välling eller inte?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
aahlinder

välling eller inte?

Inlägg av aahlinder »

Jag har två killar på 3½ och 1 år. Vi har en smärre konflikt när det gäller välling. Det är så att den stora killen har varit utan blöja i ett år, men kissar på sig i mängder om han äter välling. Nu vill han ju förstås ha välling eftersom lillebror får välling. Jag tycker att det känns fånigt att neka honom eftersom det är nyttigt, men samtidigt känns det ohållbart med detta kissande. Vi försöker förebygga genom att ta honom på toaletten flera ggr på natten och på morgonen, men det räcker ändå inte. Hur ska jag förhålla mig till detta? Låta honom äta välling och ta smällen med allt kiss eller förbjuda välling och ta konflikten (som handlar om att han vill ha det som lillebror har)? Kanske en banal fråga, men jag vill ändå ha lite input från någon...
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jag skulle nog införskaffa ett gäng med plastade frottelakan att lägga som skydd för madrassen, och låta storebror dricka välling. och sedan ha storebror att hjälpa till att ladda tvättmaskinen var gång de kissevåta lakanen ska tvättas, och poängtera hur duktig han är som hjälper till att tvätta sina lakan. och på kvällen fråga, är du kissnödig? du kommer ihåg att man ropar på mamma/ går på toa när man blir kissnödig även på natten.

vår lillkille slutade kissa på sig efter två blöta nätter och har nu varit blöjfri i 1.5år.

Lycka till!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Känner igen det där lite. Vi slutade också med vällning till stora killen innan han fick en lillebror. Sedna när det var dags för lillebror att få välling så ville ju storebror också ha. Det vi gjorde var att storebror fick välling i mugg, och dessutom fick han bara 1 dl, och han var nöjd med det. Då drack han inte så mycket att han behövde kissa så mycket på natten.

Vi tar också upp vår herre innan vi går och sover, när han har sovit i ca 3 timmar. Då kissar han så det skvalar, i sömnen :shock:, och han klarar sig då fram till morgonen. Dessutom har vi madrasskydd i sängen om det skulle ske en olycka. Det har visserigen mest kommit till användning i magsjuketider (kräkor) snarare än pga kisseri...
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Precis som du, har jag två barn i samma ålder, 3 1/2 och drygt ett, fast tjejer. Mina tre äldre barn har blivit nattorra runt 2-årsåldern, men min treårstjej är inte nattorr ännu. Hon dricker en (liten) vällingsslurk på kvällen, "bara" för att lillsyrran får det...
Jag har dock blöja på henne ännu, det är ju så med en del barn, att det tar längre tid att bli torr på natten. Istället för att ta bort välling, och väcka henne på natten, så kör vi blöja ett tag till :!:
Men det är klart, har du slutat med nattblöja tidigare, kanske det inte är så roligt att "backa" :?: Men kanske är han inte mogen ännu.
kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ska bara berätta att min äldsta åt välling varje morgon och kväll, ur flaska, när hon ännu var nio år... :shock:

Tycker inte du ska ta upp barnet på natten en massa gånger. Målet måste fortfarande vara sammanhängande nattsömn.

Kanske kan kapitlet "Potträning?" i Barnaboken inspirera :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
När vi slutade med nattblöja tidigarelade vi kvällsmatstiden.
Äta välling 19.00, lägga sig 20.00. På så vis hinner man kissa ur sig en hel del innan man somnar.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"