Hej!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med ett schema till min dotter som är 10 månader? Som det är nu så ser det ungefär ut så här:
07:00 God morgon (vaknar ca 05:00-06:00 och är JÄTTTEPIGG)
08:00 Frukost
09:00 Sova 1,5h
12:00 Lunch
14:00 Sova 1h
15:00 Mellis
18:00 Middag
19:00 God Natt, Välling
Jag har så svårt att få henne att sova 12h på natten. Tycker ni att jag ska ändra på något under dagen? När ska man ändra från två dagslurar till en?
10 månader
hm, är hon kurad och i så fall när? Vad gör du när hon vaknar tidigt? Ramsar? Buffar? Tar upp?
När min son vaknar för tidigt har det oftast räckt med ramsa för omsomning (heter det så?)
men uner lite mer jobbiga perioder har vi behövt solfjädra osv. Det kan te x vara efter en ssjukdom som morgonsömnen strulat. Men mha verktygen har det löst sig (plus lite tålamod och attityd)
Jag har för mig att sonensn schema vid den åldern såg ut såhär (endast sömnen det andra minns jag inte=
6.30 morgon
9.15-10.45 sova
14-14.45 sova
19 natt
Kanske minns fel men det är iallfalla helt klart att det var en längre lur på fm och att han sov två ggr.
När han v ar ett år la viu om till en lur mitt på dagen pch det efter att det i över en veckas tid var i princip omöjligt att få honom att somna p åfm!!
När min son vaknar för tidigt har det oftast räckt med ramsa för omsomning (heter det så?)
Jag har för mig att sonensn schema vid den åldern såg ut såhär (endast sömnen det andra minns jag inte=
6.30 morgon
9.15-10.45 sova
14-14.45 sova
19 natt
Kanske minns fel men det är iallfalla helt klart att det var en längre lur på fm och att han sov två ggr.
När han v ar ett år la viu om till en lur mitt på dagen pch det efter att det i över en veckas tid var i princip omöjligt att få honom att somna p åfm!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
-
Pia Pojkmamma
Hej Hojkan och br!
Angående en eller två lurar läste jag igår en del trådar i ämnet. Gå via "search" och sök på "en AND lur", så hittar du åtminstone en del. Det finns också en Poll i ämnet. Folk har svarat på när deras småttingar har börjat sova en lur per dag. Det vanligaste är väl att man ändrar till en lur kring ettårsdagen. Då hamnar den luren lite senare, t.ex. kl 12-13.30 (eller 14).
Några funderingar:
Eftermiddagsluren kan skäras ned till 45 minuter (eller ev. bara 20 min.)
Ha svalt och MÖRKT i rummet hela natten och tunn pyjamas. Vi har bytt till skjorta och småbyxor nu då det är plusgrader ute.
Det finns en hel del skrivet om tidiga morgnar här på forumet. Läs!
Lycka till och skriv gärna om fortsättningen
!
Angående en eller två lurar läste jag igår en del trådar i ämnet. Gå via "search" och sök på "en AND lur", så hittar du åtminstone en del. Det finns också en Poll i ämnet. Folk har svarat på när deras småttingar har börjat sova en lur per dag. Det vanligaste är väl att man ändrar till en lur kring ettårsdagen. Då hamnar den luren lite senare, t.ex. kl 12-13.30 (eller 14).
Några funderingar:
Lycka till och skriv gärna om fortsättningen
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
och moster till en lady född -09.