Vi-vill-krypa!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Gäst

Vi-vill-krypa!

Inlägg av Gäst »

HHHnnnghhh... åååhejjj upp på knäna.. :D oooch så kanar vi bakåt... hhhhhnnnnnnNNNNNNNGGGGHHH oooch så UPP på knäna och FOMP ner på magen... och så ler man mot mamma mellan varven.. :D :lol: och hhhhhnnnggiaaarrghhh... upp på knäna! Och pladask ner på mage!

Hur orkar människan? :shock: Hela dagen lång? :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vi vill OCKSÅ krypa :!: Vi ålar, ställer oss på alla fyra, hm... lyfta ena armen och testa balansen eller peta lite på blomkrukan... varför inte placera fötterna framför varandra à la tomtesteg... kanske försöka sitta lite med ena benet käckt under rumpan...

Ååh vad vi jobbar men det verkar stört omöjligt att komma framåt på detta vis... #-o

Hur man orkar :?: Tja, kanske pga att man är stor och vill, vill, VILL hitta sätt att ta sig fram i denna värld :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alla försök leder till något. 8) Som Edison sade: jag har inte misslyckats 2000 gånger. Jag har uptäckt 2000 sätt som inte leder till en glödlampa. Eller hur det nu var... :lol: :lol: :lol:
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Päivi: Det där är något som jag måste ta och skriva upp och sätta på kylskåpet!
Lillälsklingen här håller också på och försöker och försöker och försöker... är inte still en minut! Men kryper - det gör han inte än! Men än sen - det är ju "vägen, som är mödan värd"! :lol:

Nu gäller det bara att applicera detta på sig själv. Gammeltanten här ska nämligen ta körkort. Men är lite dålig på att ta egna misslyckanden :(
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Gäst

Inlägg av Gäst »

NU halkar vi - hej och hå - :roll: jag tog körkort vid 28 års ålder... lycka till! :wink:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

oj då. själv tyckte jag att jag var sen med mitt körkort vid 22 :)
Våt tjej har insett att det där med att krypa på knä det gör vi när vi finpromenerar, vill man ha racerfart så tar man mage och haka till hjälp. Däremot har kom upptäckt att hej...om man tar tag i något så kommer man upp på knä,,, och håller man i mamma eller pappa, så kommer man upp på fötter. JÅTTESKOJ! Däremot är det inte lika kul att sättas ned på rumpan igen :(
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Ta av strumpor och byxor så är det enklare för dem! Då får de fäste när den svettiga huden klibbar mot golvet och kanar inte iväg :thumbsup: !
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaså - nu ska man ta av kläderna? :-k Innan när han lärde sig åla på mage så skulle han ju ha kläder på sig - så hur gör man ifall gossen både ålar och tar sig upp i krypställning? Igår ser ni, svajade han i krypställning i säkert fem eller sex sekunder innan han landade på mage! :heart: Ska nu göra som Mammuten säger efter ensamleken! :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Lurigt det där med kläder och kryp... I Domans bok anser de att barnet skall ha enbart blöja och kortärmad tröja inomhus så länge det inte kryper. Kallt tycker jag... Jag har gjort så att jag vikt upp ärmar och ben istället samt haft bara fötter eller sockar med halkisar på.

När barnet kryper förordar de däremot både byxor och strumpor för att skydda ben och fötter... :? :-k

Men då halkar ju lilla barnet tillbaks på mage igen :!: #-o
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :lol:

jag gjorde precis som det stod i Domans bok ( och som Hege också skrev i den långa tråden om magläge) Dvs vid ålning inga sockar, vid krypning både byxor och strumpor. Jag fuskade dock med ålningen, då jag hade byxor på Vega ( våra golv är ganska kalla) precis som nancy skriver ska de egentligen bara ha kort tröja och blöja.

Tydligen använder barnet fötterna på ett annat sätt då de kryper, så sockar skyddar de små fötterna. Krypning sliter ju en del på knäna också, måste kännas skönt med skydd.

Vega övergck gradvis från ålning till krypning. Först stod hon och gungade på alla fyra, sedan tog hon några försiktiga steg framåt. Så fort hon skulle någonstans lade hon sig platt på mage och ålade iväg. Efter ca två veckor av växlevis ålning och krypning övergick hon till att enbart krypa. Nu har hon krypit i tre månader- och jag är otålig på om hon inte ska börja gå snart...( aldrig är man nöjd :? :oops: :wink: )

kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag tog på sockar när jag märkte att hon kröp mer än vad hon ålade.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
nina80

Inlägg av nina80 »

Jag köpte faktiskt ett par strumpbyxor med halkskydd på rumpan, knäna och under fötterna och så står det kryp på rumpan och under fötterna. Då slipper hon bli kall om föttern och knäna i början när hon började krypa, men nu kan hon ju krypa med alla olika kläder. Det jobbiga nu är att hon ställer sig upp mot allt och då får hon inte ha hala strumpor på sig så att hon halkar iväg.
Strumpbyxorna var ju lite onödigt dyra (nästan 200 kr) och man borde ju kunna göra egna sådana, men jag kostade på mig dem. Köpte dem från PippiLotta på nätet.
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"