Hej! Jag kom i kontakt med barnaboken när min äldste pojke var sju månader. Det räckte med att införa rutiner och regelbundenhet så började han sova bra, och så har det fortsatt. Med min yngste son, som är 5,5 månad nu, försökte jag göra rätt från början. Det har gått ganska bra och han har inte ätit på natten på länge. Dock har det blivit fler och fler uppvak och det tar längre tid för honom att somna om.
Jag misstänker att jag gått in för mycket, för att hans bror inte ska vakna. Nu känner jag att jag vill ta tag i nätterna men är lite osäker på hur jag ska göra. Han är ju bekant med verktygen, lyssnar på ramsan och är van vid att buffas. Ska jag köra en regelrätt kur? Eller bara jobba på med verktygen och försöka backa mer och mer? För börjar jag kura så ska jag ju gå in så fort han låter i början- och han är ju redan bekant med ramsan...
Hoppas ni förstår vad jag menar. Det kan ju vara så att det är ett tillfälligt bakslag men även bra nätter vaknar han upp till tre gånger. Sen skulle jag gärna vilja ha bröderna i samma rum och det går ju inte som det är nu.
Ska jag kura på riktigt?
Ska jag kura på riktigt?
Son, f?dd -04
Lillebror 051119
Lillebror 051119
Hej.
Jag tycker att det låter som om du ska backa rejält. Ge dig själv en kur
som säger att du ramsar så ofta som du annars skulle gå in och går in om det är FULLSTÄNDIG kris.
Han vet vad som gäller men får inte tydliga svar och signaler. Styr upp det så tror jag att både han och du kommer på banan utan någon regelrätt kur. Det är vad jag tror i alla fall. Och jag tror att det är större risk att du stör storebror med ditt spring än vad lillebror gör med sitt uppvaknande.
/LO
Jag tycker att det låter som om du ska backa rejält. Ge dig själv en kur
Han vet vad som gäller men får inte tydliga svar och signaler. Styr upp det så tror jag att både han och du kommer på banan utan någon regelrätt kur. Det är vad jag tror i alla fall. Och jag tror att det är större risk att du stör storebror med ditt spring än vad lillebror gör med sitt uppvaknande.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tack LO!
Ja, du har nog rätt i att det först och främst är mamma som behöver kuras. Jag ska hålla mig till ramsan. Men hur gör jag om han hamnat på rygg eller alldeles på tvären i sängen? Då brukar han inte låta som om det är kris, men kan han verkligen somna och sova på det viset?
Buffningen var så effektiv att jag, trots alla goda föresatser, nog föll alldeles i fällan för enkla lösningar. Nya tag, alltså!
Ja, du har nog rätt i att det först och främst är mamma som behöver kuras. Jag ska hålla mig till ramsan. Men hur gör jag om han hamnat på rygg eller alldeles på tvären i sängen? Då brukar han inte låta som om det är kris, men kan han verkligen somna och sova på det viset?
Buffningen var så effektiv att jag, trots alla goda föresatser, nog föll alldeles i fällan för enkla lösningar. Nya tag, alltså!
Son, f?dd -04
Lillebror 051119
Lillebror 051119
Om han ligger helt snett och inte verkar komma till ro så gå in så snabbt (=kort tid) du bara kan - han ska inte kunna se dig - och vänd honom. Lägg inte tillrätta i stor stil utan bara vänd rätt och gå ut. Helst ska han tro att han vänt sig själv.
OCh tänk på att kan han vända sig på dagen så kan han det på natten. Innan dess kanske han ibland kan behöva en hjälpande hand.
/LO
OCh tänk på att kan han vända sig på dagen så kan han det på natten. Innan dess kanske han ibland kan behöva en hjälpande hand.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum