Tar 1,5 h på sig att somna på kvällen! Hj&a

Skriv svar
Hannapanna

Tar 1,5 h på sig att somna på kvällen! Hj&a

Inlägg av Hannapanna »

Hej!
Min dotter, snart 22 mån, har nu en längre tid fått för sig att man ska vara vaken i 1,5h innan man somnar. Vilket innebär att hon är trött efter middagsluren. Ibland riktigt grinig... Tanken är 12h natt (19.30- 07.30) och 1,5h lur (12.00- 13.30).

Funderade på om det berodde på att det är för ljust i rummet men hon sover ju som en klocka på dagen utan nedsläckning.

Kan tänka mig att en stor del av problemet är att vi bor så trångt. I en etta... Sovrum, barnkammare, vardagsrum i ett... Hennes säng är avskärmad med vikskärm och nu med ljusets inträde ett lakan runt hörnet. Kan inte få det mörkare. Men vissa kvällar vill man ju titta på Tv och då är vi ju där och "stör", som hon i o f s är van vid.

Har nu senaste veckan lagt henne lite tidigare i hopp om att hon ska somna snabbare men nä! Fortfarande 1,5h snurr och snack och ibland bajsblöja...

Vi kan inte ändra boendet men är det någon som har en ide eller tips på hur vi kan få henne att somna lite tidigare vore jag jätteglad! Jag vet inte vad jag ska göra. Det är ju inte roligt för henne att var trött heller vilket hon tydligt är vissa dagar. Jag låter henne inte sova längre på morgon eller luren utan håller schemat.

Hannapanna
Mamma till Ylva, född 26 juli 2004 och Isak, född 19 juli 2006.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Oj, har ingen egen erfarenhet av så stora barn :D Men ska försöka hjälpa ändå..
Hur sover hon :?: Alltså hur ser schemat ut :?:
Min första tanke är nämligen att hon kanske vuxit på sig och behöver sova lite mindre på dagen (alla barn följer inte AWs riktlinjer om antal h sömn och antal sovpass på pricken,vissa är tidigare (min son tex) och andra är säkert senare). Eller så behöver du lägga middagssömnen tidigare :?: Men skriv gärna hur schemat ser utjust nu, då tror jag fler här inne kan hjälpa dig!
*kram*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Okej. Hon sover bra på natten. Någongång ibland vaknar hon och då räcker det oftast med att ramsa. Dagtid sover hon jättebra.

Schema:

07.30 vakna, sedan frukost
11.00 lunch
12.00-13.30 sova middag
15.00 mellis
18.00 middag
19.30 välling o sova, helst...

I och med att hon inte får ta igen sömnen på dagarna märker jag att hon är SÅÅ grinig när hon ska upp efter middagsluren. Jag tror att hon egentligen behöver sina 13,5h ca. Åtminstonde mer än sina nuvarande 11 -11,5h... Hon har ända från början sovit mycket. Visst, det ändrar sig säkert men det känns inte så just nu i alla fall...

Hannapanna
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Är det ingen som har någon liten idé? :cry:
Flytta kan vi inte göra ännu...
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Jag flyttade över frågan till Kurbarnens hjälpforum för äldre barn. Fick lite svar där om någon vill läsa vidare.

:D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"