Detta med sovandet nu igen!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
dryas

Detta med sovandet nu igen!!

Inlägg av dryas »

Ja det är ett dilemma detta!
Om jag testar och kör med standardmodellen så är det inga problem med den första delen, dvs med maten, umgänget osv! Men sen då han ska sova blir det struligare!
Som det är nu så sover han enbart hos mig! Har försökt smyga ned han i hans säng, men då vaknar han strax och tjuter! (han är 6 veckor).
Han kan sova i vagnen om vi är ute, men ibland kan jag få stann 2-3 gånger och amma innan han kommer till ro, trots att jag tycker jag trattat i han massor innan!
Dessutom är han så himmla tuttig och vill snutta på mig i tid och otid! Napp vill han inte ha, provat alla möjliga sorter!
Vill ju att han ska kunna somna själv! Har nu en vagn som jag köpt billigt för att ha endast inne (har 4 tr upp och orkade ej släpa utevagnen upp!!) Men om man då följt standarmodellen med första passet med mat osv och det är dags för att sova, ska jag då helt sonika lägga honom i vagnen och vagna? Har testat och han skriker sig nästan blå hur mycket jag än drar! =/
Då jag pratat med bvc om detta att han är så tuttig och svårsövd utan mig, kallade hon det att han ej kapat navelsträngen ännu och att det blir bättre! Men vågar man tro på det?! Han kanske vill bli buren och ligga till tutten jämt då istället då det är det han blir van!
Tycker detta är jättesvårt!! Kunde det ej följa med en manual för varje bebis! :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej dryas :D

Ja du, din historia låter ungefär som vår då Leia var yttepytteliten...(förutom amningen, Leia fick ersättning)

Vi hade läst lite i Barnaboken och "testade" Standardmodellen men se det fungerade ju inte alls :? :evil:

Vi tänkte att detta kunde nog inte passa Leia men alternativet att strunta i det var inte särskilt lockande det heller.

Gör INTE vårt misstag och lägg det hela åt sidan tills den dagen man helt enkelt inte orkar med snuttandet och kvartssovandet längre.

:arrow: Läs på :!: Igen, igen och igen. I Barnaboken och på forumet.

Ex:
:arrow: man "testar" inte standardmodellen, man GENOMFÖR :D
:arrow: man "smyger" inte ned barnet i sängen eller vagnen, man lägger lugnt ned det och vagnar vid behov
:arrow: man matar inte barnet till sömns (och här skulle jag vilja flika in nån klokhet :roll: men jag minns inte helt och fullt så jag hänvisar till Barnaboken istället :wink: :lol: )

Jag tycker att du skall lägga ned de envisa nappförsöken. Barnet klarar sig utmärkt utan :D

Gällande BVC:s navelsträngsteorier så kanske det ligger nåt i det (ingen aning) men vad hjälper det när barnet inte äter och sover som folk... :roll: :wink:

Grattis till ditt lilla barn och lycka till :!: :D
Senast redigerad av Nancy den lör 20 maj 2006, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. han "vill" inte mer än det DU visar honom :!: :D Tänk vilken lättnad det blev för oss (och för Leia) då vi insåg att det ju var vi föräldrar som skulle visa hur det går till i den här världen... :D ds.
dryas

Inlägg av dryas »

Men jag fattar inte detta med att vagna! Ska jag vagna och vagna fast han gallskriker och strunta i att ta upp? Tycker det verkar hemskt!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :wink: :D

:D Läs och lär, dryas :wink: :!:

Om barnet är sex veckor gammalt och du har följt Standardmodellens alla programpunkter under ca 2 timmars "mål", avslutat med passiv social delaktighet, och lägger honom att sova ca 2 tim, då gallskriker han inte.

Det vill säga - om han har fått tillräckligt med mat, i minst två, vanligen tre omgångar under målet med allt vad därtill hör, och om han har varit vaken hela vägen.

Om vagningstekniken kan du läsa i Verktygslådan här. Du ska kunna vagna honom tyst på två minuter.

Läs verkligen det Nancy skriver och bestäm dig för hur du vill ha det :!: Så som du vill ha det, så blir det, om du alltså genomför det.

Väljer du att lägga ledningen och därmed ansvaret på lilla älsklingen, kan du emotse problem. Svåra problem. Han orkar inte med att vara den som "bestämmer".

Det skulle nog inte du heller göra, om du vore född till en komplett okänd värld för sex veckor sedan.

Läs gärna om beduinlägret i "Det psykiska välbefinnandet" i Barnaboken, så tror jag du förstår :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
dryas

Inlägg av dryas »

Hej igen!
Testade att vagna igår och han tystnade, men började om då jag slutade trots att jag trodde han somnat! :roll: Ska jag då stå kvar och dra hela natten om så behövs? Men hur får man honom att sova i sin egen säng sen istället för vagnen?
Sen är han så tuttig att han gärna somnar då han äter! :shock:
dryas

Inlägg av dryas »

Hej igen!
Testade att vagna igår och han tystnade, men började om då jag slutade trots att jag trodde han somnat! :roll: Ska jag då stå kvar och dra hela natten om så behövs? Men hur får man honom att sova i sin egen säng sen istället för vagnen?
Sen är han så tuttig att han gärna somnar då han äter! :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Sluta "testa". Bestäm dig. Se mitt svar ovan. Små barn gör som vi lär dem :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
dryas

Inlägg av dryas »

Lät lite luddigt kanske men "testade"! Vagnade han till sömns idag och han somnade! :lol:
Men vad jag undrar är hur man får honom att sen sova i sin spjälsäng? Är det buffnings om gäller då?
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: du skall vagna lilla barnet lugn men inte till sömns. Vid behov upprepar du men om du verkligen tränat in vagningstekniken lovar jag att du inte behöver vagna hela natten.

Har du läst i "Verktygslådan" :?:

Annat tips är att läsa "Marie och Samuel -en mailkorrespondens", finns både i Barnaboken och här på forumet.

:arrow: ang. spjälsäng kan du vänta ett bra tag till med det om du vill. Vi lade Leia i spjälsängen först då hon var nästan 6 månader. Var dock uppmärksam på minsta tecken på att barnet riskerar att falla ur vagnen :!:

Vi buffade lite lätt de första kvällarna i spjälsängen men jag gissar att det var VÅR oro som behövde buffas och inte Leias...

Lycka till och lova att du läser på mer... :wink: :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"