8-månaders vill INTE sitta i vagnen längre

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

8-månaders vill INTE sitta i vagnen längre

Inlägg av Novas mamma »

Har fått ett litet problem.
Lillan vill inte sitta i vagnen längre utan försöker kravla sig ur eller blir jättearg :twisted:
Jag har en kombivagn, där jag fällt upp ryggstödet så at hon kan sitta och titta ut.
Hon får även en rolig leksak (som endast ges vid dessa tillfällen) samt en fullkornsskorpa.
Detta fungerar 5 min sedan vill hon inte sitta kvar utan vill att jag ska bära.
Då blir hon nöjd och glad och kan se bra omkring sig - dock är inte mamma lika glad då ryggen protesterar vilt.
Jag brukar bära henne i Babybjörn i affärerna ibland och det går bra men det skulle underlätta att ha henne i vagnen.
Antar att hon vill krypa runt själv , vilket inte är så praktiskt :?
Hur gör ni andra :?:
Ska jag låta protesterna gå över genom att låta henne sitta kvar?
Är det ett vanligt "problem" i den här åldern?
Obs - jag bär inte runt på henne hemma så hon är inte "van" att bli buren.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Vi har haft nästan exakt likadant med lilltjejen, från att ha älskat att sitta i vagnen o titta på promenader så ville hon bara ur och bli buren eller att jag skulle gå med henne o hålla i händerna, vilket vi gör ibland förstås men lite svårt när det är handling o dylikt på gång.

Ett litet tips som funkar för oss är att plocka saker från marken, är vi ute i skogen o promenerar så plockar jag upp kvistar/spännande stenar osv som hon får ha och utforska... det är jättepoppis och numera kan hon halvhänga ut från vagnen (har sele förstås) och skriker till när hon ser nåt på marken som hon vill ha... hmm problem uppstår ibland då det är hundbajspåsar o sånt som folk har slängt, men då får vi improvisera :lol:
Mamma till världens sötaste tjej född Juli-05 :heart:
SHN- kurad Januari -06
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Min lillprins Lo (och de äldre syskonen) har alla haft såna perioder där den egna upptäckarglädjen och lusten att använda sin kropp och andra erövrade förmågor är en längtan större än allt. :heart:
Det jag gjort är att ge dem tid! D.v.s att gå ut innan vi faktiskt måste iväg...Då finns det tid för lilla älsklingens upptäcksfärder! Jag färdas dock i den riktning vi ska, men "promenaden" är i den lillas takt. Inom en halvtimme "kroknar" lilla barnet och då är det inga problem att sitta i vagnen och se sig omkring :wink:

/Fjällmor
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej!

Min Daniella har oxå börjat protestera lite ibland när vi är ute. Det jag gör då är att jag vänder vagnen så att hon inte ser mig utan ser ut. Annars så liksom halvhänger hon ut över armstöden. Jag har fällbart handtag så det är lätt gjort. Eller så har man vagnen som vanligt och då brukar hon få "stå" mot ryggstödet, jättekul :D Det ser jätteroligt ut när hon frusta och skrattar åt alla hon ser :lol: Folk ler så trevligt då också :wink:

Daniella är inte framåtvänd hela tiden men vissa stunder. Hoppas det kan hjälpa din lilla!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Jo, jag tror nog problemet är att hon gärna vill ta sig fram själv.
Vill gärna krypa överallt och har av förklariga skäl svårt att vara still :roll:
Och vem vill då sitta i en vagn :?:
Hon har inte lärt sig att sitta ordentligt utan "ramlar då ihop i en hög efter en stund" så i vagnen sitter hon "halvlutande" bakåt så då blir det ju extra trist även om hon kan se ut bra.
Jag brukar låta henne krypa extra mycket hemma om jag vet att vi ska iväg men sedan åker jag bil till affären och det blir svårt att låta henne "upptäcka" själv när hon inte kan ta sig fram på annat sätt än krypa.
Är vi ute i naturen brukar hon få känna på gräset, stenarna och träden.
Jag kan också vända på min vagn - ska prova det nästa gång.
Tack för tips :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"