Tips på utelekar/sysselsättningar!?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Gäst

Tips på utelekar/sysselsättningar!?

Inlägg av Gäst »

Hej på er,

den här frågan rör bara delvis "barnasaker", men tycker ändå att den passar bäst här...

Vi bor på landet. Här finns inga andra ungar och inga lekplatser och storebror (3,5 år) börjar få lite trist när vi är ute. Han klagar och vill att vi skall leka tillsammans (kurragörra, pirater, "utflykt"). Jag är inte så road av fantasilekar och dessutom måste jag ägna mig mycket åt lillsyrran då tomten är full av faror (stentrappor, stup, brygga, strand...).

Har ni tips på lekar/sysselsättningar?

Såg på dagis idag att barnen byggde "banor"/backar av gamla trälister ("v-formade"). I dem rullade de kulor. De (barnen alltså) hade jättekul! Tänkte försöka någon variant på det här hemma. Har ni fler tips!?

/Pea
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

:arrow: Egen täppa! \:D/
I den åldern älskar de flesta barn att se saker växa :heart: och det räcker med så lite...
:idea: en liten hörna av tomten som är "hans ansvar"
:idea: satsa på fröer som gror snabbt :!: så det händer saker varje dag. Det finns flera "barnvänliga" fröpåsar i handeln. Rosenbönor är jätteskoj!
:idea: förgro i vanlig stor kruka (de små miniväxthus som finns i handeln är svåra att hantera för så små knubbiga barnahänder)
:idea: tryck ner några potatisar och vattna, pyssla om jorden etc. i väntan på fröplantorna... vattna när det regnar är skoj!!!
:idea: på ett par dagar har fröerna grott, och måste ju då studeras och pysslas om, något han troligen klarar alldeles förträffligt på egen hand :wink: med uppmuntran och glada tillrop..

Njut sen omsorger, filosofiska tankar, smakprov (även om ogräset hamnade i salladen mmmm... :roll: :lol: ) och barnas innerliga glädje över Moder Naturs vackra gåvor! :heart:

Jag har gjort detta med barn från ett års ålder och vilken njutning det är!

Storkramen
/Fjällmor
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Min son är 3,5 år och han har en egen byggarhörna hos farfar, och det är hans favvoställe. Där har han skruvar, spikar, hammare tänger ja alltsom en liten byggare behöver,även en liten såg (mamma biterpå naglarna var gång)som hanterar riktigt bra.
Sen finns ju förståss lekstuga, den kan man använda till mycket, bor ni så ni har tillgång till lite skog om inte er egen, be omlov förståss.... gör en enkel hinderbana, med lianer (hängande rep), balansgång, klättra över, krypa under, apbro (två rep uppspända mellan två träd som man kan gå på det undre repet och hålla i sig i det övre. bra balansträning) , alltid lika kul.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ta ut en "inomhussyssla"... STORT pappersark och vattenfärger tex. Jättehärligt att få breda ut sig och inte vara orolig för att spilla!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jo! :D

Säger som K-ina:
Vattenfärger! Gärna på staffli i regnet... Jätteskoj! :lol: :lol: :lol:

/Fjällmor
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Ja!!! eller så köper man fingerfärg och stort papper, gärna måla som nakenprutt, så man kan måla både sig själv och papper brukar vara kul:)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vilka bra tips! Stoooort tack!

/Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ger ett tips själv också, som jag kom på idag: griffeltavlekritor! Ungarna fick, till sins stora förtjusning, dekorera markstenen på gårdsplanan idag.

/Pea
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej igen! :D

en tanke slog mig idag då jag såg barna leka..koja!

världens enklaste och roligaste juh :!:
man måste:
:arrow: planera
:arrow: hämta material
:arrow: bygga
:arrow: låna verktyg
:arrow: bygga lite till :wink:
:arrow: inspektera
:arrow: fixa inredning
:arrow: laga något som brakat
:arrow: bygga ut! :shock: :lol:

och så vidare i all oändlighet, en hel barna sommar...och några till! \:D/

/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Vilka bra tips! Maja, 2 år, roar sig med att hjälpa till med vattning av det som ska vattnas utomhus, kratta, gräva, så fröer osv. Hon leker ju inte "lekar" i den bemärkelsen ännu, men oj vilka bra tips som sagt. Det där med vattenfärg utomhus, det tar vi och testar på en gång. :D

Katarina-Mamma Duracell: "Nakenprutt" hade jag aldrig hört. Vi kör med "Nakenfis". (Helt ointressant information, tyckte bara att nakenprutt lät så sött...)

:D Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ottilia skrev:Katarina-Mamma Duracell: "Nakenprutt" hade jag aldrig hört. Vi kör med "Nakenfis". (Helt ointressant information, tyckte bara att nakenprutt lät så sött...)
Nakenprutt är ordet även i detta hus! :lol: :lol: :lol:

/Fjällmor
Nian

Vara ansvarig

Inlägg av Nian »

Hej Pea,
Jag tror att du skulle kunna ge honom ansvaret for en eller ett par sysslor som bara han far ha hand om.
Nar min flicka var tva ar var hon 'ensam ansvarig' for att rulla ihop alla trasmattor och bara dem till ytterdorren nar jag skulle stada. Hon var helt overtygad om att om inte hon gjorde det skulle inte jag 'klara mig'. Detta blev jag inspirerad till av Barnaboken.

Om ni ar ute att han kan ha hand om sant som att kolla nivan i en regnvattentunna och tomma vid behov, ta bort ogras i lagom omfattning, kolla och tomma brevladan, plocka bort lov/kottar sa de inte fastnar i grasklipparen, sopa (med egen borste), kratta (egen), smorja saker som gnisslar, sandpappra utemoblerna, knipsa grenar pa buskar och trad osv osv.
Vips har ni en egen liten vaktmastare som sager till er nar det ska goras nanting ute.

For att det ska kannas att det ar 'pa riktigt' behover han saklart ett par snickarbyxor eller ett litet vektygsbalte, handskar och en sarskild keps kanske. Sen gar han nog glatt till 'jobbet' och du kan dona med den lilla medan han sysselsatter sig sjalv. Jag tycker foraldrar ska vara foraldrar och inte sina barns kompisar.

Lycka till!
kerstin

Inlägg av kerstin »

Ehh ...skulle lägga till en sak och så poff...sorry :oops: :oops:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"