Hej!
Nu är det tredje natten vi kör kuren på vår 8-månaders. Har lite frågor.
I kväll (tredje kvällen) tog det 1 timme innan hon somnade. Igår tog det 20 min och i förrgår 30 minuter. Trodde att det skulle gå fortare och fortare, inte tvärtom? När hon ställer sig i sängen ska man fortfarande bara ramsa eller ska man gå in och lägga ner henne först? Hur ska man göra på dagen? Vi har lagt henne i sängen som vanligt men utan att mörklägga samt ramsat utan ordet natt. Har hittills tagit ca 30 min att få henne att somna på dagen. Ska man ramsa även på dagen eller ej? Ska tillägga att vi fortfarande buffar både på natten och på dagen. Hon blir ibland helt hysterisk och då känns det som att vi måste buffa, eller? Räcker med att buffa 2 sek så blir hon lugn, men så fort vi slutar buffa så börjar hon skrika igen.
Mitt i kuren, behöver lite support.
Hej!
Vad skönt det ska bli att snart få sova hela nätterna va?
Shn-kuren är en kur med framsteg och baksteg. Ni gjorde framsteg, och så kom det ett litet baksteg, det är fullt normalt!
KAN hon lägga sig ner själv? Eller vet hon bara hur man ställer sig sig upp, men inte hur man kommer ner i liggande igen?
Kan hon själv, ska du låta det vara, och överlåta det åt henne.
Kan hon inte själv, ska du avvakta tills hon är ledsen och "ber om hjälp".
Det hör du på tonfallet, mer snyftande. Då går du in och lägger snabbt tillrätta på magen, ramsar och går ut igen. Inte tveka det minsta, såhär är det, och det får hon ta!
Många kör med en "dagsramsa" har jag sett, utan ordet natt, precis som ni gör.
Nu har det gått några dagar och nätter, och då är det meningen att ramsan ska ta över helt.
Visst kan du buffa om det bara tar ett par sekunder, och det är DÅ i det lugna läget, du ramsar till, och går ut.
Sedan lyssnar du, och ramsar från dörren. I tonfall med vad hon själv "säger". Högt och bestämt vid "arga" gråt, mjukare, vid ledsna gråt.
Och så bekräftelseramsan, förstås.
Jag antar att ni
Oj nu kommer åskan, måste sluta!!!!
anna
Vad skönt det ska bli att snart få sova hela nätterna va?
Shn-kuren är en kur med framsteg och baksteg. Ni gjorde framsteg, och så kom det ett litet baksteg, det är fullt normalt!
KAN hon lägga sig ner själv? Eller vet hon bara hur man ställer sig sig upp, men inte hur man kommer ner i liggande igen?
Kan hon själv, ska du låta det vara, och överlåta det åt henne.
Kan hon inte själv, ska du avvakta tills hon är ledsen och "ber om hjälp".
Det hör du på tonfallet, mer snyftande. Då går du in och lägger snabbt tillrätta på magen, ramsar och går ut igen. Inte tveka det minsta, såhär är det, och det får hon ta!
Många kör med en "dagsramsa" har jag sett, utan ordet natt, precis som ni gör.
Nu har det gått några dagar och nätter, och då är det meningen att ramsan ska ta över helt.
Visst kan du buffa om det bara tar ett par sekunder, och det är DÅ i det lugna läget, du ramsar till, och går ut.
Sedan lyssnar du, och ramsar från dörren. I tonfall med vad hon själv "säger". Högt och bestämt vid "arga" gråt, mjukare, vid ledsna gråt.
Och så bekräftelseramsan, förstås.
Jag antar att ni
Oj nu kommer åskan, måste sluta!!!!
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej!
Förlåt för mitt snabba avbrott, det måste verkat som jag var helt knäpp...
Plötsligt blixtrade det hej vilt!
Sambon var dessutom ute på promenad och åskan slog ner i ett träd precis bredvid honom
Nåväl...Min mening jag avslutade mitt i skulle vara såhär:
Jag antar att ni följer schema på dagen med fasta tider för mat och sovning?
Ni ska alltså INTE buffa mer nu, på varken natten, eller dagen, MÖJLIGTVIS då bara som ett sekundsnabbt besked precis vid läggningen.
Lycka till i natt!
kram anna
Förlåt för mitt snabba avbrott, det måste verkat som jag var helt knäpp...
Plötsligt blixtrade det hej vilt!
Sambon var dessutom ute på promenad och åskan slog ner i ett träd precis bredvid honom
Nåväl...Min mening jag avslutade mitt i skulle vara såhär:
Jag antar att ni följer schema på dagen med fasta tider för mat och sovning?
Ni ska alltså INTE buffa mer nu, på varken natten, eller dagen, MÖJLIGTVIS då bara som ett sekundsnabbt besked precis vid läggningen.
Lycka till i natt!
kram anna
Tack för svar! Riktigt oväder idag. Skönt att vara inne 
Hon kan lägga sig ner själv, så vi får väl hålla ut, men det är ju klart svårare att komma till ro när man står upp.
Idag på dagen lyssnade hon inte alls på ramsan. Blir ingen skillnad alls på skriket när vi ramsar, men tvärtyst när vi buffar...Tog 40 min att somna på dagen. Men när hon nu skulle sova natt gick det på 10 min.... Hoppas det fortsätter så.
Vi följer schema på dagen, med mat och sovning.
Vad gör man när man inte får någon respons alls på ramsan och inte ska buffa? Vill ju att hon ska komma till ro och somna nöjd, inte gråtandes?
Är det alltså bara att fortsätta ramsa?
Hon kan lägga sig ner själv, så vi får väl hålla ut, men det är ju klart svårare att komma till ro när man står upp.
Idag på dagen lyssnade hon inte alls på ramsan. Blir ingen skillnad alls på skriket när vi ramsar, men tvärtyst när vi buffar...Tog 40 min att somna på dagen. Men när hon nu skulle sova natt gick det på 10 min.... Hoppas det fortsätter så.
Vi följer schema på dagen, med mat och sovning.
Vad gör man när man inte får någon respons alls på ramsan och inte ska buffa? Vill ju att hon ska komma till ro och somna nöjd, inte gråtandes?
Är det alltså bara att fortsätta ramsa?
Hej!
Hur ser schemat ut? Vilka tider kör ni?
Hur många gånger sover hon per dag?
Har ni haft schema från början, eller har ni infört det nyligen?
Äter hon bra på dagarna?
Hur har hon sovit på nätterna och dagarna i sitt liv?
(dåligt förmodligen eftersom ni kör kuren?)
Vaknar hon många gånger per natt?
Respons på ramsan får du genom att ta i ordentligt med rösten,
öva magstödet.
Har hon strulat hela livet (?) och ni kanske lyft upp, burit omkring,
matat i natten (jag vet ju inte hur det varit innan) så TAR det ett tag innan poletten trillar ner för de små liven.
Här kommer något nytt, klart dom protesterar.
Det är bara att vara enträgen, och kämpa på, med ramsan och inget annat! Det är er uppgift att ta ledningen och jaga ut vargarna.
Grattis till nattningen idag! 10 minuter bara! Framsteg!!
Ni är jätteduktiga!
Hoppas det går bra i natt!
kram anna
Hur ser schemat ut? Vilka tider kör ni?
Hur många gånger sover hon per dag?
Har ni haft schema från början, eller har ni infört det nyligen?
Äter hon bra på dagarna?
Hur har hon sovit på nätterna och dagarna i sitt liv?
(dåligt förmodligen eftersom ni kör kuren?)
Vaknar hon många gånger per natt?
Respons på ramsan får du genom att ta i ordentligt med rösten,
öva magstödet.
Har hon strulat hela livet (?) och ni kanske lyft upp, burit omkring,
matat i natten (jag vet ju inte hur det varit innan) så TAR det ett tag innan poletten trillar ner för de små liven.
Här kommer något nytt, klart dom protesterar.
Det är bara att vara enträgen, och kämpa på, med ramsan och inget annat! Det är er uppgift att ta ledningen och jaga ut vargarna.
Grattis till nattningen idag! 10 minuter bara! Framsteg!!
Ni är jätteduktiga!
Hoppas det går bra i natt!
kram anna
Som anna skriver: ramsan ska vara rejäl. Upprepa den x 8 om det krävs för att få henne lugn. Ramsa - gå därifrån och gör nåt annat - ramsa igen - gå därifrån... Låt det vara ett växelspel, stanna inte utanför hennes dörr. Vi har gjort misstaget ibland att överkoncentrera oss på honom och då fattar han att vi står därutanför och lyssnar.
Lycka till, jag tycker att ni är jätteduktiga. 10 minuters nattande är jättebra!
Lycka till, jag tycker att ni är jätteduktiga. 10 minuters nattande är jättebra!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".