2 är ju det som man ska sträva efter! Först en timmes matning (och skötning) och sedan 0,5-1 timmes passiv delaktighet (stämmer det? har läst lite olika tycker jag) och sedan ska det söta lilla barnet läggas vaken i vangen och sova i två timmar... Om han blir orolig vagnas han till ro, men han ska somna själv, eller hur? Och ett nattmål ska läggas in, men vilket brukar det vara man behåller? Är det 12-målet som man hoppar över då? Så att de sover typ 22-04 för att få 6 timmars sammanhängande sömn? Hur gör man då med ens kvällströtta lilla pojk som helst somnar för natten mellan 20 och 21? Han brukar vakna vid 1-tiden + vid 5-tiden och sedan sova till 6.30-7, vilket ju inte alls passar in i standardmodellen... Jag antar att jag ska hålla honom vaken längre på kvällarna, men när kan jag införa en tidigare nattning? Det verkar ju vara det som passar honom bäst, min lilla kvällströtter.
Standardmodellen en dryg månad gammal?
Standardmodellen en dryg månad gammal?
Jag har en äldre upplaga av Barnaboken, och ibland blir den lite rörig tycket jag... Och som tvåbarnsmor så har man inte alltid den tid och ork man skulle behöva för att kontrolläsa saker och ting
. Därför måste jag göra en liten avstämning här... Fram till nu har jag mest hängt med och det har funkat rätt bra, men vis av mina misstag med dottern inser jag att jag borde sätta igång standardmodellen!
2+2 är ju det som man ska sträva efter! Först en timmes matning (och skötning) och sedan 0,5-1 timmes passiv delaktighet (stämmer det? har läst lite olika tycker jag) och sedan ska det söta lilla barnet läggas vaken i vangen och sova i två timmar... Om han blir orolig vagnas han till ro, men han ska somna själv, eller hur? Och ett nattmål ska läggas in, men vilket brukar det vara man behåller? Är det 12-målet som man hoppar över då? Så att de sover typ 22-04 för att få 6 timmars sammanhängande sömn? Hur gör man då med ens kvällströtta lilla pojk som helst somnar för natten mellan 20 och 21? Han brukar vakna vid 1-tiden + vid 5-tiden och sedan sova till 6.30-7, vilket ju inte alls passar in i standardmodellen... Jag antar att jag ska hålla honom vaken längre på kvällarna, men när kan jag införa en tidigare nattning? Det verkar ju vara det som passar honom bäst, min lilla kvällströtter.
Sommarbebis -08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Låpt du lilla älsklingen sova natt 20.30 t ex. Med sex timmar natt blir det då lämpligt med ett kort nattmål 2.30. Sedan kan alla nöjda och glada sova vidare till morgonen, som jag tippar borde infalla vid 6.30.
Framöver, när det blir tal om 12 tim natt, kan du ha 19 - 7 t ex. Och alltså "bädda" så smått för det redan nu.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Oj nu blir jag förvirrad... Alltså är inte standardmodellen:
1. Mat (från bröst 1)
2. skötning, umgänge, lek
3. Mat (från bröst 2)
Detta tar cirka 1 1/2 - 2 timmar
4. sova 2 timmar
sedan börjar proceduren om igen
Är det så här (med matningen främst) eller är det olika beroende på ålder??? Enligt "Olivia" förstod jag det som det var en timmas matning och skötning och sedan lek och umgänge som gick över till två timmars sömn alltså inte mat igen från bröst två???
1. Mat (från bröst 1)
2. skötning, umgänge, lek
3. Mat (från bröst 2)
Detta tar cirka 1 1/2 - 2 timmar
4. sova 2 timmar
sedan börjar proceduren om igen
Är det så här (med matningen främst) eller är det olika beroende på ålder??? Enligt "Olivia" förstod jag det som det var en timmas matning och skötning och sedan lek och umgänge som gick över till två timmars sömn alltså inte mat igen från bröst två???
Karin och Edwin
-
Mamma til Isak f.30.03.06
Hei,
Ny forumist vågar seg på å svara...
Karin F: Ja, slik eg har forstått det er det du beskriv standardmodellen på nyfödt (til tre veckor), og etter det tek man all mat, skötning og samvär innom ein time og sidan 1/2 el 1 time med sosial delaktighet slik Olivia skriv. Eg fekk heller ikkje det med meg för etter altfor lang tid med nyfödt-modellen...
Ny forumist vågar seg på å svara...
Karin F: Ja, slik eg har forstått det er det du beskriv standardmodellen på nyfödt (til tre veckor), og etter det tek man all mat, skötning og samvär innom ein time og sidan 1/2 el 1 time med sosial delaktighet slik Olivia skriv. Eg fekk heller ikkje det med meg för etter altfor lang tid med nyfödt-modellen...
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så rörigt tycker jag nog inte det är. Från och med den egentliga födelsen vid ca tre veckors ålder förlänger man vakenperioderna med en halvtimme som ägnas åt passiv social delaktighet, varpå barnet läggs "medvetet", att somna självt. Vilket man inte kan göra med en nyfödd.
Då, från och med den egentliga födelsen, siktar man på principen 2-2, vilket förstås får modifieras här och där efter den rytm hos barnet man lärt sig urskilja.
Ätandet i och med månadsgränsen bör sedan klaras av inom en timme, med marginalkvart.
De allra flesta små barn är väldigt trötta på kvällskulan kring månadsgränsen och det kan vara en bra idé att låta natten börja vid 20, 21 redan, varpå följer sex timmars natt och så nattmål med omsomnande på det.
Redan vid två månader kan sedan natten ligga mellan kl 20 och 04, t ex, med omsomnande till morgonen.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022