Hej alla föräldrar
Vi grubblar över hur vi ska komplettera barnvagnsförrådet sedan lillebror kommit till familjen. Vad är en sulky? När är det bra att använda en sådan?
Tack!
lillith och knattarna
Skillnad på sittvagn och sulky?
Skillnad på sittvagn och sulky?
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
En sulky är en enklare variant på vagn utan några "finesser". Inget fullt liggläge, inte så bra fjädring etc. Den passar bäst, tycker jag, till lite större barn som inte sover i vagnen. Eller som extravagn kanske. Lätt och smidig att fälla ihop och ta med sig, men inget vidare utrymme för kassar och väskor.
Det här är en variant på sulky http://194.103.47.10/Brio/Sverige/BRIO/ ... odID=36526
/ Sussi som haft 33 vagnar genom åren...
Det här är en variant på sulky http://194.103.47.10/Brio/Sverige/BRIO/ ... odID=36526
/ Sussi som haft 33 vagnar genom åren...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Beror kanske på hur mycket ni kommer att behöva promenera med vagn med båda samtidigt? Vår son är 3 och lillebror kommer snart. Vi kompletterar vår Teutonia Rocky med en ståbräda. Jag kommer att promenera till dagis och hämta/lämna och 3-åringen får chans att stå när han inte orkar gå. Vi har ännu inte promenerat hela vägen faktiskt, han orkar säkert men ståbrädan känns som ett krisalternativ, plus att lillebror kan disponera resten av vagnen och t ex sova i på lurarna.
Skulle jag promenera mer med bägge skulle jag nog köpa en begagnad syskonvagn där lillebror kan ligga i insats bredvid storebror som sitter.
Men som sagt - ståbräda får det bli för oss. Din stora är yngre, 2 år. Vad tror du om en beg syskonvagn?
Jag tänkte också investera i ett nytt babybjörn active sele att bära lillebror i vid behov. Hade ett med klassiskt snitt sist men tyckte att jag fick ont i axlarna rätt fort.
Varma hälsningar
Carin
Skulle jag promenera mer med bägge skulle jag nog köpa en begagnad syskonvagn där lillebror kan ligga i insats bredvid storebror som sitter.
Men som sagt - ståbräda får det bli för oss. Din stora är yngre, 2 år. Vad tror du om en beg syskonvagn?
Jag tänkte också investera i ett nytt babybjörn active sele att bära lillebror i vid behov. Hade ett med klassiskt snitt sist men tyckte att jag fick ont i axlarna rätt fort.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Då måste jag slå ett slag för bärsjalcarin73 skrev:Jag tänkte också investera i ett nytt babybjörn active sele att bära lillebror i vid behov. Hade ett med klassiskt snitt sist men tyckte att jag fick ont i axlarna rätt fort.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
-
Katarina-Mamma duracell
- Kontakt:
Bärsjal??
var får man tag i en sån? är de dyra? Har inte haft bärsele alls till lilla damen, då jag fick så ont i ryggen av vår babybjörn. Men nu skulle det vara bra med ett alternativ att ha i sulkyväskan när storebror ibland somnar både här och där, (lättareatt bära en ettåring än en fyraåring) så att jag kan få med mig även sovande storebror utan att behöva släpa stora tvillingvagnen utifall att.
var får man tag i en sån? är de dyra? Har inte haft bärsele alls till lilla damen, då jag fick så ont i ryggen av vår babybjörn. Men nu skulle det vara bra med ett alternativ att ha i sulkyväskan när storebror ibland somnar både här och där, (lättareatt bära en ettåring än en fyraåring) så att jag kan få med mig även sovande storebror utan att behöva släpa stora tvillingvagnen utifall att.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Finns i olika prisklasser och varianter! Jag kan också varmt rekomendera bärsjal, skulle inte klara mig utan!
Läs mer här: http://www.sjalbarn.se
Där finns länkar till olika säljare av bärsjalar och på forumet kan du läsa mer om olika typer av sjalar. Dessutom arrangeras landet runt olika bärsjalsträffar som alla är välkomna till där man kan få prova sjalar och lära sig knyta på olika sätt!
Läs mer här: http://www.sjalbarn.se
Där finns länkar till olika säljare av bärsjalar och på forumet kan du läsa mer om olika typer av sjalar. Dessutom arrangeras landet runt olika bärsjalsträffar som alla är välkomna till där man kan få prova sjalar och lära sig knyta på olika sätt!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Ja, bärsjal är väldigt praktiskt att bära i. Jag fick ärva en Didymos av min svägerska i Tyskland. Den var rätt kort men väldigt bra. Det gör inte alls ont i axlarna som med en Babybjörn. Det finns ju andra selar också, tex Ergo. Har provat en kompis och de är också väldigt sköna. Men det finns nog mer information om det på sjalbarn antar jag.
Lycka till i djungeln!

Lycka till i djungeln!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.