sova tillsammans borta

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Filippa

sova tillsammans borta

Inlägg av Filippa »

Hej!

Har en liten fundering inför sommarens eventuella resor. Kan man sova i samma rum som den lilla om man är borta och det bara erbjuds ett rum. För mig känns det svårt när man är så van att här hemma lägga in henne i ett mörkt rum alldeles själv. :?
Min mans bror har en sommarstuga med gäststuga som vi erbjudits och den har bara ett rum. Det känns som det vore synd att missa en sådan rolig kusinträff i sommarstugan. Några kloka råd :?:
Hälsningar Annie
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
inger
Kontakt:

I Sverige

Inlägg av inger »

I Sverige är vi otroligt bortskämda. Hur många i världen har mer än ett rum åt sig själva och isn familj :shock: .Eget rum åt en ungskrutt ens i tankevärlden existerar inte. Fruktansvärt tokigt :shock: .
Självklart ska ni åka. Ni ska leva era liv i en attityd av självklarhet och göra sånt som ni gjorde innan ni fick barn.
Jag och min familj får minsann aldrig mer än ett rum för oss själva när vi besöker folk. Vi umgås ju inte heller med palatsfolket. :lol:
Se till att rummet är mörkt och svalt. Kolla att där finns mörkläggningsgardin. Natta barnet i en attityd av självklarhet. Ungen lägger sig väl före er.
Gör ingen stor sak av det! Varken av er eller av ert barns sömn.
Det tråkigaste med sådana här övernattningar hos släkt och vänner är väl att ens eget samliv blir lite lidande har jag tyckt. :(
Men om man inte är fullt så pryda som jag och min man kan man säkert få till det på något sätt. :D
Lycka till. :D
Filippa

sova tillsammans borta

Inlägg av Filippa »

Hej och tack för ditt svar.
Det var väl ungefär i dom banorna jag hade tänkt men eftersom vi fegade förra sommaren när hon var nykurad så har vi liksom inte vanan inne.
Nu ska vi odla självklar attityd och åka iväg.
Tack :D
Annie
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Vad härligt det låter med stuga och kusiner!

Vi har rest en hel del med vår lilla flicka, sovit i samma rum, och har bara positiva erfarenheter av det. Det främsta är att alla nya intryck ger underbart djup sömn och det har aldrig någonsin varit några problem att sova borta (i egen resesäng, som vi haft med, i och för sig).

Ett liiiitet aber har dock varit att hon ju blivit vansinnigt bortskämd med tyst och lugn på natten med sitt egna rum hemma! Mamma och pappa som kanske tagit ett par glas vin och trott att de kan ligga och läsa och kanske prata lite innan de släcker har fått sällskap i form av nyfiken liten (oavsett ålder) som vill vara med på festen. Då får man genast släcka och sluta andas (helst) och bete sig som att hon måste ha sett i syne; nu är det ju natt och alla sover. Vilka förrädare vi känt oss som :shock: :!:

Mitt råd är alltså att ni ställer in er på att smyga in i rummet och inte läsa i sängen, om ni inte har mörkläggningsmöjligheter för just hennes del av rummet. Men det funkar ju alldeles utmärkt att "göra natt" utanför, och gå in och lägga sig utan att störa.

Ha så kul!
Lisa
PS

Inlägg av PS »

Hej!

Hoppas nu varit i stugan nu och allt har gått bra!
Jag vill inte skrämma, men måste berätta att för oss har det inte gått sådär jättebra på resor. Jag tänker inte sluta och tycker inte ni skall avstå heller, men planera noga! De gånger jag mörklagt supernoga - inte alltid så lätt - har det fungerat bra. Nattningen är det sällan problem med, det är tidiga uppvak som ställer till det mest. Jobbigt om man delar lägenhet, då har i alla fall jag ursvårt att behålla attityden och ramsa och vänta ut.
Det positiva är att det går ganska snabbt att styra upp det hela igen när man kommit hem, har fått göra minikurer.
Vill också tillägga att skrutten är en mycket Säker Sovare hemma, och vi delar rum här också. Dock har vi det becksvart.
Mamma till pojke född i februari 2005
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "